بیمه‌ها خسارات زیان دیدگان را بموقع پرداخت کنند

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

پرداخت به موقع خسارت از الزامات بیمه‌هاست ولکن سوال اساسی اینجاست چرا این مهم اجرا نمی‌شود و چرا اکثریت بیمه‌ها بموقع پرداخت خسارت نمی‌کنند

افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای سببی مستند بر افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه و به تبع آن فزونی احساس امنیت و آرامش در جامعه نیست و فعالیت قریب به یکصد هزار نفر به منظور ارائه خدمات بیمه‌ای نمی‌تواند به منزله افزایش فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور تلقی شود.

تکیه بر فروش بیمه‌های شخص ثالث و متعاقب آن عدم توانمندی مالی کافی در جهت پرداخت به موقع خسارات مالی و جانی ناشی ازتصادفات ، مقوله قابل تأملی است که بایستی مورد توجه خاص بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جهت نظارت کامل و شورای عالی بیمه در جهت حمایت از بیمه مرکزی و قشر عظیم مردمی است که به بیمه‌ها اطمینان می‌کنند ولکن در عمل حتی ماهها بعد از تصادف از دریافت خسارت عاجز و مشکلات و تنگناهای بیشماری بر آنها تحمیل می‌شود.

در حالی که ضریب نفوذ بیمه در دنیا تا ۸ درصد بالا رفته ، در کشور ما این نرخ زیر ۲ درصد است آن هم با احتساب بیمه اجباری شخص ثالث که قریب به پنجاه درصد بیمه‌های صادره را شامل می‌شود. پرداخت به موقع خسارت از الزامات بیمه‌هاست ولکن سوال اساسی اینجاست چرا این مهم اجرا نمی‌شود و چرا اکثریت بیمه‌ها بموقع پرداخت خسارت نمی‌کنند و یا نمی‌توانند بکنند و نقش اجرائی و نظارتی بیمه مرکزی در پرداخت بموقع خسارات به زیان‌دیدگان تا چه حدود است و ضامن پرداخت کیست و نهایتاً ناله‌های درماندگان زیان‌دیده و به عبارت دیگر زیان‌دیدگان درمانده را چه کسی پاسخگوست و آیا در عمل با این روش و منش پرداخت خسارت مردم تا چه میزان می‌توانند به بیمه‌ها اعتماد کنند تا ضریب نفوذ بیمه در جامعه افزایش یابد.

بر اساس آخرین بررسیهای انجام شده  حق بیمه‌های صادره  در شش ماهه اول سال جاری نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال بوده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل حدود ۲۴ درصد رشد داشته در همین حال رشد خسارت پرداختی به نسبت مشابه سال قبل نزدیک به ۴۵ درصد بوده است و این نشان از اتکا شرکت‌های بیمه‌ای به بیمه‌های شخص ثالث و مآلاً زیان‌دهی است . امید است نگرش ها تغییر ، بینش‌ها اصلاح و پرداخت خسارات به زیان‌دیدگان نیز بروز گردد.
این مطلب را به یاری خدا پی خواهیم گرفت.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.