بیابانزدایی ۴ میلیون هکتار کانون بحران دردستور کار قرارگرفت

معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها گفت: عملیات بیابانزدایی و مهار چهار میلیون هکتار اراضی کانون بحران دردستور کار این سازمان قرار گرفته است.

 

ˈپرویز گرشاسبیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا عنوان کرد: از مجموع ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی ، حدود شش میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کانون بحران وجود دارد که طبق برنامه ریزی ۲ میلیون و ۴۰۰هزار هکتار از آن مهار شده و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

 

وی اظهارداشت: کانون های بحران نظیر طوفان های شن و ماسه های روان هستند که منابع کشاورزی، خطوط راه ها و جاده های شهری و روستایی را مورد تهدید قرار می دهند.

 

وی با بیان این که بخش عمده بیابان ها در اثر تغییرات اقلیم و پدیده های زمین شناسی ایجاد می شود ، اظهارداشت: برخی بیابان ها نیازی به اجرای عملیات بیابانزدایی ندارند ، بنابراین باید روی کانون های بحران تمرکز بیشتری داشت.

 

معاون مناطق خشک و نیمه خشک سازمان جنگل ها به سابقه ۵۰ ساله عملیات بیابانزدایی در ایران اشاره کرد و گفت: در بخش مبارزه با پدیده بیابانزایی ، چین و ایران در منطقه آسیا و خاورمیانه دو کشور پیشرو هستند.

 

گرشاسبی ، اجرای مدیریت بین بخشی در سازمان ها و دستگاه ها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: طی سال های اخیر تفاهم نامه هایی بین وزارتخانه های نفت، راه و شهرسازی و سایردستگاه ها برای حفظ تاسیسات از گزند طوفان های شن و ماسه های روان به امضاء رسیده تا با هماهنگی و اعتبارات این دستگاه ها، طرح های بیابانزدایی تحقق یابد.

 

به گفته وی، سازمان جنگل ها برای مهار کانون های بحران با دستگاه هایی مرتبط با این موضوع به صورت مشترک همکاری دارد.

 

وی افزود: سال ۹۰ برای ۷۵ هزارهکتار از اراضی بیابانی استان خوزستان تفاهم نامه ای با وزارت نفت منعقد شد که در طول مدت پنج سال مبلغ ۴۸۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های بیابانزدایی اختصاص می یابد.

 

گرشاسبی اظهارکرد: از این میزان تاکنون حدود ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش عملیات بیابانزدایی قرار گرفته است.

 

گرشاسبی افزود: هم اکنون ۳۲ میلیون هکتار از اراضی کشور بیابانی است که شش میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن جزء کانون بحران شناسایی شده است.

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.