بیماری های صعب العلاج روانی، میراث به جامانده از جنگ برای سربازان آمریکایی

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از روزنامه آسیا تایمز، جنگ های آمریکا عواقب ناراحت کننده و گاه جبران ناپذیری را برای سربازان و کهنه کاران آن در کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان به بار آورده که “اختلال روانی پس از سانحه ” (PTSD) یکی از آنها است.

سربازان آمریکا سالهاست که از این بیماری رنج می برند؛ به طوری که در سال ۲۰۰۵ کارشناسان توجهی به این مشکل مبذول نداشتند، اما بعد از آن نوشتن و تحقیق را درباره آن آغاز کردند.

افسردگی، طلاق، فقر و سایر بدبختی های دیگر را نیز باید به عواقب جنگ های آمریکا برای سربازانش افزود؛ اما (PTSD) از مهم ترین محسوب می شود.

تنها واکنشی که  این عواقب در ما بر می انگیزد، همدردی با سربازان است. سربازان آمریکایی مجبورند در طول جنگ بی رحم، دست به اعمالی بزنند که بعدها برایشان تاسف برانگیز است.

وقتی به تاریخ سایر کشورها به جز آمریکا می نگریم، پی می بریم که همه کشورها جنگ را تجربه می کنند، اما در هیچ کشوری سربازان گرفتار عواقب مذکور نمی شوند.

البته این عواقب فقط آن چیزی نیست که از جنگ های آمریکا عاید سربازان آن می شود، بلکه کشته شدن نیز است؛ به طوری که با کشته شدن شماری از سربازان آمریکایی در عراق و افغانستان در دهه گذشته میلادی شهروندان غیر نظامی برای گروه سربازان اظهار همدردی می کردند.

ارتش آمریکا به سربازان و کهنه کارانی که با عواقب بی شمار جنگ دست و پنجه نرم می کنند، لقب های ” قربانی” و ” قهرمان” داده است.

همان طور که گفتیم، صدمات اخلاقی و روانی از مهم ترین لطمه های جنگ های آمریکا برای سربازان است که مانند زخم هایی جانکاه، روح و روان آنها را نابود می کند. یکی از کارمندان سابق ارتش آمریکا به نام ” اندی ساپ” که یک سال را در یک پایگاه نظامی مجاور ” تیکریت” در عراق سپری کرده، به مدت شش سال با بیماری (PTSD) دست و پنجه نرم کرده است. وی به مدت ۱۷ سال در بخش های مختلف ارتش آمریکا خدمت کرده و دارای یک خانواده منسجم، اعتقادات مذهبی قوی و تحصیلات عالیه بوده و تجربه تدریس در دبیرستان را نیز داشته است؛ اما در پایان جنگ عراق تشخیص داده شد  که وی به بیماری (    مبتلا شده است. این سرباز می گوید گمان می کرده نقشش این است که وقتی از سوی دشمن تهدید می شود باید از کشورش دفاع کند، اما در پایان جنگ پی برده که بخشی از وجود شیطان است. برخی دردهای روانی را که وی در وجود خود احساس می کرده، ” زخم های مقدس” و برخی آنها را ” صدمات روحی” می نامند.

در واقع (PTSD)  ناشی از صدمات روانی اعمالی است که سربازان قبلا انجام داده یا موفق به انجام آنها نشده اند و این بیماری بیشتر با قلب و روح آنها سرو کار دارد و عقایدشان را تهدید می کند.

از جمله جنگ هایی که سربازانی با بیماری (PTSD) بر جای گذاشته، جنگ ویتنام است. وضعیتی که در این بیماری وجود دارد، یک اختلال روانی همراه با استرس و اضطراب است. اکثر موارد این بیماری کوتاه مدت است، اما شاید یک سوم آنها مزمن می شود. با وجود این، درمان آنها هزینه های زیادی در بردارد.آمارها نشان می دهد که بین ۱۱ درصد و ۲۰ درصد از ۳/۲ میلیون سربازی که در جنگ عراق و  افغانستان حضور داشته اند، از این بیماری رنج می برده اند. درحالیکه هزینه های درمان برای هر بیمار ۳۰۰/۸ دلار بوده است. هم چنین این بیماری ممکن است به رفتارهای خطرناکی از جمله خودکشی منجر شود و یا زمینه های فراموشی و نوعی آلزایمر را ایجاد کند. در تایید اینکه این بیماری واکنش سربازان به کشتن انسانها و مخالفت آنها با این عمل است، یک استاد روان شناسی در کتاب خود گفته انسانها نسبت به کشتن انسان های دیگر احساس مقاومت می کنند.

این استاد به نام ” دیو گراسمن” در توضیح شرایطی که آن را “اثبات مدرن جنگ” نام گذاری کرده، می گوید به سربازان آموزش داده می شود تا ابتدا شلیک کرده و سپس این اقدام را ارزیابی کنند. او هم چنین در توضیح آن می گوید سربازان باید بقیه عمر خود را به کاری بپردازند که تا کنون انجام داده اند.

به گفته وی، کشتن انسانها برای سربازان بهایی دارد که ضربه ها و صدمات روحی و اخلاقی است.

روانشناسان می گویند در ایجاد این ناراحتی های روحی و احساسی، تفاوت میان آنچه سربازان در طول جنگ دیده یا انجام داده اند با آنچه قبل از جنگ انجام داده اند، بسیار حائز اهمیت است.

متخصصان تاکید می کنند، مهم ترین صدمه روانی برای سربازان این است که آنها گمان می کنند افرادی وجود دارند که واقعا قصد ضربه زدن و آسیب رساندن به آنها را دارند.

اکنون اکثر متخصصان این عقیده را که بسیاری از سربازان آمریکایی از یک نوع آزردگی روانی رنج می برند، باور دارند. ارتش آمریکا به صدمات اخلاقی و روانی به عنوان یکی از عوامل بیماری (PTSD) می نگرد. انجمن روانپزشکی آمریکا احساس گناه و شرم را نیز به نشانه های این بیماری افزوده است. وقتی شغل فردی اقتضا کند که به خودروی افرادی بدون شناخت از آنها شلیک کند، به راحتی می تواند انسانها را به قتل برساند و این همان چیزی است که ارتش آمریکا از سربازان خود خواست در جنگ عراق و افغانستان انجام دهند و بنابراین سربازان بدون خواست قلبی دست به اعمالی زده اند که جز پشیمانی، افسوس و گناه نتیجه ای برایشان نداشته است. به عبارت دیگر به اعتقاد ارتش آمریکا همه به دشمن تبدیل می شوند.

افراد برای نجات خود از صدمات روحی و روانی می کوشند شخصیت خود را به عنوان انسان های محجوب حفظ کنند، اما مانعی که بر سر راه بسیاری از سربازان کهنه کار جنگ های آمریکا وجود دارد، اقدامات غیر اخلاقی است که در طول جنگ انجام داده و درباره آنها قضاوت می کنند. واقعیت این است که حضور سربازان آمریکایی از این جهت ضروری است که مردم از طریق آنها به میزان وحشت و خشونت جنگ پی می برند.

کارشناسان بر این باورند که تشخیص صدمات روانی و اخلاقی، حکم علاج آن را ندارد؛ اما می تواند راهی را به سربازان پیشنهاد کند که خودشان را بشناسند. هم چنین برخی از سربازان را وادار می کند تا در جهت صلح گام بردارند و بنابراین نسل های بعد سربازها مجبور نخواهند بود اندوه ناشی از این صدمات را تجربه کنند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.