بی قانونی، قانون فوتبال ایران

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

به‌همین دلیل تا قبل از آغاز رقابت‌های لیگ برتر، هیچ باشگاهی از وضعیت سایر تیم‌ها اطلاعی ندارد.
مثلا باشگاه سپاهان نمی‌داند که فلان بازیکن سابق خود که با این تیم قرارداد داشته ولی امسال کنار گذاشته شده، بدون رضایتنامه به تیم دیگری رفته است یا نه چون اطلاعی ندارد اما در طول فصل متوجه موضوع می‌شود ولی چه سود چون اگر شکایت کند، نتیجه‌ای دستگیرش نمی‌شود چون قانون می‌گوید قبل از آغاز بازی‌ها باید شکایت‌ها به کمیته بررسی وضعیت بازیکنان داده می‌شد؛ البته که در ایران کمیته بررسی وضعیت بازیکنان وجود خارجی ندارد! فدراسیون هم مسوولیت این کمیته را انجام نمی‌دهد چون می‌خواهد همه چیز مبهم و غیرشفاف باشد.

نقل و انتقالات قانون دارد؛ قوانین نقل و انتقالات برگرفته از فیفا است و فدراسیون فوتبال هم طبق این قوانین باید عمل کند. فدراسیون موظف است تاریخ آغاز و پایان نقل و انتقالات خود را به فیفا اعلام کند و تمام قراردادها بایستی در این بازه زمانی به ثبت برسد. پس از اتمام مهلت نقل و انتقالات در یک کشور، امکان جابجایی بازیکن بین باشگاه‌ها وجود ندارد یعنی جواد نکونام که با استقلال از سال قبل قرارداد داشته نمی‌تواند به تراکتورسازی تبریز یا هر تیم دیگری برود. جواد یا باید در استقلال بماند یا راهی لیگ دیگری شود که نکونام به خاطر همین مشکل چاره‌ای جز رفتن به الشارجه نداشته است.

حال بحث کریم انصاری‌فرد است؛ بازیکنی که با پرسپولیس قرارداد دارد اما به تراکتورسازی تبریز رفته است. پرسش اول اینجاست که تراکتوری‌ها بدون رضایتنامه چگونه قرارداد او را ثبت کرده‌اند؟ پرسش دوم این است که پس از اتمام نقل و انتقالات، مگر جابجایی بازیکن بین دو باشگاه لیگ برتری قابل انجام است که تراکتورسازی اقدام به جذب انصاری‌فرد کرده است؟

موضوع سوم را باید فدراسیون فوتبال پاسخ بدهد. مگر برای صدور کارت بازی، مدارکی نظیر شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و رضایتنامه لازم نیست؟ حال فدراسیون چگونه می‌خواهد برای انصاری‌فرد کارت بازی صادر کند در حالی که رضایتنامه‌اش تا دیروز (۲۶ تیرماه) به نقل از رویانیان صادر نشده بود. آیا تفاوتی بین نکونام و انصاری‌فرد وجود دارد؟

چرا جواد نکونام – بازیکنی که با استقلال قرارداد دو ساله داشته – نمی‌تواند طبق قانون در ایران برای تیم دیگری بازی کند و از سر ناچاری راه لیگ جعلی امارات را در پیش می‌گیرد اما کریم انصاری‌فرد که قراردادش دو ساله بوده، پس از اتمام نقل و انتقالات به سادگی به تراکتورسازی تبریز می‌رود؟ آیا فدراسیون فوتبال قانون را برای همه یکسان رعایت نمی‌کند و رفتاری تبعیض‌آمیز دارد؟ پس با این شرایط، اصلا زمان و مهلت نقل و انتقالات چه مفهومی دارد؟

سال قبل همین اتفاق دربارهٔ خسرو حیدری تکرار شد. این بازیکن با سپاهان قرارداد داشت ولی بعد از اتمام نقل و انتقالات به استقلال آمد و رضایتنامه‌اش پس از اتمام زمان نقل و انتقالات صادر شد؛ آن هم به‌خاطر احترام رحیمی به فتح‌ا…زاده اما فدراسیون چرا اجازه این انتقال را صادر کرد هنوز برای همه مبهم و پنهان است. هر سال شاهد قراردادهایی هستیم که پس از پایان مدت نقل و انتقالات به ثبت می‌رسند و از آنجا که نظارتی بر هیات‌های استانی وجود ندارد و عمده هیات‌ها رابطه حسنه‌ای با باشگاه‌های شهر خود دارند، با دستکاری زمان ثبت قرارداد، واقعیت را پنهان می‌کنند اما در مورد خسرو حیدری یا حالا کریم انصاری‌فرد حتی اگر هیات‌های فوتبال هم بخواهند چنین کاری را انجام دهند، مصاحبه رویانیان دربارهٔ صادر نشدن رضایتنامه گویای همه چیز است.

در تمام کشورهای دنیا و حتی در AFC، یوفا و فیفا کمیته‌ای وجود دارد به نام کمیته بررسی وضعیت بازیکنان. یکی از وظایف این کمیته، اعلام اسامی تک‌تک بازیکنان فصل جدید هر باشگاه به باشگاه‌های دیگر است. یعنی اگر چنین کمیته‌ای در فدراسیون فوتبال ایران وجود داشت، بایستی ۲۱ تیر ماه یعنی یک روز پس از مشخص شدن لیست نهایی تیم‌های لیگ برتر، ثبت قراردادها در هیات فوتبال، اسامی تمام بازیکنان طی نامه‌ای به ۱۶ باشگاه لیگ برتری اعلام می‌شد تا به طور مثال باشگاه سپاهان می‌فهمید که فولاد، نفت تهران، راه‌آهن، پرسپولیس، سایپا، استقلال، مس کرمان و … چه بازیکنانی را در فصل جدید به خدمت گرفته‌اند و اگر اعتراضی به بازیکن خاصی داشت، تا قبل از آغاز فصل جدید شکایت خود را به کمیته بررسی وضعیت بازیکنان ارائه می‌کرد تا رسیدگی و جواب داده شود.

بی‌قانونی بیداد می‌کند. فدراسیون فوتبال به سادگی قانون را زیر پا می‌گذارد؛ به سادگی اجازه می‌دهد تا بعد از پایان نقل و انتقالات قرارداد ثبت شود و اصلا برایش مهم نیست که دانستن لیست بازیکنان هر تیم پس از اتمام نقل و انتقالات حق مسلم تمام باشگاه‌ها است که فدراسیون این حق را از آنها سلب کرده است.

فوتبال ایران از سال‌ها پیش درگیر بی‌قانونی است و در این بی‌قانونی، فدراسیون بیشترین نفع را می‌برد. در فوتبال ایران روابط به‌جای قانون تصمیم می‌گیرد و نمونه بارز آن قرارداد سال قبل خسرو حیدری و اتفاقاتی که امسال برای انصاری‌فرد رخ داده است. البته احتمالا فردا مسوولان فدراسیون با مطرح کردن هزار و یک دلیل و بی آنکه سند و مدرکی ارائه کنند، این غائله را هم خاتمه می‌دهند تا فوتبال بی‌قانون ایران به راه خودش ادامه دهد. فعلا تیم ملی به جام جهانی رفته و هیچ انتقادی به فدراسیون فوتبال وارد نیست.

باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.