بی‌برنامگی،دشمن خلاقیت و استعداد

جام جم آنلاین: دلتان می‌خواهد که فرزندتان به کلاس‌های تابستانی برود، اما او در برابر خواست شما مقاومت می‏کند، چراکه ترجیح می‌دهد صبح‌ها تا دیر وقت بخوابد و پس از آن هم بیشتر وقتش را صرف بازی‌های کامپیوتری یا تماشای تلویزیون کند.

بیشتر کودکان بخصوص تا پیش از مقطع دبیرستان، ماندن در خانه را در فصل تابستان به رفتن به‌کلاس‌های آموزشی و تقویتی ترجیح می‌دهند، اما چقدر برنامه‌ریزی صحیح برای کلاس‌های تابستانی ضمن تقویت حس مشارکت و انگیزه فعالیت‌های جمعی می‌تواند به رشد خلافیت، استعداد و ایجاد حس شادابی در کودکان و نوجوانان کمک کند؟

دکتر بهروز بیرشک، روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: برنامه‌ریزی برای کلاس‌های تابستانی فرزندان امری بسیار ضروری است، چراکه بی‌برنامگی به خودی خود لطمه بزرگ‌تری به کودکان و نوجوانان می‌زند و مانع از رشد خلاقیت، استعداد و تقویت حس مشارکت در آنها می‌شود، اما این برنامه‌ریزی نه در قالب برنامه‌های جدی تحصیلی و آموزشی بلکه باید تلفیقی از برنامه‌های ورزشی، هنری و فعالیت‌های جمعی باشد.

فشار روانی در تابستان ممنوع

گرچه روان‌شناسان بیکار ماندن کودکان و نوجوانان در فصل تابستان را توصیه نمی‌کنند، اما وارد آوردن فشار زیاد به آنها را از طریق برنامه‌های فشرده آموزشی در قالب کلاس‌های تقویتی درسی و زبان انگلیسی بخصوص برای کودکان در مقطع دبستان، مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

دکتر بیرشک در این باره می‌گوید: «دانش‌آموزان برای تجدید قوا نیاز به استراحت در تابستان دارند و قرار گرفتن تحت فشار روانی ناشی از بیدار شدن صبح، انجام تکالیف و حاضر شدن سر کلاس، نه‌تنها بر راندمان تحصیلی آنها در سال بعد اثر منفی می‌گذارد بلکه آنها را دچار دلزدگی و بی‌انگیزگی می‌کند».

اردوهای مدرسه‌ای می‌تواند مطلوب باشد

اگر کلاس‌های تابستانی با توجه به ویژگی‌ها و علایق کودکان و نوجوانان انتخاب شود می‌تواند در استعداد یابی آنان کمک کند. روان‌شناسان تاکید می‌کنند که والدین در انتخاب کلاس‌های تابستانی باید به عوامل دیگری ازجمله هزینه، موقعیت مکانی و زمان رفت وآمد نیز توجه داشته باشند.

دکتر بیرشک می‌افزاید: «اردوهای مدارس نیز اگر با برنامه‌های آموزشی جدی همراه نباشد، بلکه آموزش را با برنامه‌های شاد، تفریحی و ورزشی تلفیق کند، می‌تواند در ایجاد حس خلاقیت و تقویت جسم و ذهن کودکان و نوجوانان بسیار مطلوب باشد».

چرا انزوا و بی‌تحرکی؟!

البته روان‌شناسان توصیه دیگری هم برای والدین دارند، این که آنها می‌توانند با گذاشتن وقت و هزینه‌ای اندک، اوقات فراغت تابستانی فرزندانشان را از طریق فعالیت‌هایی چون قصه‌خوانی، نقاشی، بازدید از موزه، رفتن به پارک، بازی‌های دسته‌جمعی خانوادگی، آشپزی‌های مشترک با والدین و درست کردن کاردستی شاد و آموزنده کنند.

دکتر بیرشک می‌گوید: «بعضی بچه‏ها ترجیح می‏دهند که تمام تعطیلات را در خانه و پای تلویزیون و کامپیوتر بگذرانند که این موجب بی‌تحرکی، انزوای اجتماعی، کسالت و درون‌گرایی می‏شود. در حالی که شرکت در کلاس‏های تابستانی ‏موجب تقویت اعتماد به نفس و بهبود روابط اجتماعی کودکان می‌شود».

فرزندمان را در چه کلاسی ثبت‌نام کنیم؟

علاقه و انگیزه کودک یا نوجوان مهم‌ترین عامل در انتخاب کلاس‌های تابستانی است، اما روان‌شناسان کلاس‏های آموزشی را برای کودکان دبستانی در فصل تابستان توصیه نمی‏کنند. البته گذراندن دوره‌های آموزشی سبک در کنار کلاس‌های ورزشی و تفریحی برای کودکان بزرگ‌تر مناسب‌تر است. همچنین نوع کلاس تابستانی باید با توجه به شرایط روانی، سنی، تفاوت‏های فردی و علایق کودکان انتخاب شود.

پونه شیرازی -‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.