بی نظیرترین فرش دستباف ایران را ببینید

جام جم آنلاین: فرش دستباف بی نظیر ایرانی که توسط زوج هنرمند «پروانه کفایتی» و «بهرام طائی صفت» بافته شده در شهر دماوند رونمایی شد.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز ملی فرش ، ‘محمدباقر آقا علیخانی’ در این مراسم با تبریک روز صنایع دستی و با بی نظیر خواندن این اثر هنری گفت: صنعت فرش دستباف ایران به عنوان سرمایه ملی کشور، نیاز به معرفی و شناساندن دارد، تا از شهرت و برند فرش ایران در بازارهای داخلی و خارجی با افتخار استفاده شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به ضرورت اهمیت هر چه بیشتر به صنعت فرش دستباف ایرانی به دلیل مزایای صرف هنری، فرهنگی و اقتصادی این صنعت، افزود: صنعت فرش دستباف ایرانی به عنوان سرمایه ملی کشور، هنری اصیل، بومی، اشتغالزا، درآمدزا و ارزآور است.

در این مراسم شهردار دماوند نیز با قدردانی از حاضران به جهت حمایت معنوی از هنر منطقه، گفت: در سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی به فرموده مقام معظم رهبری، برگزاری این مراسم به نوعی حمایت از کار و تولید ملی محسوب می شود.

‘مرتضی همتی’ از تلاش و همت پر مقدار این زوج هنرمند قدردانی کرد و گفت: احترام به تلاشگران و هنرمندان عرصه هنر در هر مقوله ای، ادای احترام به کهن شهر دماوند با این تاریخ پر فراز و نشیب است.

حجت الاسلام والمسلمین ‘امیر احمدی’ رییس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی نیز در این مراسم با بیان اینکه این اثر با طبیعت جان انسان سخن می گوید، گفت: اتصال طرح فرش با عالم هستی و تلفیق آن با طبیعت فرش هستی (زمین) ارتباط ارزشمندی را با خالق هستی ایجاد و این موضوع بسیار آن را ارزشمند می کند و قرآن کریم به این دسته از هنرمندان اشاره دارد.

بی نظیرترین فرش ایران و جهان در دو رج (دو ریزه بافی) در ابعاد ۷۵/۲ در ۹۰/۱ با نقوشی از آثار تاریخی و باستانی شهر دماوند، با عنوان «بام ایران زمین» در سالن کوثر شهر دماوند با حضور جمع زیادی از هنرمندان این خطه رونمایی شد.

این اثر ارزشمند و بی نظیر دارای نقوش قله کوه دماوند، شیخ شبلی با قدمتی هزار ساله، مسجد جامع، امامزاده عبدالله (ع) و امامزاده عبیدالله (ع) و … است که به دوران سلجوقی بر می گردد، قله دماوند نیز در ترنج این فرش در داخل ستاره‌ای طراحی شده که درخشش این قله همیشه سفید و سرافراز را در کشور ایران به نمایش درآورده است.

همچنین در این فرش، مسجد جامع شهر دماوند در گوشه سمت راست ترنج، چشمه اعلاء دماوند و رودخانه و دریاچه تار(تاررود) نیز با شعاع ستاره، در پیرامون قله کوه دماوند طراحی شده است.

در حاشیه این اثر، شش بیت از قصیده معروف دماوندیه ملک الشعرای بهار با خط زیبای استاد «حسین نوروزی احمد آبادی»، استاد مسلم انجمن خوشنویسان و از بزرگان خوشنویس دماوندی در چهار طرف فرش زیبایی این هنر دستی را صدچندان کرده است.

در پایان این مراسم دو تندیس و لوح افتخار به این زوج استاد، هنرمند و کارآفرین توسط مسوولان استان و شهرستان اهدا شد.

این فرش نفیس به مدت سه روز در نمایشگاه فرهنگسرای کوثر دماوند برای بازدید علاقه‌مندان در معرض دید قرار می گیرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.