بیانیه پایانی نهمین کنگره حزب النهضه تونس/ هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جرم است

در این بیانیه تاکید شده است که حزب النهضه و مردم تونس در کنار مردم فلسطین تا آزادی سرزمین خود از چنگال اشغالگران صهیونیست و تشکیل کشور فلسطین به پایتخت قدس شریف ایستاده اند.

در بخش دیگری از این بیانیه خاطرنشان شده است که حرکت توفنده و خشم انقلابی مردم جهان عرب ، انقلاب های عربی را رقم زده است و این روند افق روشنی را برای جهان عرب و اسلام ترسیم می کند.

حزب النهضه تاکید کرده است: آنچه اکنون در کشورهای عربی رخ می دهد تنها موج اول خشم ملت های عرب است و بدون شک این حرکت عمیق چشم اندازهای روشنی برای جهان عرب در پی دارد.

این حزب اسلام گرای تونسی که رهبری دولت ائتلافی و موقت تونس را برعهده دارد، بر گسترش روابط تونس با شرکای سنتی آن بویژه کشورهای مغرب عربی و اسلامی ، جهان عرب و اسلام و همسایگان اروپایی آن تاکید کرده است.

در بیانیه حزب النهضه بر گذر این حزب و همچنین کشور تونس از مرحله کنونی بسوی چشم اندازهای جدید

با توجه به شرایط و تحولات پیچیده داخلی ، منطقه ای و جهانی تصریح شده است.

النهضه با اعلام حمایت از تشکیل ‘ نظام پارلمانی’ در تونس، از مجلس موسسان این کشور درخواست کرده است که به این گزینه رای دهد زیرا تامین کننده مطالبات و آرزوهای ملت تونس است.

در این بیانیه بر مخالفت قاطع النهضه با بازگشت باقیمانده ها و عناصر وابسته به رژیم دیکتاتوری سرنگون شده ‘ زین العابدین بن علی’ به قدرت تاکید شده و آمده است که برای قطع کامل تونس جدید با مظاهر و نمادهای دوران دیکتاتوری نباید اجازه داد وابستگان رژیم گذشته به نهادهای قدرت و حکومت دست اندازی کنند و نظام جدید باید ترجمه خواست و اراده ملت تونس باشد.

النهضه با تاکید به اینکه حزبی ‘ مستقل ، دموکرات و مبارز ‘ است ، خاطرنشان کرده که همه توان و تلاش خود را برای تحقق اهداف انقلاب ، حذف مظاهر رژیم دیکتاتوری از دستگاه ها و نهادهای دولتی تونس و انتقال موفقیت آمیز و دموکراتیک قدرت بکار می گیرد.

این حزب اسلام گرا بر ضرورت عفو عمومی و اجرای طرح هایی فرهنگی مبتنی بر ارزش هایی همچون آزادی ، کرامت انسانی ، عدالت تاکید و خاطرنشان کرده است که اجازه نمی دهد هرگونه تعرض و تعدی به مقدسات صورت گیرد.

النهضه بر اهمیت رعایت حقوق زنان، آزادی بیان و اطلاع رسانی شفاف و سالم ، بازخواست و محاکمه مفسدان و قاتلان شهدای انقلاب تونس تاکید و خواستار ایجاد شغل ، تسهیل مسیر توسعه و قدرت خرید مردم تونس ، مبارزه با فساد، اجرای اقتصاد و نظام مالی اسلامی ، استقلال دستگاه قضایی و تبدیل تونس به یک قطب اقتصادی شده است.

کنگره نهم النهضه از روز پنجشنبه آینده ( ۱۲ ژوئیه – ۲۲ تیرماه) در پایتخت تونس با عنوان ‘ آینده ما در دست های ماست’ آغاز شد تا برای مهندسی همپیمانی های سیاسی و رویکردهای راهبردی خود در صحنه سیاسی تونس برنامه ریزی و تصمیم گیری کند.

این کنگره قرار بود ۴ روزه باشد و روز یکشنبه خاتمه یابد اما به دلیل طولانی شدن مذاکرات یک روز تمدید شد و شامگاه دوشنبه به کار خود پایان داد.

نهمین کنگره حزب النهضه در حالی علنی و عمومی برگزار شد که این حزب در دوران دیکتاتوری ‘ حبیب بورقیبه و زین العابدین بن علی’ ممنوع الفعالیت بود و بیشتر اعضا و رهبران آن یا در تبعید بودند و یا در سیاهچال ها بسر می بردند.

حزب اسلام گرای النهضه در سال ۱۹۷۲ میلادی ابتدا با نام ‘ جنبش گرایش اسلامی’ اعلام موجودیت کرد و در سال ۱۹۸۱ نام آن به النهضه تغییر یافت.

۵ کنگره حزب النهضه در سالهای ۱۹۷۹، ۱۹۸۱، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶ و ۱۹۸۹ بطور سری در تونس و سه کنگره دیگر آن در سالهای ۱۹۹۵ ، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ در خارج تونس برگزار شد.

در اولین روز ماه مارس ۲۰۰۱ و کمتر از ۲ ماه از سرنگونی رژیم دیکتاتوری بن علی و فرار او به عربستان سعودی ، حزب النهضه مجوز فعالیت قانونی در تونس را دریافت کرد.

در کنگره نهم آن ، یکهزار و ۱۰۳ عضو حاضر در کنگره ، رییس و دبیرکل و اعضای جدید کمیته اجرایی حزب را برگزیدند.

از ۲۰ آوریل تا ۲۰ ماه مه گذشته ۲۶۱ کنگره محلی با مشارکت ۶۰ هزار عضو حزب النهضه در استان های مختلف تونس برگزار شد و سپس در ماه ژوئن گذشته نیز نشست های حزبی آن برای گزینش یکهزار و ۱۰۳ نماینده حزب جهت شرکت در کنگره نهم برگزار شد.

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۴۴۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.