بیمه قلب با کالری کم

جام جم آنلاین: کسانی که برای برخورداری از عمر طولانی، غذاهای کم‌کالری در برنامه غذایی روزانه‌شان در نظر می‌گیرند، سلامت قلبشان را تضمین کرده‌اند.

عملکرد قلب کسی که رژیم غذایی کم‌کالری دارد، شبیه عملکرد قلب یک جوان بیست ساله است، اگرچه عواملی مانند کاهش فعالیت بدنی، دوری از استرس ، خواب کافی و بسیاری عوامل دیگر می‌تواند توانایی قلب را بهبود بخشد، اما تاثیر هیچ یک به اندازه ایجاد محدودیت در مصرف غذاهای پرکالری نیست.

تنظیم ضربان قلب و بهبود عملکرد آن به این معنی است که دستگاه گوارش و تنفس بهتر از قبل عمل می‌کنند. هرچه قابلیت تنظیم قلب بیشتر باشد، آمادگی قلب برای واکنش به محرک‌های بیولوژیک و عصبی بیشتر است.

با افزایش سن، میزان انعطاف‌پذیری سیستم قلبی ـ عروقی بدن به میزان قابل توجه‌ای کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، بدن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی قرار می‌گیرد. تغذیه می‌تواند تاثیر مهمی بر عملکرد قلب داشته باشد.

داشتن برنامه غذایی مناسب، تضمین‌کننده سلامت قلب است و قرار دادن غذاهای پرکالری و چرب، تهدیدی علیه سلامت قلب تلقی می‌شود. به همین علت، از تغذیه به عنوان راهکاری برای افزایش طول عمر انسان‌ها نام برده می‌شود.

راز طول عمر افراد با تغذیه سالم و منع مصرف مواد غذایی پرکالری و تغییرات متابولیک و فیزیولوژیک متعدد در بدن همراه است.

مصرف غذاهای چرب و پرکالری مانند سیب‌زمینی، نان، برنج و ماکارونی قلب را خسته می‌کند. خوردن این گروه از غذاها، موجب سخت شدن دیواره رگ‌های خونی و کاهش انعطاف‌پذیری عضلات قلب می‌شود.

پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری‌شده مانند نوشابه‌های گازدار، انواع دسرهایی که در تهیه آنها از مواد خوراکی غیرمجاز استفاده می‌شود و همچنین نان‌های سفید که کالری زیادی دارند موجب می‌شود، قلبتان برای همیشه جوان بماند. اگر مصرف روزانه کالری را ۳۰ در صد کاهش دهید، عملکرد قلبتان بهتر می‌شود.

با توجه به این‌که در بیش از ۴۰ در صد موارد مرگ و میر افراد ناشی از حملات قلبی و مغزی است، محدودیت در مصرف غذاهای پرکالری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

مصرف زیاد کالری نه تنها سلامت قلبتان را تهدید می‌کند، بلکه زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون بالا و همچنین افزایش سطح کلسترول خون می‌شود.

در چنین شرایطی قلب تحت فشار بیشتر قرار می‌گیرد و شدت ضربان آن افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه احتمال مرگ ناشی از ایست قلبی بمراتب بیشتر می‌شود.(جام جم – ضمیمه سیب)

پرنیان قربانپور –  کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.