بیانیه باشگاه ملوان در پی شایعه همجنس‌گرایی در فوتبال بانوان

بیانیه باشگاه ملوان در پی شایعه همجنس‌گرایی در فوتبال بانوان

شاید انحلال یک تیم فوتبال با طرح دلایلی اینچنین از مسئولیتهایی که متوجه مسئولان مربوطه ی باشگاه است بکاهد، اما این موضوع به معضلی بزرگتر تبدیل خواهد شد و بی توجهی به آن باعث تشدید بی اعتمادی به کل ورزش بانوان و ورزشکاران شریف آن خواهد شد…

 به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز: فاطمه قربان نیا: “باشگاه ملوان از اواسط فصل گذشته تصمیم به عدم تیم داری در حوزه بانوان گرفت، این تصمیم دلایل خاص خود را داشت و نمی توان آن طور که در برخی رسانه ها و مصاحبه برخی ها مطرح شده است تنها دلیل این تصمیم را به موضوعات مالی ربط داد چرا که شاید دلایل مالی کوچکترین بخش از دلایل این تصمیم بود و بزرگترین دلیل آنرا باید در مواردی جست و جو کرد که نمی توان در یک جامعه اسلامی آنها را مطرح کرد.”
متن بالا بیانیه ی باشگاه ملوان انزلی در خصوص انحلال تیم فوتبال بانوان این باشگاه است.موضوعی که زمزمه های آن از ماهها قبل شنیده میشد.اما دلیلی که برای انحلال این تیم در بیانیه ی باشگاه ذکر شده است کمی عجیب و شک برانگیز به نظر میرسد: “مواردی که نمیتوان در یک جامعه اسلامی مطرح کرد.”
گمانه های بی شرمانه؟
اولین عبارتی که برای توضیح این ابهام در عبارت فوق در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح شد و در بازه زمانی کوتاهی انتشار گسترده یافت «همجنس بازی» یا به عبارت مودبانه تر «همجنس گرایی» بود. گفته می شد این موضوعی است که مسئولان باشگاه ملوان را ترغیب به انحلال تیم بانوان کرده و بی توجه به آبرو و حیثیت دختران جوان این تیم چنین موضوعی را رسانه ای نموده است.
سهل انگاری، توهین و تهمت
سرپرست تیم بانوان به این اقدام واکنش نشان داده و با انتشار بیانیه ای اعتراض خود را به گوش مسئولان امر رسانده است. در این بیانیه به سهل انگاری و سوء مدیریت مدیران باشگاه اشاره شده و مسائل اخلاقی مطرح شده را توهین و تهمتی میداند برای توجیه سهل انگاری ها. در قسمتی از بیانیه سرپرست بانوان آمده است : «بیانیه باشگاه ملوان، توهین بزرگی به بازیکنان این تیم و بخشی از بدنه جامعه است. جای تاسف دارد که مدیران ما بدلیل بی‌کفایتی و عدم مدیریت صحیح، خود را پشت سنگر حجاب و اخلاق پنهان می‌کنند و با مصادره به مطلوب کردن دین و به قیمت توهین به دختران استان خود، تنها بدلیل نبود بودجه، بحث حجاب و مشکلات اخلاقى را پیش می‌کشند.»
از ملوان شکایت می کنیم
 البته این موضوع واکنش پیشکسوتان فوتبال را نیز به همراه داشت. نصرت ایراندوست سرمربی اسبق باشگاه ملوان به دفاع از دختران فوتبالیست این باشگاه پرداخت و در مصاحبه ای با فارس گفت بیانیه ی این باشگاه به تمام دختران پاکدامن ورزشکار این سرزمین اهانت کرده است.
 وی افزود: قطعاً از باشگاه ملوان و مدیرانش به خاطر صدور چنین بیانیه اهانت‌آمیزی به قوه قضائیه شکایت می‌کنم. من گلایه‌ها و شکوائیه‌هایم را هم به رئیس‌جمهور، وزیر ورزش و دادستان عزیز و محترم انزلی ارائه خواهم کرد.
بیانیه باشگاه ملوان در پی شایعه همجنس‌گرایی در فوتبال بانوان
گزارش کمیسیون اصل نود مجلس
