بیشترین شکایات مردمی از فرآورده‌های لبنی و پروتئینی است

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر بهروز جنت در حاشیه برگزاری گردهمایی مدیران حوزه غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی با بیان اینکه آیین‌نامه سامانه نظام‌مند توزیع فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و غذایی تدوین شده و راهکارهای اجرایی آن به تدریج بررسی و در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: نمی‌خواهیم اختلالی در روند توزیع این فرآورده‌ها به وجود بیاید، بلکه هدف از راه‌اندازی این سامانه، نظام‌مند کردن فرآیند توزیع کالاهای بهداشتی، آرایشی و غذایی است.

وی با بیان اینکه البته اکنون حوزه نظارتی در کارخانه‌ها مستقر و فعال است، اظهارداشت: نظارت به هنگام خروج محصول از کارخانه و در سطح عرضه به عهده شرکتهای بازرگانی است و این خود باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامت کالاها می‌شود به عنوان مثال ممکن است در حین حمل بار به یک محصول غذایی ضربه وارد شود و یا به دلیل خاموش بودن یخچال حمل، دچار فسادپذیری شود.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه رعایت یک سلسله از اصول در نگهداری و حمل ‌و نقل محصولات غذایی لازم است، گفت: گاهی مشاهده می شود که برخی انبارهای توزیع محصولات مختلفی را در یک محل نگهداری می‌کنند و یا محصولات غذایی فسادپذیر را در معرض هوای آزاد قرار می‌دهند که این خود باعث می‌شود یک محصول غذایی پس از رسیدن به دست مصرف‌ کننده، وی را دچار مشکل کند و زیان مالی و جانی برایش به همراه داشته باشد.

جنت با اشاره به اینکه هم‌اکنون نیز شبکه‌ توزیعی وجود دارد اما قصد سازمان نظم دادن به این شبکه است، ادامه داد: بعضی شرکتها خود سیستم توزیع راه‌اندازی کرده‌اند اما لازم است شبکه‌های توزیع برخی نکات را در حمل مواد آرایشی و بهداشتی رعایت کنند. به عنوان مثال در یک سیستم حمل‌ و نقلی، مواد آرایشی نباید در کنار مواد غذایی حمل شوند.

وی افزود: به این دلیل که محصول مجاز باید از یک شرکت تولیدی مجاز تحویل و توسط یک شرکت عرضه‌کننده مجاز به دست مصرف‌ کننده برسد، طبعا ورود محصولات خارج از این سیستم، غیرمجاز بوده و می‌تواند در شناسایی محصولات قاچاق موثر واقع شود.

جنت در پاسخ به این پرسش که آیا کارخانه در قبال توزیع محصولاتش مسئول نیست، اظهارداشت: تداوم مسئولیت تولیدکننده تا رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده وجود دارد، اما وزن آن متفاوت است. گاهی مسئولیت کارخانه در حد نصب برچسب برای نحوه نگهداری محصول و اطلاع‌ رسانی بر روی بسته غذایی است و در مواردی نیز فراتر می رود.

وی درباره سامانه رسیدگی به شکایات و عملکرد در حوزه مواد غذایی نیز گفت: این سامانه بخشی از شبکه ملی پایش فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و غذایی است که در فاز ابتدایی منوط به هماهنگیهای بین دانشگاهی می‌شود، نتایج حاصل از پایلوت این طرح در سه دانشگاه علوم پزشکی کشور بررسی شده و ایرادات آن مورد نقد قرار می‌گیرد تا به هنگام اجرای سراسری آن مشکلی وجود نداشته باشد.

معاون غذای سازمان غذا و دارو با بیان اینکه خلاءهایی در این رابطه وجود داشت و گاهی اوقات زمان رسیدگی به شکایات طولانی می‌شد، ادامه داد: اگر این سامانه الکترونیکی باشد، سقف زمانی برای رسیدگی به شکایات نیز کوتاه می‌شود.

وی با بیان اینکه پس از بررسیهای صورت پذیرفته مشخص شد که عمده‌ترین عامل شکایات در خصوص مواد غذایی و فسادپذیری در محصولات غذایی مربوط به شبکه توزیع است، افزود: بیشترین نقص را در زمینه توزیع داریم البته در حال پیگیری هستیم تا در هر شرکت توزیعی یک مسئول فنی وجود داشته باشد.

جنت با اشاره به اینکه در حوزه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی مجاز و تولید داخل، شکایات کمتری به معاونتهای غذا و دارو ارسال می‌شود، گفت: البته در خصوص فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق مشکلات زیادی داریم به این علت که مردم نمی‌توانند میان محصولات مجاز و غیرمجاز تمیز قائل شوند.

معاون غذا سازمان غذا و دارو ادامه داد: شکایت از محصولات آرایشی مجاز تولید داخل نیز عمدتا به یک یا دوعدد در سال نمی‌رسد که آن هم مربوط به عدم رعایت شرایط صحیح نگهداری و استفاده نادرست است.

وی با بیان اینکه در خصوص محصولات غذایی نیز بیشترین مشکل در حوزه فرآورده‌های لبنی و پروتئینی است، گفت: سندهای سلامت و ایمنی محصولات پروتئینی و لبنی تدوین شده و در دست بررسی است و بزودی در شورای عالی ایمنی و سلامت مواد غذایی به تصویب خواهد رسید.

جنت در ادامه درباره نظارت بر فرآورده‌های فله‌ای نیز گفت: در حال تعامل با وزارت جهاد کشاورزی برای ساماندهی محصولات فله‌ای هستیم، البته اجرای این طرح زمان‌بر است و علت آن این است که سیستم فروش و توزیع قدیمی بوده و بر اساس فله‌فروشی پایه‌ریزی شده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.