بیماری چشم پنهان با پلک‌های بسته


در بیماری چشم پنهان یک غشای پوستی روی چشم را می‌پوشاند و در بسیاری از این موارد، پشت این لایه پوستی چشم وجود دارد و تنها تعداد کمی از افراد، فاقد هر گونه آثاری از چشم هستند.


بیماری چشم پنهان با پلک‌های بسته

دکتر فرزاد پاکزاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم در خصوص تکامل چشم و نقش آن در بروز بیماری چشم پنهان گفت:

تشکیل پلک جنین از شش ماهگی بارداری به آرامی آغاز می‌شود و در پایان دوران بارداری، پلک، غده اشک، عضلات اشکی و سایر قسمت‌ها تکامل می‌یابند که در برخی از این کودکان، تکامل چشم به درستی صورت نگرفته و لایه‌ای از غشا آن را می‌پوشاند که در اصطلاح به آن چشم پنهان گفته می‌شود که در سونوگرافی قبل از تولد علائمی از آن رویت نمی‌شود.

ژنتیک عامل اصلی ابتلا به این بیماری نادر است. با این حال، بیماری چشم پنهان ارتباط چندانی با بارداری در ازدواج فامیلی ندارد.

به وسیله سونوگرافی می‌توان از تکامل و یا عدم تکامل چشم آگاه شد که در صورت وجود چشم در پشت غشای پوستی، کودک برای جراحی آماده می‌شود. در غیر این صورت نمی‌توان لایه غشایی را از میان برداشت.

در کودکانی که پلک به صورت کامل باز نشده و ارگان ‌های چشم از قبیل غدد اشک، عضلات پلک و غیره دچار اشکال هستند، درمان با مشکلات بسیاری مواجه است و جراحی پیچیده‌ای را نیاز دارد

کودکان مبتلا به چشم پنهان، محروم همیشگی از بینایی کامل

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا پس از جراحی، کودکان مبتلا دارای یک چشم طبیعی خواهند شد، پاسخ داد:

به علت بسته بودن پلک و چشم به مدت طولانی، این کودکان پس از جراحی دچار تنبلی چشم حاد و برخی ناهنجاری‌های چشمی و اختلال در عملکرد بینایی خواهند بود و متاسفانه هیچگاه این کودکان یک چشم طبیعی نخواهند داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به خطرات احتمالی این عمل جراحی و اهمیت مراجعه به پزشک متخصص اظهار داشت:

باز کردن پلک بسته، یک جراحی آسان و ساده نیست و تشکیل پلک، مجوز اصلی جراحی است. با این حال در برخی موارد غشای پوستی به قرنیه متصل شده که خطر احتمال پارگی در حین جراحی در کمین بیمارانی است که دیر هنگام مراجعه می‌کنند.

در صورت تکامل چشم و انجام جراحی، کودک دارای دید بسیار کم می‌شود تا جایی که تنها می‌تواند کارهای اولیه خود را انجام دهد و پس از جراحی، نقش والدین به علت مراقبت‌های شدید پس از عمل بسیار حائز اهمیت است.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم در خصوص کودکانی که چشم در آن‌ها تکامل نیافته تصریح کرد:

در این کودکان نیازی به جراحی نیست، اما گاهی ظاهر برای والدین دارای اهمیت می‌شود که در این هنگام از پروتز‌ چشم استفاده می‌شود.

در کودکانی که سایر عناصر چشم آن‌ها تشکیل نشده است، جراحی بسیار پیچیده است و والدین باید در دو سال اول ابتلا به پزشک مراجعه کنند.

چشم پنهان، بیماری نادر ژنتیکی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون میزان شیوع این بیماری در کشور گفت:

بیماری چشم پنهان بسیار نادر است و از هر یک میلیون کودک متولد شده، تنها چهار الی هیجده نفر در درجات مختلف به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی در خصوص نقش والدین در حفظ روحیه کودک مبتلا، اظهارداشت:

بازگرداندن بینایی کودک مبتلا، هدف اصلی از انجام جراحی است و با توجه به ماهیت بیماری، ممکن است عمل جراحی بار‌ها تکرار شود که والدین، محرک اصلی در رسیدن به این هدف هستند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم خظاب به والدین کودکان مبتلا خاطرنشان کرد:

والدین این کودکان از لحاظ آرامش روحی و روانی نیاز به کمک اطرافیان دارند و توصیه می‌شود که والدین در صورت مشاهده کوچک‌ترین ناهنجاری بینایی در فرزندشان، به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

بخش سلامت ممتاز


منبع: سینانیوز – سارا امیری

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.