همجنسگرایی بانوان ورزشکار موضوعی تازه نیست. این مسئله ای است که چندی پیش در رسانه ها مطرح شد و جزئیات آن به مجلس شورای اسلامی نیز راه یافت و برخی از بانوان فوتبالیست و فوتسالیست هم وجود این مسئله را تایید کرده بودند. حتی چند سال قبل که خود فدراسیون فوتبال تحقیقاتی گسترده را زیر نظر کمیته انضباطی و حراست درباره این ناهنجاری‌ها انجام داد که این امر به کنار گذاشتن چند بازیکن از فوتبال و فوتسال بدون سروصدای رسانه‌ای همراه شد.
در گزارش کمیسیون اصل نود درباره ی فساد در فوتبال هم به روابط ناسالم در فوتبال بانوان اشاره شده: «در فوتبال بانوان نیز علی رغم حضور چهره های ورزشی و اصیل، گزارش های مستند و نگران کننده ای از وجود معضلات اخلاقی، روابط ناسالم و استفاده از بازیکنانی با ویژگی های بدنی خاص و ضعف شدید مدیریت و نظارت فدراسیون وجود دارد که در حال رسیدگی است.»
مشکلی به نام دو جنسه ها
«بازیکنانی با ویژگی بدنی خاص» که در گزارش کمیسیون اصل نود به آن اشاره شده موضوع دیگری است که توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. آن هم وجود دو جنسه ها در میان برخی باشگاهها بوده است. ادعایی که بارها تکذیب شده اما گفته می شود در همان دوره باعث برکناری فریده شجاعی نایب رئیس وقت فدراسیون فوتبال شده و حتی شبهاتی را در مورد برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال به وجود آورد.
باز هم انحلال بانوان و پاک کردن صورت مسئله
از حاشیه های اخلاقی چند سال اخیر فوتبال ایران هم چنین  می توان به برگزاری مسابقه فوتبال تیم زنان استقلال با تیم نوجوانان پسر باشگاه استقلال اشاره کرد. موضوعی در همان زمان که توسط علیرضا منصوریان رئیس وقت آکادمی این باشگاه و  سعدیه نادرپور سرمربی تیم بانوان تکذیب، اما مدتی بعد تیم بانوان منحل شد! نکته جالبی که در این قضیه جلب توجه میکند اجازه ی ادامه ی فعالیت ورزشی پسران نوجوان بود! حال این سوال مطرح است که آیا قبح زدایی از یک مسئله ای به جنسیت افراد بستگی دارد و پسران نباید در این موضوع جریمه می شدند؟
شاید انحلال یک تیم از مسئولیتهایی که متوجه مسئولان مربوطه ی باشگاه است بکاهد، اما این موضوع به معضلی بزرگتر تبدیل خواهد شد و بی توجهی به آن باعث تشدید بی اعتمادی به ورزش بانوان و ورزشکاران شریف آن خواهد شد چه آنکه اگر یک مورد انحراف مشاهده شد نمیتوان کل تیم را به یک چوب راند و آنها را متهم جلوه داد.
بیانیه باشگاه ملوان در پی شایعه همجنس‌گرایی در فوتبال بانوان
 بی توجهی به یک مشکل سابقه دار
اما این موضوع فلش انتقادات را نسبت به مسئولان باشگاهها نشانه گرفته است. در بیانیه ی باشگاه ملوان به هوشمندی باشگاههایی چون سپاهان، ذوب آهن، سایپا، فولاد، پیکان، استقلال و پرسپولیس در عدم تیمداری این باشگاهها با توجه به همان موضوعات غیرقابل بازگو اشاره شده است.
بی اعتمادی عمومی به ورزش بانوان
اگر قبلا چنین موضوعاتی در این باشگاهها مشاهده شده است چرا مسئولان امر به فکر چاره برای مقابله و حل این بحران نبودند؟ آیا راه دیگری برای جلوگیری از این انحرافات اخلاقی وجود ندارد؟ ورزش بانوان به خودی خود مشکلات،موانع و حتی مخالفین بسیاری دارد که چنین مسائلی اوضاع آن را تنها بغرنج تر خواهد کرد. چرا که تعلیق و انحلال های اینچنین تبعاتی چون بی اعتمادی را نه فقط برای فوتبال که نسبت به کل ورزش بانوان خواهد داشت و عدم شکوفایی استعدادهایی که نیازمند فرصت در یک محیط سالم هستند را به همراه دارد.

تاریخ انتشار خبر: ۳ August 2016 | 5:14 am
باز نشر: اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.