بیشترین خطای املا نویسی دانش آموزان با مشکل شنوایی اتفاق می افتد

۰۵ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز: براساس یافته های یک مطالعه، بیشترین خطای موجود در املا نویسی در دانش آموزان با مشکل شنوایی اتفاق می افتد و در مقابل میزان خطاهای بینایی حروف در این اشخاص به میزان کمتری نسبت به دیگران دیده می گردد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از  شفقنا سلامت؛ خواندن و نوشتن یکی از ابزارهای اصلی برقراری ارتباط می باشند، از جمله مهارت های مربوط به نوشتن، املاء نویسی و کپی کردن می باشد، نوشتن املاء خود مستلزم خرده مهارت ها و توانایی های بسیار بسیاری از جمله خواندن کلمه است که دشواری های املا نویسی ممکن است به سبب نقض در هر یک از خرده مهارت های فوق ویا به سبب ترکیبی از آنها باشد.

نتایج پژوهش ها حاکی از مشکلات قابل توجه دانش آموزان کم شنوا در خواندن و نوشتن می باشد، از آنجایی که این دو حیطه ی زبانی، اساس پیشرفت دانش آموزان است، هدف ازاین پژوهش بررسی های خطاهای املایی در دانش آموزان افت شنوایی پایه ی دوم و سوم دبستان اهواز است.

روش و بررسی: کلیه دانش آموزان پایه ی( n-23) و سوم(  n-12) مدارس خصوصی دانش آموزان افت شنوایی (  dB70) به بالای شهر اهواز که مشکل ذهنی، بینایی و یادگیری نداشتند، در این پژوهش شرکت داده شدند، سپس بخش املاء نویسی آزمون تشخیصی خواندن( شیرازی- نیلی پور) برای هر دانش آموز به صورت انفرادی انجام شد، در نهایت خطاهای املای این دانش آموزان برسی شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیشترین خطا در دانش آموزان پایه ی دوم و سوم دبستان مربوط به خطای حذف ( ۶/۱۸ و ۵/۵۴) و جفت کمینه ( ۵/۷۷، ۴/۷۲) می باشد، خطاهای مربوط به شکل بینایی حروف نسبت به خطاهای صدا و نویسه( مثل جفت کمینه) در هر دو پایه به میزان بسیار کمتری دیده شد( ۱/۲۷ و ۰/۴۵)، تفاوت میانگین این خطاها در دو پایه معنادار نمی باشد.

لازم به ذکر است؛ نتایج بدست آمده از این مطالعه و مطالعات مشابه حاکی از آن است که بیشترین خطای موجود در املا نویسی این دانش آموزان ارتباط بسیار بالایی با مشکلات شنوایی این دانش آموزان دارد و خطاهای بینایی حروف به میزان کمتری دیده می گردد، بنابراین استفاده از حس بینایی این کودکان و آموزش بیشتر تقابل های آوایی حروف به پیشرفت مهارت های املانویسی این دانش آموزان کمک می کند.

گفتنی است این پژوهش توسط دکتر فاطمه حسناتی، سمیرا خان احمدی، معصومه اشرف خراز و ترلان جهان گیری با عنوان بررسی خطاهای املا نویسی دانش آموزان افت شنوایی پایه ی دوم و سوم دبستان شهر اهواز در نشریه یازدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران دانشگاه علوم پزشکی تهران انتشار یافته است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.