بیش از ۳۰۰ کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در کشور وجود دارد

‘عباس دیلمی زاده’ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: این کمپ ها روش هایی مانند زنجیر کردن و به اجبار نگه داشتن بیمار معتاد، استفاده از خشونت، عرضه داروهای غیرمجاز و در اختیار گذاشتن داروهای شبه مورفین به بیماران برای درمان را انجام می دهند.

وی اظهار داشت: این کمپ ها بیشتر در مناطق حاشیه ای، شهرها و روستاهای کوچک راه اندازی می شوند و هیچ گونه نظارتی نیز بر فعالیت آنها وجود ندارد.

دیلمی زاده تصریح کرد: در صورت شکایت مردم از کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز، مسوولان مربوطه اقدام به تعطیلی این مراکز می کنند، اما دست اندرکاران این کمپ ها پس از مدتی در مکانی دیگر فعالیت خود را آغاز می کنند.

وی با هشدار نسبت به افزایش این گونه کمپ های غیرمجاز در کشور، گفت: با توجه به این که، نگهداری بیمارانی که دچار علایم شدید مصرف شیشه هستند، کار سختی است، این گونه مراکز مشتری های زیادی دارند.

دیلیمی زاده، مساله اقتصادی و کسب درآمد را از دیگر دلایل افزایش این کمپ های غیرمجاز بیان کرد و افزود: هزینه نگهداری بیماران معتاد در این کمپ ها از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون ریال است و به تازگی نیز کمپ های غیرمجاز ترک اعتیاد اقدام به در اختیار گرفتن آمبولانس و بردن بیمار معتاد از منزل یا محل کار را می کنند.

وی، در عین حال تصریح کرد: حدود ۳۵۰ کمپ ترک اعتیاد مجاز در کشور وجود دارد و برخی از کمپ ها نیز بصورت نیمه مجاز( توسط شوراهای هماهنگی مواد مخدر و فرمانداریها نیروی انتظامی در سطح استانها) فعالیت دارند که هنوز پرونده فعالیت در سازمان بهزیستی را انجام نداده اند.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره با بیان این که، مدل درمان اقامتی این کمپ ها قدیمی است، گفت: این کمپ ها هنوز نتواسته اند خود را منطبق با نیازهای روز جامعه و درمان های منطبق با شواهد علمی دنیا کنند و برنامه های آموزشی مدون نیز از سوی دستگاههای ذیربط برای ارتقای آنها توسعه نیافته است.

اجتمام **۹۰۲۲/۱۵۹۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۷۲۲۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.