بیایید پادکست بسازیم (قسمت اول)

مدتی است که در گویا آی تی پست هایی تحت عنوان بیایید برنامه نویس شویم، ویکی نویس شویم و … منتشر می شود که هدف اصلی از انتشار چنین پست هایی در مرحله ی اول آشنایی اولیه با این مباحث و در مرحله ی دوم ایجاد جرقه ی اولیه برای علاقه مندان به این مباحث است. در صورتی که به این مباحث علاقه داشته باشید، این علاقه را پیگیر خواهید بود و با مطالعه ی بیشتر به هدف خود خواهید رسید. این پست هم در زمره ی همین پست هاست. آشنایی مقدماتی و اولیه برای علاقه مندان. پس اگر می خواهید پادکست بسازید با ما در این پست همراه باشید.

پادکست

پادکست چیست؟

شاید شما بهتر از من بدانید که پادکست چیست ولی آشنایی با تعریف آن شاید خالی از لطف نباشد. برنامه‌ای رادیویی یا مشابه که دیجیتالی ضبط شده و جهت گوش دادن یا دانلود کردن برای دستگاه‌های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می‌شود. تعریفی ساده و نسبتا قابل قبول است. گرچه پادکست با برنامه های رادیویی به لحاظ دسترسی مجدد، امکان انتخاب (درواقع مانند رادیو محتوا به کاربر تحویل داده نمی شود)، امکان استفاده از پخش کننده های شخصی و جلو و عقب بردن و… از تفاوت های عمده ی پادکست با برنامه های رادیویی است و همین عوامل هم موجب محبوبیت پادکست شده است و امروزه طرافداران زیادی دارد. حتما شما هم رادیو گویا را گوش می دهید و احتمالا محتوای آن برای شما جذاب تر از مطالب عادی هستند. به همین دلیل به سرعت به اصل مطلب که همان جنبه ی عملی کار می باشد می پردازیم و نکات اولیه آن را بیان می کنیم.

پیش نیاز ها برای ضبط پادکست

گرچه ضبط یک پادکست خوب به مهارت در سخن گفتن و تمرین و تجربه نیاز دارد ولی شما هم اگر از همین الان اقدام به این کار کنید به زودی به این مهارت و تجربه دست خواهید یافت. پس به پیش نیاز های دیگری که در این امر لازم است می پردازیم. برای ضبط پادکست شما در ساده ترین شکل نیاز به یک میکروفون مناسب، کارت صدای قابل قبول و یک برنامه برای ضبط صدا دارید گرچه با دستگاه های ضبط صدای دیجیتال هم همین کار را می توان کرد ولی به جهت سهولت استفاده و دسترسی آسان و به صرفه بودن، ما از کامپیوتر جهت ضبط صدا استفاده خواهیم کرد.

شاید به زودی پستی در گویا آی تی مبنی بر کارت صدا و میکروفون مناسب جهت ضبط پادکست منتشر کنم ولی نکته ای که مهم است این است که ما در ابتدا نمی خواهیم پادکست فوق العاده ای بسازیم و بدیهی است که به کارت صدا و میکروفون حرفه ای و گران قیمت نیاز نخواهیم داشت. برای اینکه خیالتان را راحت کنم لازم است بگویم که هنوز سعادت مالی به من دست نیافته که بتوانم میکروفون مناسبی بخرم و هنوز هم از میکروفون ارزان قیمت خودم برای ضبط پادکست استفاده می کنم.

پس فرض من در نگارش این پست این است که شما به یک کارت صدا و میکروفون قابل قبول و ابتدایی دسترسی دارید.

برنامه های مختلف برای ضبط صدا

آخرین پیش نیازی که برای ساخت پادکست مطرح کردیم یک برنامه ی مناسب برای ضبط پادکست است. برنامه های مختلف و زیادی برای ضبط صدا وجود دارد. از برنامه ای مثل Sound Recorder خودِ ویندوز! گرفته تا نرم افزار Adobe Audition که جزو حرفه ای ترین آن ها به حساب می آید. با این حال بهتر آن دیدیم که در این آموزش از نرم افزار مشابه رایگان و البته حرفه ای Audacity استفاده کنیم که هم در ترویج فرهنگ استفاده از نرم افزار های رایگان نقشی داشته باشیم و هم از نرم افزار کم حجم و حرفه ای استفاده کرده باشیم. باز هم تاکید می کنم که این نرم افزار بر خلاف رایگان بودنش امکانات بسیار قابل قبولی دارد که قابل مقایسه با نرم افزار Adobe Audition است. برای دانلود این برنامه می توانید به صفحه آن در sourceforge مراجعه کنید.

در قسمت بعدی با این برنامه به طور عملی کار خواهیم کرد و تکنیک هایی را که برای ساخت پادکست لازم است را با هم مرور می کنیم. همینطور به طور عملی یک پادکست خواهیم ساخت. پس با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

  • استراتژی بازاریابی اینترنتی
  • چگونه از برنامه کمتر شناخته شده اپلPodcast Producer استفاده کنیم؟ (ویژه مک)
  • معرفی وب‌سایت عکس پرینت، اولین عکاسخانه اینترنتی ایرانی با خدمات متنوع چاپ عکس
  • چگونه با استفاده از Audacity صدای محیط را از فایل‌های صوتی خود حذف نمائید
  • برسی نرم افزار Audacity

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.