بین وعده های غذایی از “خرده خواری” به شدت بپرهیزید

جمعه ۱۳ مرداد – ۰۱:۵۶:۳۰ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا – غذا خوردن باید در حالت گرسنگی واقعی انجام گیرد و از طرف دیگر بین وعده های غذایی از به اصطلاح “خرده خواری” باید به شدت پرهیز شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل وب دا، یک متخصص طب سنتی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ماه مبارک رمضان مزایا و فواید زیاد معنوی و مادی را برای انسان به همراه دارد. نکته مهم در این میان آن است که بدانیم چگونه می توان زمینه مناسب برای استفاده از این همه نعمات بی کران الهی را در خود فراهم نماییم.
دکتر مجید امتیازی ادامه داد: اثرات روزه داری در دو بعد جسمی و روحی است. برای اینکه بتوان از این مواهب به نحو احسن بهره برداری نمود باید انسان مسلمان قاعده اصلی و مهم اخلاق و ادب را در حد والای خود رعایت نماید.
وی یادآورشد: یکی از برکات ماه مبارک که جنبه تربیتی و آموزشی بزرگی را برای جامعه مسلمانان و به طور اخص اعضای یک خانواده به همراه دارد ایجاد شرایط مناسب و مساعد در جهت همراهی تمامی اعضای خانواده در جوار نعمت های فراوان خداوندی در کنار سفره است.
این متخصص طب سنتی افزود: در فرهنگ ایرانی سفره از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است به طوری که می توان گفت سفره در یک خانواده می تواند بیانگر شناسنامه شخصیتی و درونی افراد آن خانواده باشد. نحوه پهن کردن سفره، نحوه چیدن سفره، نحوه نشستن اعضای خانواده بر سر سفره، نحوه غذا خوردن افراد خانواده همگی بیانگر الگوی خانوادگی و نحوه ارتباط افراد خانواده با یکدیگر است.
دکتر امتیازی متذکر شد: گاهی مواقع افراد یک خانواده حتی تحمل یکدیگر را در سر سفره ندارند و بدون دلیل موجهی به حالت پراکنده و یا در زمان های مختلف اقدام به غذا خوردن می کنند که این امر بیانگر این است که وقتی این تعداد کم نمی توانند در کنار یکدیگر بر سر سفره قرار بگیرند چگونه می توانند دیگران را در محیط بیرون از خانواده آن هم در شرایط خاص اجتماعی و اقتصادی تحمل کنند.
رئیس دانشکده طب سنتی اردکان تصریح کرد: در بیشتر مواقع نکته مهمی که در ذهن انسان شکل می گیرد این است که “چه چیز را بخوریم و یا چه چیز را نخوریم، چه مقدار بخوریم و چه مقدار نخوریم” ولی غافل از اینکه نکته اساسی این است که “چگونه باید بخوریم” و به عبارت دیگر نحوه درست غذا خوردن چگونه است.
وی با اشاره به بیان نکاتی را راجع به نحوه غذا خوردن توصیه کرد: غذا خوردن باید در حالت گرسنگی واقعی انجام گیرد و از طرف دیگر بین وعده های غذایی از به اصطلاح “خرده خواری” باید به شدت پرهیز شود.
دکتر امتیازی با تاکید براین مطلب که سفره غذا باید در جایی پهن شود که آرامش و راحتی کامل را برای افراد به همراه داشته باشد، توصیه کرد: خوردن را با نام مقدس خداوند آغاز کنیم.
وی افزود: از انجام دادن برخی رفتارهای ناپسند مانند غیبت کردن، خندیدن و صحبت کردن سر سفره به شدت پرهیز کنیم.
این متخصص طب سنتی گفت: لقمه ها را باید کامل بجویم و در خوردن عجله نکنیم. در صورتی که غذا به طور کامل جویده شود در بیشتر موارد نیازی به نوشیدن آب حین غذا خوردن نیست. زیرا در اکثر موارد، استفاده از آب به دلیل فروبردن راحت تر لقمه غذا است در حالی که اگر این لقمه به طور کامل جویده شود، برای فرو بردن آن نیازی به نوشیدن مایعات و نوشیدنی ها نیست.
وی با تاکید بر این غذا خوردن در حالت ایستاده و به اصطلاح “سرپا” اصلا توصیه نمی شود، گفت: اگر غذاهای مختلفی سر سفره تدارک دیده شده بسته به شدت اشتها اقدام به خوردن کنیم. به این معنی که اگر اشتهایمان بسیار زیاد است و گرسنگی در نهایت خود است ابتدا از خوردن سالاد و یا سوپ پرهیز کرده و غذا خوردن را با غذاهایی مثل خورشت ها آغاز کنیم. در حالت عکس، اگر که اشتهایمان خیلی زیاد نیست بهتر است که خوردن را باکمی سالاد و با اندکی فاصله بعد از آن با خوردن سوپ ادامه دهیم و در ادامه از غذای سنگین تر موجود در سفره استفاده کنیم.
امیتازی با بیان این که بعد از مدت طولانی گرسنگی، معده تحمل حجم بالای مواد غذایی را ندارد. بنابراین باید کم کم از غذاها استفاده شود، افزود: از مصرف نوشابه ها به دلیل داشتن مواد قندی بالا و سایر ترکیبات مضر پرهیز شود. بنابراین از نوشابه های سنتی و افزودنی های گیاهی متناسب با مزاج افراد استفاده شود. مثلا اگر می خواهیم دوغ مصرف کنیم آن را با کمی نمک و نعناع و یا پونه و یا گلپر معطر  ساخته و استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۳۱۳۵۶۳۰۶۸۷


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.