بیشترین درصد ایجاد بیماری پوکی استخوان ژنتیکی است

بیشترین درصد ایجاد بیماری پوکی استخوان ژنتیکی است و اگر افراد درجه یک خانواده مبتلا باشند شخص بیشتر در معرض ابتلا قرار دارد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، دکترمهرداد محمد حسینی مدیر گروه رادیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: پوکی استخوان با کاهش توده استخوانی مشخص می شود که البته با افزایش سن می تواند امری طبیعی تلقی شود اما اگر این توده آنقدر کم شود که احتمال بروز شکستگی را افزایش دهد دیگر بیماری محسوب می شود.
 
 وی با بیان این که در این مرحله استخوان آن قدر ضعیف شده که حتی با یک فشار جزئی مثل عطسه یا سرفه احتمال شکستگی بویژه در مهره ها ، سراستخوان ران و مچ دست وجود دارد ، اظهارداشت: شکستگی های ناشی از این بیماری خاموش، می تواند بسیار دردآور باشد به نحوی که در نهایت در افراد سالمند می تواند منجر به مرگ شود و البته هزینه درمان آنها نیز گزاف می باشد.
 
دکتر محمد حسینی بیان کرد: بیماری پوکی استخوان بیشتر در خانم ها شایع است چون عواملی نظیر کاهش سطح هورمونهای جنسی در ایجاد آن نقش دارند.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه زندگی بی تحرک نیز موجب افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شود گفت : مصرف سیگار و الکل و داروهای کورتن دار نیز نقش منفی درکاهش تراکم استخوان دارند. درصورتی که زود متوجه این بیماری شویم می توان از پیشرفت سریع آن جلوگیری نمود و به این وسیله با کاهش احتمال خطرشکستگی دراستخوانها طول دوره زندگی سالم را افزایش داد.
 
 این پزشک رادیولوژیست گفت: تشخیص پوکی استخوان و تعیین احتمال شکستگی آن از طریق دستگاههای سنجش تراکم استخوان امکان پذیر می باشد.
 
دکتر محمد حسینی بدون درد بودن و غیر تهاجمی بودن را از دیگر مشخصات این روش عنوان کرد و گفت: نیاز به آمادگی خاصی برای انجام آن نیست هرچند در این روش از اشعه ایکس استفاده می شود اما میزان آن نسبت به یک عکس ساده قفسه سینه بسیار ناچیز و کم می باشد. به نحوی که در صورت لزوم برای کودکان نیز قابل انجام است./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.