بیانیه کمپین دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور در حمایت از «دکتر عطاردی»

۲۲م آذر ،

کمپین دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور دانشگاه صنعتی شریف در سالروز «حبس خانگی دکتر عطاردی» بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این بیانیه آمده است: با پیشرفت انسان و پایان یافتن دوره توحش و عبور انسان از دو جنگ جهانی و ایجاد فضای تفکر و تعقل، اولین درخواست و نگاه هر انسان مترقی نسبت به یکدیگر، برخوردار بودن از حقوق مساوی و احترام متقابل و رعایت آن است و امروزه در جامعه انسانی جهان، هیچ فردی نسبت به دیگری برتری نداشته، مگر به واسطه اخلاق و دانش.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است: متاسفانه بعضی از کشورها با استفاده از ابزارهای سیاسی موجود، حقوق بخشی دیگر از انسان‌ها را پایمال کرده و یا نسبت به آنها تبعیض قائل می‌شوند. مردم ایران با تمدنی کهن که سرشار از عشق و مهرورزی است، که منشور حقوق بشر حاصل تفکر نیاکان آنند و دانش و علوم پایه جهان مدیون خدمات این کشور می‌باشد. مردم ایران به واسطه تنش‌های سیاسی سه دهه قبل و تشدید آن و ایجاد تحریم و فشار، آسیب‌های بسیاری را از نظر اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و علمی متحمل گردیده‌اند.

همچنین در این بیانیه، امضاکنندگان ضمن درخواست رعایت حقوق مساوی اتباع ایرانی، هر گونه سوء استفاده ابزاری دولت‌ها از اتباع کشورها برای ایجاد فشار و استفاده از آنان برای دستیابی به اهداف سیاسی را محکوم کردند و از جامعه بین‌المللی خواستار شدند تا قوانینی به منظور جلوگیری و مقابله با این اعمال وضع و با کشورهای خاطی برخورد نمایند.

همچنین از دبیرکل سازمان ملل تقاضا داریم در خصوص آزادی دکتر سید مجتبی عطاردی، استاد دانشگاه صنعتی شریف که به واسطه خدمت به دانش و ارتقای علمی دانشجویان و عشق به آموزش در خصوص تهیه لوازم آزمایشگاه و به بهانه تحریم در کشور آمریکا، دستگیر و در بازداشت به سر می‌برد، همکاری نمایید و بر کسی پوشیده نیست که پژوهش و تولید علم و دانش توسط یک شخص یا کشور می‌تواند صورت گیرد، ولی در نهایت تولیدات و محصول آن، جنبه عمومی و جهانی داشته و عموم مردم جهان از آن بهره خواهند برد.

در پایان این بیانیه آمده است: ترویج این گونه اعمال و برخورد با فعالان این حوزه‌ها، اساتید و دانشمندان را نسبت به حقوق اجتماعی و موقعیت و امنیت خود حساس و بی‌اعتماد نموده و از رشد و ارتقای دانش در جهان جلوگیری خواهد نمود. آیندگان رفتار ما را نظاره خواهند کرد. امید است با تفکری انسانی، جهانی عاری از بی‌عدالتی و جنگ بسازیم.

به گزارش ایسنا، با امضای دکتر روستا آزاد، رییس دانشگاه شریف به عنوان اولین نفر، این بیانیه به رسمیت درآمد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.