بیشترین علت مرگ و میر مادران باردار

بیشترین مرگ و میر مادران باردار به علت خونریزی بارداری است و بیشترین بیماریهایی که مادران باردار به آنها مبتلا می شوند فشار خون، دیابت، بیماریهای قلبی، کلیوی و اکلامپسی و پره اکلامپسی است.

مدیر کل اداره سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: بیشترین مرگ و میر مادران باردار به علت خونریزی بارداری است و بیشترین بیماریهایی که مادران باردار به آنها مبتلا می شوند فشار خون، دیابت، بیماریهای قلبی، کلیوی و اکلامپسی و پره اکلامپسی است.

دکتر محمد اسماعیل مطلق اظهارداشت: در سی و سه سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است فعالیتهای بسیاری در جهت کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران صورت گرفته و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

وی افزود: میزان مرگ مادران در سال ۱۳۵۷ حدود ۲۴۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر بود و با استقرار شبکه های بهداشتی و انجام مراقبتها در طول سالهای انقلاب، اکنون به ۲۴ نفر در هر ۱۰۰هزار تولد زنده رسیده است.

مطلق گفت: برنامه ریزیها و اقدامات صورت گرفته مبتنی بر این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه، میزان مرگ مادران در هنگام تولد به ۱۵ نفر در هر تولد زنده برسد.

وی ادامه داد: مهمترین مداخلاتی که در جهت کاهش مرگ مادران صورت گرفته، آموزش و تدوین پروتکلهای آموزشی برای دستیاران، پزشکان عمومی و ماماها، افزایش سطح مراقبت از مادران از زمان بارداری تا زایمان و ۴۲ روز پس از زایمان، هستند.

مطلق اظهار داشت: در بیمارستانهایی که حداقل ۴ پزشک متخصص زنان دارند باید حتما یک پزشک مقیم داشته باشند و بیمارستانهایی که کمتر از ۴ متخصص دارند باید اقداماتی انجام دهند که در صورتی که به پزشک نیاز بود، مدت زمانی که پزشک به بالین بیمار می رسد کمتر از نیم ساعت باشد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص میزان مرگ و میر نوزادان گفت: در اوایل انقلاب میزان مرگ و میر نوزادان ۱۴۰ در هر هزار تولد زنده بوده است اما با اقدامات صورت گرفته امروزه به ۱۱.۸ نفر در هر هزار تولد زنده رسیده است و قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۹ نفر در هر هزار تولد زنده برسد.

وی گفت: اکنون مرگ کودکان زیر یک سال ۱۸ نفر در هر هزار تولد زنده و در کودکان زیر ۵ سال ۲۰ نفر در هر هزار تولد زنده است که در پایان برنامه پنجم باید به ۱۵ نفر در هر هزار تولد زنده برسد.

عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.