بچه ام بسیار دروغ می گوید

۱۳خردادماه،

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا فرزندانتان دروغ می گویند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، دروغ گفتن با سن و سال کودکان رابطه مستقیم دارد به طوری که زیر سه سال دروغ گفتن برای بچه ها معنایی ندارد هر چه که به ذهنشان می رسد و هر چه را که نمی فهمند به زبان می آورند بین سه تا چهار سال می آموزند که بزرگ تر ها آنچه را که آنان در مورد آن فکر می کنند را درک نمی کنند و نمی توانند راست و دروغ را تمیز دهند این بدین معنی است که تخیلات برایشان واقعیت دارد و داستان های غیر ممکن را تعریف می کنند.
 
وقتی دچار مشکل می شوند دیگران را سرزنش می کنند و آن ها را مقصر می دانند بدون آن که قصد آسیب رساندن به کسی را داشته باشند( فرزندم گربه خود را به خاطر کاری که انجام داده سرزنش می کند. بین آن ها یک رابطه دوستی و نفرت وجود دارد) در این مرحله داستان های طولانی می گویند و در مورد آن اغراق می کنند و این داستان ها چیزهایی می باشند که بچه ها دوست دارند واقعیت داشته باشند.
 
والدین بدون هیچ اظهار نظری می توانند به این داستان ها گوش دهند و داستان را بنابر واقعیت تعدیل نمایند.
 
اگر فرزند شما به این سبب دروغ می گوید که می خواهد دچار مشکل نشود و یا با گفتن حرفی که دروغ است می خواهد شما را خوشحال کند هرگز عکس العملی نشان ندهید که بفهمد کار اشتباهی انجام داده به سادگی به آنان بگویید که ما باید همیشه واقعیت را بگوییم و اگر واقعیت را بگویند دچار مشکل نخواهند شد و با گفتن واقعیت والدین خود را خوشحال می کنند و به آنان بیاموزند در سن جوانی واقعیت را بگویند و اگر دروغ بگویند مردم به آن ها اعتماد نخواهند کرد.
 
چند سبب برای این که کودکان دروغ می گویند
-وقتی می دانند کار اشتباهی کرده اند برای آن که تنبیه نشوند دروغ می گویند.
 
-برای به دست آوردن چیزی که می خواهند
 
-بچه هایی که نسبت به خانواده و دوستان خود وفادارند برای آن که از دیگران دفاع کنند و یا آنان را دچار مشکل نکنند دروغ می گویند.
 
-با تحت تاثیر قرار دادن دیگران، زندگی و تجارت آن ها دچار هیجان بیشتری می گردد.
 
-برای آن که اعتماد به نفسشان بیشتر شود می خواهند خود را بهتر از آن چه که می باشند جلوه دهند.
 
-دروغ شنیدن از والدین حتی دروغ مصلحت آمیز روی آنان تاثیر می گذارد.
 
فرزندان رفتار والدین خود را می آموزند و از آنان تقلید می کنند و این طرز فکر ” آنچه را که می گویم انجام دهید نه آن گه را انجام می دهم” را فراموش کنید چون بچه ها این راه را به راحتی نمی آموزند و چنان رفتار نمی کنند./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.