بیانیه آمریکا درخصوص تهدید ایران به شلیک به دو هواپیمای جاسوسی آمریکا در خلیج فارس

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: ما نگرانی‌هایمان را درباره‌ اقدامات نیروی دریایی ایران به این کشور انتقال داده‌ایم.

بیانیه واشنگتن درباره رویارویی نیروی دریایی ایران و آمریکا در خلیج‌ فارس

مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره‌ ادعای شبکه فاکس‌نیوز مبنی بر این این‌که نیروی دریایی ایران روز دهم سپتامبر دو هواپیمای جاسوسی آمریکا را در آب‌های خلیج فارس تهدید به شلیک کرده است، گفت: پاسخ من همان است که درباره‌ رویدادهای مشابه در هفته‌های اخیر داده‌ام. مشخص است که این اتفاقات نگران‌کننده هستند و به طور غیر ضروری موجب افزایش تنش‌ها می‌شود. نیروهای ما در این منطقه و محدوده کاملا بر اساس استانداردهای دریانوردی در آب‌های آزاد عمل می‌کنند. ما نگرانی‌هایمان را به ایران منتقل کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه این نگرانی‌ها منتقل شده است؟ بیان کرد:‌ وزارت دفاع این نگرانی‌ها را اعلام کرده است. من نیز از طریق اعلان عمومی این کار را انجام می‌دهم. من نمی‌خواهم درباره‌ راه‌های ارتباطی دیگری که با دولت ایران داریم صحبت کنم. این مساله که این رویدادها موجب نگرانی است، کاملا روشن است چرا که در یک ماه گذشته چند رویارویی مشابه را شاهد بوده‌ایم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، تونر افزود: ما بارها گفته‌ایم که توافق هسته‌ای برای حل مساله هسته‌ای ایران بوده است و قرار نبوده به تمام رفتارهای ایران رسیدگی کند. با این حال ما خواهان این هستیم که شاهد تغییر رفتار ایران در منطقه باشیم. چیزی که تاکنون تغییر چندانی در آن به وجود نیامده است. اگر ایران می‌خواهد با غرب وارد تعاملات بیش‌تر شود، همان‌گونه که پس از توافق هسته‌ای به وجود آمده است، باید نقشی سازنده‌تر در منطقه ایفا کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که توافق هسته‌ای موجب موضع تهاجمی‌تر ایران شده است؟ گفت: من نمی‌توانم آن را غیر محتمل بدانم. ایران نیز همانند تمامی کشورها روندهای سیاسی داخلی خود را دارد که محرک‌های متفاوت متعددی دارد، اما من نمی‌توانم یک ارزیابی در این زمینه داشته باشم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به عضویت ایران در گروه بین‌المللی حمایت از سوریه اشاره کرد و گفت که هدف این گروه پایان دادن به جنگ در سوریه و انتقال سیاسی قدرت در این کشور است. ایران نیز در همین چارچوب به گروه پیوسته است. ما هم‌چنان خواهان این هستیم که شاهد نقش سازنده‌تر ایران در سراسر منطقه باشیم.

تونر هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا هنوز شهروندان آمریکایی دیگری در ایران در بازداشت هستند، یا نه؟ اظهار کرد:‌ من شمارش آنها را ندارم اما اگر وجود داشته باشد، ما از هر فرصتی برای رسیدگی به این موضوع با دولت ایران استفاده خواهیم کرد.

 

منبع: ایسنا

 

 

باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.