بیماری قوز قرنیه می‌تواند ژنتیکی باشد

سلامت > بیماری– رییس بیمارستان فارابی گفت :بیماری قوز قرنیه در دهه دوم زندگی نمایان می‌شود و ژنتیک در ابتلا به بیماری قوز قرنیه نقش دارد

به گزارش ایرنا به نقل از انجمن علمی اپتومتری ایران، دکتر محمود جباروند افزود: این بیماری در اثر نازا بودن بافت قرنیه و فشاری که از داخل وارد می‌شود، پدید می‌آید و باعث افزایش نزدیک بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قوز قرنیه یک پدیده غیر التهابی است که معمولا قرنیه هر دو چشم را گرفتار می‌کند. در این بیماری، قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می‌کند. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی، آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید می‌شود.

جباروند خاطرنشان کرد: قوز قرنیه بیماری پیشرونده‌ای است که معمولا در دوران بلوغ ظهور پیدا می‌کند و تا دهه سوم و چهارم زندگی فرد پیشرفت می‌کند و بعدا متوقف می‌شود. این بیماری ابتدا در یک چشم شروع می‌شود ولی معمولا بعد از مدتی چشم دیگر هم گرفتار می‌شود هر چند شدت آن در یک چشم با چشم دیگر متفاوت است.

دکتر جباروند گفت: افرادی که ازدواج‌های فامیلی در خانواده دارند نباید نگران ابتلای فرزندان خود به این بیماری باشند زیرا این بیماری در صورتی که فرد ۲۰ فرزند داشته باشد، شاید یکی از آنها مبتلا شود.

رییس بیمارستان فارابی اظهار داشت: قوز قرنیه بیماری نسبتا شایعی است که در تمام نژادها و در هر دو جنس دیده می‌شود ولی با توجه به پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر شده جای هیچ نگرانی نیست و استفاده از روش‌های جراحی، اشعه ماورای بنفش یا ˈیو ویˈ استحکام قرنیه بالا می‌رود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.