بیانیه وزارت خارجه آمریکا دربارهٔ حضور شرمن در وین

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در راس یک هیات مذاکراتی به منظور شرکت در دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ امروز وارد وین می‌شود.

بنا بر اعلام بخش خدمات رسانه وزارت امور خارجه آمریکا، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره‌کننده آمریکایی در گروه ۱+۵ برای شرکت در دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ امروز وارد وین می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از صدای روسیه، بخش خدمات رسانه وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ابراز نگرانی کرد که بحران اوکراین ممکن است بر سطح مذاکره‌کنندگان در این دور از گفت‌وگوها که قرار است در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود تاثیرگذار باشد.

 لازم به ذکر است محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان دربارهٔ این دور از مذاکرات که از فردا در وین برگزار خواهد شد به سی ان ان ترکیه گفت: طبیعی است که مذاکرات هرچه جلوتر برود دقیق تر، ریزتر و دشوار تر می گردد.

وی با بیان اینکه انتظار توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم و بعید است ضرورتی برای حضور وزیران خارجه کشورهای ۱+۵ وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: سطح مذاکرات مثل دور قبلی است یعنی هدایت مذاکرات توسط بنده و خانم اشتون خواهد بود اما اصل مذاکرات توسط معاونان سیاسی ۱+۵ و معاونان وزارت خارجه ایران انجام می گردد.

 بر اساس گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از این مذاکرات، حرکت در مسیر دستیابی به راه‌حل جامع و نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران است.

این دومین باری است که ایران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از توافق نخستیه‌شان در نوامبر ۲۰۲۴ بر سر برنامه اقدام مشترک برای ادامه مذاکرات‌شان در وین گرد هم می‌آیند.

نمایندگان بلندپایه اتحادیه اروپا در امور خارجه و کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز قرار است برای شرکت در این مذاکرات وارد وین شود.

طبق توافق نخستیه ایران و گروه ۱+۵ که منجر به یک برنامه اقدام مشترک شد ایران در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای‌اش از بعضی از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه این کشور رهایی می‌یابد. این توافق از بیستم ژانویه ۲۰۲۴ تاکنون به مرحله اجرا در آمده است.

صدای روسیه در ادامه گزارش داد: غرب همواره ایران را متهم کرده است که به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است اما مقامات ایران این ادعا را رد می‌کنند و بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌شان تاکید دارند. ایران می‌گوید که هیچ گاه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را متوقف نخواهد کرد و از آمریکا می‌خواهد که با واقعیت روبرو شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.