بیماری های شایع دهان

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: بیماریهای دهان ودندان از شایع ترین بیماریهای عفونی انسان است. تغییرعادات ورژیم غذایی ، عدم رعایت بهداشت دهان ودندان بی توجهی نسبت به اهمیت وسلامت دندانها از مهمترین علل ابتلا به بیماری های دهان است .

۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۱٫jpgتب خال
به تب خال تاول تب هم می گویند اما لزوما در اثر سرما خوردگی و تب به آن مبتلا نمی شوید بلکه سرما و خوردگی تب آن را تحریک می کند .

به گزارش ممتاز نیوز ویروسی که تب خال به وسیله آن انتقال پیدا می کند در اثر تماس های نزدیک با اشخاصی که به آن مبتلا شده اند و بوسه و ظروف مشترک منتقل می گردد .

کرم ها و پمادهایی وجود دارد که می تواند سبب بهبودی سریع شود .ارگ به صورت مکرر به این گونه زخم ها مبتلا شدید باید به پزشک مراجعه کنید .تب خال یکی از شایع ترین مشکلات دهان است .۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۲٫jpgبرفک
استوماتیت کاندیدیاز یا برفک دهان به شکل برجستگی‌های سفید خاکستری در روی مخاط دهان و زبان بروز کرده که با کندن این ضایعات مناطق خونریزی‌دهنده ایجاد می‌شود.

برفک دهان به سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید موجود در دهان ایجاد می‌شود و با این وضع قارچ‌های کاندیدای موجود در دهان رشد بیش از حد پیدا میکنند و بصورت برفک در دهان دیده میشوند.

به گزارش ممتاز نیوز برای درمان برفک دهان می توان از دهان شویه ها استفاده کرد . مصرف دهانشویه بصورت دو بار در روز است.

دهانشویه کلرهگزیدین، یک دهانشویه آنتی‌سپتیک است که توسط بسیاری از مطالعات بالینی و آزمایشگاهی، به عنوان یک داروی موضعی ضد باکتری و قارچی کاندیدا معرفی شده‌است.۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۳٫jpgپرزهای سیاه بر روی زبان
این وضعیت بدون درد زمانی اتفاق می افتد که برجستگی های کوچک بر روی زبان ایجاد می گردد که در نتیجه رشد باکتری ها بر روی زبان است که سبب می گردد پرزهای روی زبان سیاه رنگ شود .

به گزارش ممتاز نیوز در اثر مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ممکن است این وضعیت ایجاد شود .برای درمان می توانید روی زبان را مسواک بزنید .در بخی مواقع هم ممکن است به دارو نیاز باشد .۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۴٫jpgآفت
تا بحال سبب به وجود آمدن این تاول های دردآور در کنار دهان پیدا نشده است .
برخی از دلایل احتمالی می تواند شامل استرس ، کمبود بعضی از ویتامین ها وتغییرات هورمونی باشد .

به گزارش ممتاز نیوز آفت می تواند بر روی زبان ، اطراف گونه ها هم ایجاد شود . ممکن است برای حدود یک تا دو هفته طول بکشد تا آفت درمان شود . برای درمان آفت می توان به پزشک مراجعه کرد و از بعضی دارو ها و محلول ها برای درمان می توان کمک گرفت .۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۵٫jpgلوکوپلاکی
لوکوپلاکی یک ضایعهٔ سفید رنگ است که مخاط دهان را درگیر می‌کند و با کشش از بین نمی‌رود و معمولاً در کناره‌های زبان بصورت خطوط سفید دیده می‌شود.

اگر این تکه ها برای مدت طولانی وجود داشت و یا تغییرات دیگری را در دهان خود احساس کردید برای معاینه شدن می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۶٫jpgزبان جغرافیایی
در این وضعیت بخش هایی از زبان آسیب می بیند و برجستگی های کوچکی بر روی زبان ایجاد می گردد .با آسیب دیدن تدریجی زبان ظاهر زبان شکلی به صورت نقشه پیدا می کند .سایز و اندازه این برجستگی ها تغییر می کند .

معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد اما در صورتی که بهبودی طولانی شد می توانید به پزشک مراجعه کنید از دارهای ضد درد و ضد التهاب کمک بگیرید .۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۷٫jpgسرطان دهان
در مواقعی زخم زبان برطرف نمی شود .احساس بی حسی در صورت ، گونه ها و گردن وجود دارد .مشکل در بلع ، جویدن و صحبت کردن ایجاد می گردد . سرطان دهان چندین علامت دارد .

سرطان دهان می تواند در اثر سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو، نوشیدنی الکلی و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن ایجاد می گردد .۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۸٫jpgخرد شدن دندان ها
خوردن بعضی از آب نبات ها ، یخ و یا غذاهای سرد و گرم می تواند سبب شکسته شدن دندان ها و یا ترک خوردن دندان ها می گردد.تراشه های کوچک بر روی دندان ها به مرور سبب شکسته شدن دندان ها می گردد .

به گزارش ممتاز نیوز شما می توانید به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشکلات دندان برطرف شود و در نهایت از بروز مشکلات دهان جلوگیری شود .۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۹٫jpgخالکوبی آمالگام
آیا شما تا به حال بعد از کار دندان پزشکی، لکه های آبی-خاکستری در بخش نرم دهانتان (روی لثه یا داخل گونه) دیده اید؟
این لکه ها به نام خالکوبی آمالگام خوانده می گردد. آمالگام ماده ای است که برای پرکردن دندان استفاده می گردد. نقره موجود در ماده آمالگام، وارد بافت نرم دهانی می گردد و به نظر می رسد که یک خالکوبی در دهان ایجاد شده است.

به گزارش ممتاز نیوز این خالکوبی خطری ندارد، اما اگر لکه آبی- خاکستری بسیار شود و تغییر رنگ دهد، دیگر خالکوبی آمالگام نیست و بهتر است نزد دندانپزشک بروید.۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۱۰٫jpgبیماری های لثه
اگر لثه قرمز و متورم باشد و خونریزی کند، نشان دهنده التهاب لثه است که سبب شل شدن دندان ها و افتادن آنها می گردد.
التهاب لثه می تواند در اثر بیماری، مصرف دارو، پلاک دندانی و مشکلات دیگر ایجاد شود. استفاده مرتب از نخ دندان و مسواک زدن و همین طور مراجعه منظم به دندانپزشک، سبب جلوگیری از این بیماری لثه ای می گردد. التهاب لثه شدید، نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.
۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۱۱٫jpgسوختگی آسپرین
برخی اشخاص موقع دندان‌درد، قرص آسپیرین را روی آن قرار می دهند که این کار غلط است، زیرا اسید موجود در آسپیرین، بافت نرم لثه یا گونه را می سوزاند و زخمی کند. پس برای آرام کردن درد دندان، بهتر است آسپیرین را ببلعید. سوختگی های ساده بعد از دو هفته بهبود می یابند.
۶۳۵۱۶۰۵۱۵۷۴۹۶۵۴۷۰۰_۱۲٫jpgبوی بد دهان
مسواک نزدن سبب می گردد که تکه های غذا در بین دندان ها گیر کند و سبب رشد باکتری و ایجاد بوی بد دهان شود.
بوی بد یا مزه بد دائمی دهان ممکن است به سبب تنفس از راه دهان (گرفتگی بینی)، خشکی دهان، عفونت گلو، بیماری لثه و دندان، ناراحتی معده و یا دیابت باشد.
به گزارش ممتاز نیوز شما می توانید با استفاده از مسواک زدن دندان و زبان (زبان را بسیار آرام مسواک بزنید). نوشیدن مرتب آب و دوری از مصرف غذاهای بودار، با بوی بد دهان خود مبارزه کنید.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.