بیماری‌های استخوان سبب بروز “زانوی پرانتزی”

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی شایع‌ترین “زانوی پرانتزی” را نوع فیزیولوژیک آن عنوان کرد که نیازی به درمان ندارد و گفت: زیرا تا ۱٫۵ سالکی درمان می‌شود.

دکتر شریف نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ژنووراروم یا پای پرانتزی افزایش بیش از حد معمول در فاصله بین زانوها است که در حالت ایستادن طبیعی به نحوی که قوزک های داخلی مچ پا کنار هم قرار گرفته‌اند خود را نشان می دهد.

وی با بیان این که شایع‌ترین زانوی پرانتزی، نوع فیزیولوژیک آن است، بیان کرد: تقریبا همه کودکان با پاهای پرانتزی به دنیا می‌آیند و از وقتی که کودک آغاز به ایستادن و راه رفتن می‌کند به تدریج پاهای پرانتزی اصلاح می گردد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه افزود: نوع فیزیولوژیک آن است که معمولا تا هجده ماهگی به میزان قابل توجهی کم می گردد و نیاز به درمان خاصی ندارد.

دکتر نجفی با اشاره به این که بیماری‌های استخوان سبب بروز زانوی پرانتزی است، اظهار کرد: نرمی استخوان، راشیتیسم، بیماری بلانت (نقص در صفحه رشد استخوان)، آرتریت(التهاب مفصل)، عفونت مفصلی، شکستگی‌های اطراف زانو که خوب جوش نخورده باشد و آرتروز از علل پرانتزی شدن زانوها است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه گفت : پزشک با معاینه و در صورت نیاز با بررسی های آزمایشگاهی و رادیوگرافی احتمال وجود بیماری‌های استخوانی را معاینه می‌کند و در صورت تشخیص آغاز به درمان می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که زانوی پرانتزی درمان نشود احتمال آرتروز زودرس زانو افزایش می یابد و درمان‌های آن می‌تواند شامل استفاده از زانوبند طبی، انجام فیزیوتراپی، ورزش کردن و عمل جراحی باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.