بیماری رضا داوودنژاد از کجا شروع شد؟ + تصاویر

رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون متولد ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹  و فرزند علیرضا داوود نژاد می باشد. رضا داوودنژاد در سال ۱۳۸۹ با غزل بدیعی خواهر مرحوم عسل بدیعی ازدواج کرده است.

رضا داوود نژاد

رضا داوودنژاد در عرصه سینما و تلویزیون به فعالیت مشغول بوده است که به دلیل بیماری و عمل پیوند کبد مدتی است اجبارا از حرفه خود فاصله گرفته است. 

وقتی رضا داوودنژاد بازیگر سینما و تلویزیون و فرزند کارگردان سینما با تیپ جدید و کاهش وزن محرز در تلویزیون دیده شد، حرف و حدیث‌ها و البته حیرت همگان برانگیخته شد. رضا داوودنژاد به یکباره به کاهش وزن سریع و ملموسی دست یافته بود. 

عده ای در این میان بجای اینکه در پی علت واقعی این کاهش وزن باشند او را به مصرف مواد مخدر متهم کردند و گفتند غیر ممکن است بدون مصرف مخدر به این سرعت لاغر شده باشد. عده‌ای رژیم سخت و گروهی ورزش سنگین را حدس می زدند. 

رضا داوودنژاد هنوز لذت لاغر شدن و تناسب اندام را کاملا نچشیده بود که خبر بستری شدنش در فروردین ماه سال ۹۱ در بیمارستان لاله منتشر شد. 

خبر بستری شدن رضا را برخی شایعه می دانستند، اما رضا واقعا در بیمارستان تحت مراقبت بود. در این حین شایعه ضعف ناشی از رژیم غذایی مطرح و به سرعت پخش شد.

اما خبر واقعی ناگوار بود؛ رضا داوودنژاد ۳۲ ساله به علت نارسایی کبد ، نیازمند پیوند کبد است. 

پزشکان از ارائه اطلاعات در خصوص بیماری رضا امتناع می‌کردند و خانواده وی، رژیم غذایی سخت و داروهای لاغری را علت اصلی عنوان کردند. 

اردیبهشت همان سال رضا داوودنژاد در بخش آی سی یو بیمارستان لاله بستری شد و منتظر کبد پیوندی از بیمارستان شیراز بود.   

مدارک پزشکی رضا داوودنژاد به بیمارستان شیراز ارسال و دلیل بستری شدنش در بخش آی سی یو نوسانات، بیلی روبین در خون رضا اعلام شد. 

در آن زمان شایعه به کما رفتن رضا مطرح شده بود که پزشک وی به دلیل اینکه رضا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود اعلام کرد: این احتمال وجود ندارد، اما عمل پیوند سریع باید صورت بگیرد. 

پزشک وی از میزان هوشیاری رضا، رضایت داشت. کمیسیون پزشکی برای عمل پیوند کبد رضا در بیمارستان شیراز تشکیل شد. علیرضا داوودنژاد این بیماری را نتیجه سرپیچی رضا از دستورات دکتر متخصص عنوان کرد. 

در همین حین پزشک متخصص لاغری که رضا تحت نظر او بود اعلام کرد بیماری رضا هیچ ارتباطی به تصمیم او برای لاغری و رژیم ندارد. وی از ابراز اطلاعات بیشتر خودداری کرده بود، اما وی هشت سال پیش عملی روی دستگاه گوارش خود داشت که خوردن وی را محدود می کرد. 

این اتفاق موجب شد وی بتدریج کاهش وزن پیدا کند. 

نارسایی کبد دو حالت دارد، یکی خوب شدن و برگشتن به حالت طبیعی بیمار است و دیگری اینکه به مرحله پیوند کبد برسد. 

پزشک رضا با مشاهده جواب آزمایشات،‌امکان برگشت رضا داوودنژاد به شرایط عادی را ۱۰ درصد اعلام کرد و ابراز داشت اگر روند درمانی او خوب پیش برود نیازی به پیوند کبد نیست. 

رضا در اردیبهشت سال ۹۱ رو به بهبودی بود و پزشکان نیاز به عمل پیوند را منتفی اعلام کردند. 

ناراحتی رضا در حال بیماری از شایعات دیگر بود. وی اعلام کرده بود شایعات باعث تردید خانواده‌اش نیز شده و آنها می‌خواهند از او آزمایش اعتیاد بگیرند. 

شایعات جراحی بای‌پس معده رضا از سوی وی و خانواده‌اش در هاله‌ای از ابهام ماند و کسی راجع به آن حرفی نزد. 

جراحی بای پس معده راه میانبر افراد چاق به لاغری است اما این عمل سال‌‌های قبل جان یک مرد سنگین وزن ایرانی را گرفته بود. 

بیماری رضا داوودنژاد نارسایی حاد کبد بود که با نام اختصاری FHF شناخته می‌شود و تعریف آن ایجاد علایم آسیب‌مغزی ناشی از نارسایی کبد ظرف هشت هفته پس از شروع نارسایی است. 

ایجاد زردی (یرقان) مهمترین علامت بالینی است که با آزمایش خون و افزایش بیلی روبین خون و آنزیم‌های کبدی ثابت می‌شود. 

اگر هفت هفته پس از نارسایی بیمار دچار علایم مغزی شود مثل کاهش سطح هوشیاری که در صورت پیشرفت بیمار را به کما می‌برد FHF اتفاق افتاده که فرد را تا پای مرگ می برد. 

اما پزشکان تحقیق کرده‌اند که اکثریت بیماران مبتلا به FHF بهبود می یابند. شایع‌ترین علت‌های این بیماری مسمومیت ناشی از استامینوفن و بیماری هپاتیت A  و B  است. 

رضا داوودنژاد از جهاتی شانس خوبی برای برگشت به زندگی عادی را داشته است. نارسایی کبد وقتی اتفاق بیفتد، در این عضو گوارشی حالتی پیش می‌آید که دیگر قادر به سوخت و ساز مواد زاید نخواهد بود. 

شروع بیماری کبدی تدریجی است و هیچ علامت خاصی ندارد که بیمار را وادار به پیگیری و مراجعه به پزشک کند، خستگی و ضعف و کاهش وزن شاید بیمار را به مراجعه تحریک کند.

رضا داوودنژاد در اریبهشت سال ۹۱ در نهایت به کبد پیوند نیاز پیدا کرد و کبد یک بیمار مرگ مغزی به وی اهدا و پیوند شد. پس از انجام عمل سرانجام علیرضا داوودنژاد از راز عمل بای پس معده رضا پرده گشود و از این که این عمل انجام شد، خوشحال بود. 

این عمل پیوند که در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد رضا را به زندگی باز گرداند. پس از عمل پیوند رضا همچنان تحت نظر پزشکان متخصص کبد بود. 

تا اینکه امسال پس از دو سال عمل پیوند رضا داوودنژاد در ششم آذر ماه تحت عمل جراحی مجدد قرار گرفت. رضا این عمل را آخرین مرحله درمانش اعلام کرده بود. 

علیرضا داوودنژاد روز گذشته وضعیت رضا را رضایت بخش اعلام کرده بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.