بیمه‌های درمانی کشور ورشکسته می باشند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عبدالرضا عزیزی امروز در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه و جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و صمغ‌های نباتی که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: طب سنتی به مدت دو دهه است که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت و ایران قرار گرفته است و طبق تأکید رهبری وزارت بهداشت دانشکده طب سنتی را ایجاد کرده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: کشورهای مختلف به خوبی به داروهای گیاهی روی آورده‌اند به طوری که ۸۰ درصد کشورهای آسیایی و آفریقای جنوبی از این داروها استفاده می‌کنند و کشورهای توسعه یافته مانند آلمان ۷۱ درصد، آمریکا و انگلیس ۲۵ درصد و ژاپن ۴۰ درصد به مصرف این داروها رو آوردند.

وی با بیان اینکه هنوز به طور کلی از پتانسیل بالقوه داروهای گیاهی استفاده نشده، گفت: ۵۵۰ میلیارد دلار تجارت داروهای گیاهی در جهان است که در سال ۱۹۸۶، حدود ۳۵۵ میلیون دلار بوده و در سال ۲۰۰۲ به ۵ میلیون دلار رسیده و تا سال ۲۰۵۰ به ۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: حوزه‌ داروهای گیاهی هم در بخش درمان و هم در بخش اجتماعی اهمیت دارد و مرتبط با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما است چون بزرگان ما از گیاهان دارویی استفاده کرده‌اند.

عزیزی گفت: در کشوری مانند چین ۱۰۰میلیون نفر مشغول کشت و تولید گیاهان دارویی می باشند و ۵۰ درصد از مردم چین از گیاهان دارویی استفاده می‌کنند و این اهمیت صنعت گیاهان دارویی را می‌رساند که متأسفانه در بعضی کشورها کنار گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: البته برای داروهای شیمیایی ارزش بسیاری قائلیم مانند داروهای آنتی‌بیوتیک که اثر بالایی دارند و در درمان بعضی بیمار‌ی‌ها مؤثرتر عمل می‌کنند اما به هر حال داروهای گیاهی ارزان‌تر بوده و عوارض کمتری دارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در بعضی بیماری‌های خاص قیمت یک آمپول ۵ میلیون تومان است در حالی که می‌توان داروهای گیاهی را جایگزین بعضی هزینه‌های بالا کرد. امیدواریم در سالهای آینده داروهای گیاهی پرمصرف جزو حمایت‌های بیمه‌ای قرار گیرند.

وی افزود: در آینده اگر متخصصان طب سنتی فعالیت خود را بیشتر کنند سازمان‌های بیمه هم فرآیندهای بهتری خواهند داشت و در آینده می‌توان بعضی داروهای گیاهی را جزو اقلام بیمه‌ای قرار داد.

عزیزی در مورد ساماندهی عطاری‌ها نیز گفت: ساماندهی عطاری‌ها بر عهده سازمان غذا و دارو بوده و هر چقدر مدیریت بیشتر باشد نظارت‌ها بهتر شده و سود بیشتری به مردم می‌رسد. باید با تربیت نیروهای فارغ‌التحصیل نظارت را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد پرداخت مابه‌التفاوت افزایش قیمت داروی بیماران خاص از سوی بیمه‌ها گفت: نباید کاری کنیم که صنعت بیمه ورشکسته شود چرا که هم اکنون هم ورشکسته می باشند.

عزیزی افزود: باید ضمن توجه به مردم که دچار هزینه‌های کمرشکن دارو می باشند کاری کنیم تا ۷۰ درصد هزینه‌های درمان را بیمه‌ها پرداخت کنند.وی گفت: سال قبل مجلس ۶ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم سلامت از هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفت اما با عدم اجرای دومین مرحله آن تأمین اعتبار نشد.

عزیزی گفت: باید کاری کرد که بیمه‌ها ورشکسته نشوند و هزینه‌های کمرشکن درمانی هم کاهش یابد، بهترین راهکار این است که مجلس در بودجه سالانه اعتباری را به این منظور در نظر بگیرد.

در این نمایشگاه ۲۵۰۰ نوع گیاه دارویی، انواع گونه های گیاهان دارویی و صمغ های گیاهی عرضه می گردد، تعداد گونه های گیاهی در ایران ۸ هزار گونه است که ۳ هزار گونه آن خواص دارویی دارند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.