بیماری چینی در کمین بـازار سلامت

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : صد افسوس که عمر ما در قصه این چینی‌ها به سر رفت؛ اما همین چشم بادامی‌ها که خود ما هم نفهمیدیم چه زمانی بازار دنیا را در دست گرفتند، حالا حرف اول در تولید بی‌کیفیت و حتی باکیفیت‌ترین کالای‌های اساسی را در جهان می‌زنند. اسم کالای چینی که می‌آید یاد کالاهای سه تا ۱۰۰ تومانی می‌افتیم که یک بار مصرف می باشند و برای خرید آن‌ها فقط باید پول خود را دور بریزیم؛ کالاهای خوش آب و رنگی که همتراز قیمت پایین خود، بی‌کیفیت می باشند و وارد‌کنندگان ایرانی را هر روز به واردات مشتاق‌تر می‌کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ با وجود این تا جایی که این کالاهای چینی در حد همان بازار گل‌سر و ماهی‌تابه و تخم مرغ باقی بماند، شکایتی نیست؛ اما وقتی پای چین به سلامتی و جان مردم باز می‌شود این سؤال پیش می‌آید که تجهیزات پزشکی چینی که وارد دنیای پزشکی شده است، تا چه اندازه کیفیت دارد و آیا نظارت کافی بر واردات این کالاها وجود دارد؟ از این سو و آن سو بسیار شنیده‌ایم که «نخ بخیه چینی هنگام کوک پاره شد»؛ «سرنگ چینی در بدن بیمار شکست»؛ «پیچ و پلاک چینی در بدن بیمار زنگ زد». در پاسخ به این شایعات، دکتر حسین کیوان مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت که همیشه به رسانه‌ها می‌گوید اگر کسی نمونه‌ای از تجهیزات پزشکی غیراستاندارد دارد برای ما بیاورد، معتقد است که این اداره فقط اجازه ورود کالایی از چین را به کشور می‌دهد که اجازه فروش آن در اروپا هم وجود داشته باشد و تاکنون کالای چینی که بدون تأییدیه اتحادیه اروپا (CE) باشد وارد کشور نشده است چون یکی از الزامات ما که به هیچ وجه از آن کوتاه نمی‌آییم، داشتن تأییدیه معتبر بین‌المللی است.

ما به همه کالاهای چین برچسب بی‌کیفیتی می‌زنیم در حالی که به عنوان نمونه ماده اولیه پنی‌سیلین فقط در چین تولید و همین مواد به امریکا و اروپا صادر می‌شود و به‌طور قطع کیفیت لازم را دارد اما در کشور ما به بی‌کیفیتی شناخته می‌شود.

داستان سرنگ‌های آلوده
دکتر کیوان در مورد نامه سازمان ملی استاندارد مبنی بر ورود ۵ برند سرنگ چینی آلوده به کشور اظهار می‌کند: از زمان انتشار یافتن این نامه به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی که نظارت بر درمان در داروخانه‌ها را بر عهده دارند‌‌، اعلام شد که صحت توزیع این سرنگ‌ها به ویژه برند «هنیز» را بررسی کنند اما تاکنون حتی یک مورد تخلف مبنی بر فروش این برندها در داروخانه‌ها ملاحظه نشده است. همچنین از مؤسسه استاندارد خواستیم نمونه‌ای از این سرنگ را ارائه دهند اما هنوز با گذشت بیش از سه هفته از انتشار یافتن نامه، این اتفاق نیفتاده است.این خبر در حالی به جراید کشیده شده که سازمان استاندارد حتی اعلام نکرده منظور از این آلودگی چیست؟ آلودگی به ویروس که غیرممکن است چون سرنگ وارداتی بازرسی داخلی و خارجی می‌شود و در پروسه تولید سرنگ امکان آلودگی ویروسی وجود ندارد. احتمال وجود گاز اتیلن اکساید در سرنگ‌ها، بیشتر از اندازه استاندارد هم مطرح بود اما این گاز برای ضد عفونی هنگام ساخت سرنگ استفاده و به مرور از سرنگ خارج می‌شود. این موضوع هم در آزمایشگاه‌های اداره کل تجهیزات پزشکی بررسی و ملاحظه شد میزان این گاز کمتر از حد مجاز است.

مؤسسه استاندارد و کمبود کالای پزشکی
وی تصریح می‌کند: پیش از این داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی باید در گمرک نگهداری و پس از نظارت سازمان استاندارد، ترخیص می‌شد که این مسأله نایاب شدن بسیاری از داروها و ملزومات پزشکی در بازار را در پی داشت. اما سال قبل ستاد تدابیر ویژه اقتصادی شورای عالی امنیت ملی این مانع را برداشت و اکنون مشکل انبار شدن ملزومات پزشکی در گمرک وجود ندارد و اداره استاندارد فقط به تولیدات داخلی نظارت دارد. سازمان استاندارد صلاحیت فنی نظارت بر کالاهای پزشکی که مورد تأیید اتحادیه اروپاست را ندارد. این موضوع را هم باید در نظر گرفت که دغدغه دولت یازدهم معیشت مردم است و به هیچ عنوان از حوزه سلامت کسب درآمد نخواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم در حوزه سلامت چنین مسائلی ورود پیدا کند و سبب اختلال در ارائه خدمات سلامت شود.

