بیماری‌های مشترک انسان و حیوان

به گزارش ممتازنیوز به نقل ازممتازنیوز، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و کارشناس دام و طیور با بیان‌ این‌ مطلب‌ که‌ هر روز بر تعداد افرادی‌ که‌ به‌ نگهداری‌ حیوانات‌ خانگی‌ رو‌ می‌‌آورند، اضافه‌ می‌شود، گفت: در تمام‌ جوامع‌ مهم‌ترین‌ مشکلی‌ که‌ در این‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌‌شود، مسئله بیماری‌های‌ مشترک‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ است‌.

طاهری با بیان اینکه تب کریمه کنگو بیماری حاد ویروسی است که در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور (زمان رشد و تکثیر کنه‌ها) به صورت ناگهانی شیوع می‌یابد که مخزن اصلی این بیماری درگوسفند، گاو، بز، خرگوش وحشی و شترمرغ است که با انتقال به انسان موجب مرگ و میر حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا می‌شود.

به گفته وی راه انتقال این بیماری از طریق گزش کَنه، تماس نزدیک انسان با دام‌های آلوده (از طریق تنفس)، تماس مستقیم انسان با خون و ترشحات دام مبتلا، تماس با بافت‌های آلوده دام ( لاشه دام آلوده در قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها) و نهایتاً از طریق تماس با ترشحات افراد بیمار انتقال می‌یابد.

کارشناس دام و طیور مازندران گفت: بی‌اشتهایی‌، ضعف، تب ناگهانی، کوفتگی، درد شدید عضلات، سردرد، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تهوع، گلودرد، دل درد و تغییرات خلقی به صورت بی‌قراری و افسردگی از علائم ابتلا به این بیماری است.

به گفته طاهری برای مردم نیز ۵ راه پیشگیری توصیه می‌شود: شستشو صابون و مایعات یا مواد شستشو دهنده با اینکه ویروس را از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیر فعال می‌کنند، از گوشت‌های بازرسی شده و ممهور به مهر دامپزشکی (کشتار مجاز) استفاده شود، بدین دلیل که در کشتارگاه‌های صنعتی، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در فضای ۴ درجه سانتی‌گراد (برای سپری کردن دوره جمود نعشی) نگهداری می‌شود که در این دما ویروس نیز از بین می‌رود، برای اطمینان بیشتر به زنان خانه‌دار، قصا‌ب‌ها توصیه می‌شود گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال (فضای ۴ درجه) نگهداری کنند و پس از آن برای تکه‌تکه کردن گوشت با استفاده از دستکش و با احتیاط اقدام کنند؛ فریز کردن گوشت در دمای منفی یک تا منفی ۴ درجه سانتی‌گراد نیز ویروس را از بین می‌برد، پختن گوشت در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه، به دلیل مقاومت کم ویروس در برابر حرارت، باعث از بین رفتن آن می‌شود.

کارشناس دام وطیور مازندران در مورد بیماری توکسوپلاسموز ( Toxoplasmosis) که یک عفونت تک یاخته‌ای (بیماری عفونی انگلی) که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شود، گفت: به نگهداری ازحیوانات خانگی، بخصوص گربه و نقش مؤثر این حیوان در انتقال اَنگل این بیماری، منجر به ایجاد خطرات جدی در انسان خصوصاً در مادران باردار و سقط جنین می‌شود.

طاهری افزود: اَنگل‌ خونی‌ توکسوپلاسموز‌ در گربه‌ها ، خصوصاً در اکثر گربه‌های‌ ولگرد مشاهده‌ می‌شود و در صورت‌ خارج‌ شدن‌ گربه‌ خانگی‌ از منزل‌ و معاشرت‌ با گربه‌های‌ ولگرد احتمال‌ آلوده‌ شدن‌ آن‌ها بیشتر می‌شود، چنین‌ گربه‌ای‌ باید به‌ صورت‌ دوره‌ای‌ تحت‌ درمان‌ باشد.

به گفته وی خوردن مواد غذایی آلوده به فضولات گربه، مصرف گوشت آلوده که خوب پخته نشده باشد، خوردن میوه و سبزی‌های آلوده شسته نشده ، استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه نشده و تخم‌مرغ خام ، آب تصفیه نشده، انتقال خون‌ و حتی انتقال از مادر باردار ( آلوده به انگل ) به جنین از راه‌های انتقال این بیماری است.

طاهری افزود: راه پیشگیری نیز استفاده از دستکش هنگام باغبانی، خودداری از خوردن گوشت خام یا نیم پز، شستن و ضد‌عفونی کردن میوه‌ها، پرهیز از لبنیات غیر پاستوریزه و استفاده نکردن از آب تصفیه نشده است.

به گفته وی درمان توکسوپلاسموز بعد از انجام آزمایش‌های دقیق، تحت نظر پزشک، امکان‌پذیر خواهد بود، اگر بیمار یک مادر باردار باشد برای بررسی ابتلای جنین آزمایش‌های دیگری نیز انجام خواهد شد.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.