بیداری رویاها/ انیمیشن خاطره انگیز نسل ما، «شرکت هیولا‌ها» وارد دهه دوم زندگی‌اش شد

۲۲ آبان ،

یکشنبه, ۲۱ آبان ساعت ۱۱:۴۲ حسام حاجی پور

کافه سینما-حسام حاجی پور: استودیو انیمیشن پیکسار از سال ١٩٩۵ با «داستان اسباب بازی» در جهان دو بعدی آثار پیش از خود تحولی ایجاد و آن را وارد فاز تازهی کرد. در جهان سه بعدی انیمیشن هایش، دیگر اثر مستقیمی از طراحی های دستی دیده نمی شود و همه چیز بعدی واقعی و برجسته به خود گرفته است. ولی پیکسار با هوشمندی، تنها به بر برداشتن گامی رو به جلو در تحول بصری دنیای انیمیشن اکتفا نکرده و با پرداختن به موقعیت ها و مفاهیم ملموس تر برای مخاطب چرخه این تحول را کامل کرده است. در طول سالهای گذشته شرکت های فیلم سازی دیگر هم سعی در رقابت با پیکسار را داشته اند ولی وجه تمایز این استودیو با دیگران را علاوه بر شخصیت پردازی، می توان توجه و تمرکز ویژه آنها بر افکار و تخیلات مشترک بین محدوده وسیع مخاطبان نام برد. همه ما در سن کودکی افکار و تخیلاتی مانند زنده شدن اسباب بازیهایمان، کنجکاوی درباره زندگی حشرات و… را از ذهن گذرانده ایم. و پیکسار با درنطر گرفتن این مقوله سبب شده تا آثارش علاوه بر کودکان در جذب مخاطب بزرگسال نیز موفق عمل کند.

امسال یازدهمین سال تولد انیمیشن «شرکت هیولاها» است که قرار است مانند بسیار از انیمیشن های موفق دیگر، سال آینده قسمت دوم آن هم ساخته شود. با این که هرروز شاهد پیشرفت در انیمشین سازی هستیم و این فیلم در مقایسه با آثار امروز از نظر گرافیکی در سطح پایین تری قرار می گیرد، ولی همچنان بکر بودنش را از دست نداده است. همه ما در سنین پایین تر در تاریکی شب از اشیای داخل اتاقمان در ذهن، موجودات ترسناکی می ساختیم و «شرکت هیولاها» داستانش را از زاویه دید همان اشیا به ظاهر ترسناک روایت می کند. به جای پرداختن به ترس، مقوله ترسیدن و ترساندن را کالبدشکافی می کند که هم برای مخاطب بزرگسال که این موقعیت ها را تجربه کرده جذابیت دارد و قابل لمس است و هم بر کودکان تاثیر مثبت دارد. چرا که یکی از اهداف اصلی «شرکت هیولاها» از بین بردن تخیل ترسناک این گروه سنی است که تا پایان بر آن تاکید می کند. این فیلم با اتکا به تغییر موقعیت زندگی روزمره شخصیت های اصلی داستان و برهم زدن نظم آن توانسته به خوبی از پس بیان هدفش، آن هم نه به صورت اغراق شده بربیاید.

درست است که در دو محصول اخیر پیکسار دیگر اثری از این نبوغ و هوشمندی دیده نمی شود، اما نمی توان تاثیر شگرف این استودیو را بر جهان محتوایی انیمشین نادیده گرفت. انیماتورهای قدرتمند در کنار روانشناسی عمیق آنها در خلق شخصیت ها، میزان تاثیرگذاری فیلم های کارتونی را به جایگاهی فراتر از شخصیت هایی با ظاهر بسیارزیبا و داستانی صرفا با دو قطب خیر و شر رسانده است. در حال حاضر که در سینمای انیمیشن با افزایش کمیت و کاهش کیفیت مواجه هستیم، همچنان می توان ماندگارهای استودیوی پیکسار از جمله «شرکت هیولاها» را تماشا و مرور کرد.

تهران امروز

کافه سینما-آخرین خبرها و یادداشت های سینمای ایران و جهان
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.