قاچاق تجهیزات پزشکی هم وجود دارد
دکتر کیوان می‌گوید: در بعضی تجهیزات پزشکی مانند اقلام ارتوپدی امکان قاچاق وجود دارد و به سبب حاشیه سود بالا، مفاسدی پیش می‌آید. با وجود این تخلفات، متاسفانه گرانفروشی در ارتوپدی دیده می‌شود اما استفاده از پیچ و پلاک‌های غیر استاندارد به ندرت پیش می‌آید. در بخش ارتوپدی ماهیت کار به شکلی است که احتمال سوءاستفاده با تبانی بین چند نفر وجود دارد اما اگر اشخاصی کالاهای غیر استاندارد را به روش غیر استاندارد از مراجعی که قابل تأیید نیستند، خریداری کنند، طبق قانون برخورد می‌شود. در حال حاضر همه شرکت‌هایی که کالای ارتوپدی می‌فروشند موظف می باشند که کد ۱۲ رقمی کالا را که شناسنامه آن در اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است در فاکتور درج کنند و اگر مراکز درمانی کالایی بدون کد خریداری کنند به معنای تخلف و تبانی بوده و با برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

وی با اشاره به این‌که روزانه چند هزار عمل ارتوپدی در کشور انجام می‌شود و نظارت بر همه این عمل‌ها امکان‌پذیر نیست، می‌افزاید: مسئولان فنی بیمارستان‌ها، پزشکان ارتوپد و تدارکات بیمارستان طبق ضابطه خود کار می‌کنند و امکان تخلف در مراکز درمانی وجود ندارد. هزینه‌های جراحی پس از تصادف از سوی دولت پرداخت می‌شود و بیمارستان‌های کشور برای انجام این عمل‌ها موظفند تجهیزات تولید داخل را بخرند که این تولیدات از مواد اولیه تا کالای ساخته شده زیر نظر اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت انجام می‌شود و با تأیید این اداره کل، توزیع خواهد شد. خط قرمز اداره کل تجهیزات پزشکی کیفیت است و اگر کالایی از نظر کیفی مشکل داشته باشد اجازه توزیع ندارد. حتی تولید‌کننده و نمایندگی‌ها را موظف می‌کنیم تا زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات بعد از فروش و تأمین قطعات را هم فراهم کنند چون تأمین این خدمات در کیفیت نقش دارد. در تأمین تجهیزات پزشکی سه بحث موجود بودن، قابل دسترس بودن و مقرون به صرفه بودن وجود دارد که در مورد موجود و قابل دسترس بودن هیچ کمبودی نداریم و حتی اگر یک مورد تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی کشور موجود نیست، اعلام کنید.

دکتر کیوان در پاسخ به این پرسش که «پس چرا نبود دستگاه رادیوتراپی برای درمان سرطان در شهرستان‌ها و حتی مراکز درمانی تهران مشکل آفرین شده» توضیح می‌دهد: هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت با هدف حمایت از بیماران سرطانی ۳۰ دستگاه رادیوتراپی خریداری کرده اما مشکلات مالی سبب شده دانشگاه‌های علوم پزشکی فضای لازم برای نصب و راه‌اندازی دستگاه فراهم نکنند. سرمایه‌گذاران و بانک‌ها هم انگیزه‌ای برای ارائه تسهیلات و حمایت از به‌کارگیری دستگاه‌ها ندارند. حتی برای وارد کردن دستگاه بازسازی شده با نصف قیمت و خارج از سطح بندی هم مجوز دادیم تا وارد‌کنندگان تشویق شوند، اما مشکل نبود تجهیزات نیست بلکه کمبود سرمایه و امکانات است.

و یک خبر خوب
مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت از اصلاح قیمت پایه استنت خبر می‌دهد و می‌افزاید: قیمت استنت با ارز یک هزار و ۲۲۶ تومان به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسید و حالا با افزایش قیمت دلار، قیمت آن به ۴ میلیون هم رسیده است، اما با اقدامات انجام شده، این کالای پزشکی از یک ماه آینده به وفور و به قیمت حدود ۲ میلیون تومان در بازار دارو در دسترس مردم خواهد بود.از آنجایی که مردم در پرداخت هزینه‌های درمان ناتوان شده‌اند، دغدغه ما مقرون به صرفه کردن خدمات درمانی است و این تلاش در کم کردن قیمت کالاها باید در تمامی بسترهای جامعه تسری پیدا کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.