بیماری هاری فقط در صورت اقدام فوری قابل درمان است

بیماری هاری در صورت اقدام فوری قابل درمان است،اگر علایم آن بروز کرده باشد درمان محال خواهد بود.

دکتر بابا محمودی متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  بیماری هاری یک بیماری گسترده در سطح جهان است و تعداد اندکی از کشورهای جهان عاری از این بیماری هستند.

وی گفت: مناطق جهان از نظر عامل انتقال این ویروس به انسان به دو دسته تقسیم کرده اند در تعداد زیادی از کشورهای دنیا شایع ترین عامل انتقال این ویروس به بدن سگ و گربه و در درجه بعد شغال و روباه است.

بابا محمودی تصریح کرد: در کشورهای صنعتی دنیا، شایع ترین علت های خفاش است، در آسیا نیز عامل شایع سگها هستند این متخصص عفونی اظهار کرد: اگر اقدام برای درمان به موقع صورت گیرد صد در صد قابل درمان خواهد بود ولی اگر علایم بروز کند درمان محال است.

 ویروس هاری سیستم عصبی را مورد حمله قرار می دهد

وی ادامه داد: در بیماری هاری، ویروس ها از محل گزش به سیستم اعصاب پیش می رود و خود را به مغز می رساند این ویروس ۸ تا ۲۰ میلی متر در روز در داخل بدن حرکت می کند و وقتی خود را به مغز رسانید، ساخته مغز، غده های قاعده مغز و نخاع را درگیر و منجر به مرگ فرد می شود.

بابا محمودی افزود: باید سعی کنیم منابع آلودگی را به صفر برسانیم در این راستا سگ های ولگرد باید از بین بروند و در صورت نگهداری سگ ها و گربه های خانگی آنها را واکسینه کرده و شناسنامه دار باشند .

وی خاطر نشان کرد: به هنگام گزیدگی باید به اولین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.