بیمه با نرخ کرایه بیابانی برای خودروهای مسافربر

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا:ملاک پرداخت خسارت بیمه به رانندگان مسافربر در تمام راه‌های کشور داشتن بیمه معتبر است و بر خلاف دستور العمل‌ها و بخشنامه‌های که در قبل اعمال می‌شد مجوز تردد، مبنای این پرداخت قرار نمی‌گیرد.

یک کار‌شناس ارشد بیمه گفت: ملاک پرداخت خسارت بیمه به رانندگان مسافربر در تمام راه‌های کشور داشتن بیمه معتبر است و بر خلاف دستور العمل‌ها و بخشنامه‌های که در قبل اعمال می‌شد مجوز تردد، مبنای این پرداخت قرار نمی‌گیرد.

به گزارش ایلنا در کاشان «خلیل کوچکی» در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: قوانین بیمه در قبل به گونه‌ای بود که داشتن مجوز تردد در خارج از محدوده شهر را به همراه داشتن بیمه معتبر برای پرداخت خسارت ضروری می‌دانست ولی قوانین بیمه به مرور و طی سال‌های متوالی اصلاح شد.

وی اظهار داشت: در سال‌های قبل حتی اگر اعضای خانواده بیمه گذار آسیب می‌دید بیمه‌گر نمی‌توانست از بیمه شخص ثالث استفاده نماید ولی طبق قوانین فعلی ملاک پرداخت بیمه شخص ثالث ظرفیت خودروست و بر اساس آن خسارت پرداخت می‌شود.

کوچکی بیمه با نرخ «کرایه بیابانی» را کامل‌ترین بیمه برای خودروهای مسافربر ذکر کرد و گفت: هرچند نرخ این بیمه کمی بیش از نرخ بیمه «آژانسی» و نرخ بیمه خودروی «شخصی» است ولی برای راننده مسافربر امنیت خاطر مناسبی فراهم نموده و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

وی افزایش نرخ بیمه کرایه بیابانی را نسبت به آژانسی و شخصی به خاطر ریسک بیشتر دانست و یادآور شد: تفاوت قیمت آنچنانی نیست ولی سبب آسودگی نسبی خاطر بیمه گذار می‌شود.

این کار‌شناس بیمه تصریح کرد: در صورتی که فردی با خودروی شخصی اقدام به جابجایی مسافر نموده و بیمه وی نیز از نوع بیمه شخصی باشد در صورت بروز هرگونه اتفاق بیمه گر نخواهد توانست از امتیاز بیمه شخص ثالث استفاده نماید و هیچگونه خسارتی به وی تعلق نخواهد گرفت.

وی افزود: گاهی اشخاص بر اساس فرهنگ نوعدوستی و با خوردوی شخصی اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند و کرایه‌ای نیز درخواست نمی‌نمایند. در چنین مواردی چنانچه اتفاق اتفاق بیفتد، دادگاه از طریق ادعای مسافر پی به ماهیت این امر برده و در صورت اثبات ادعا، بیمه گر موظف به پرداخت خسارت وارد شده خواهد بود. در غیر این خسارتی به اتفاق دیده تعلق نخواهد گرفت و راننده موظف به تامین آن است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نراق افزود: بعضی از رانندگان خودروهای مسافربر به خاطر اینکه نرخ بیمه کمتری بپردازد از اعلام اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند اجتناب نموده و با بروز هرگونه اتفاق مشکلات بسیاری برای خود و به دست خود رقم می‌زند.

کوچکی در پاسخ به این پرسش که رانندگان برای استفاده از بیمه «کرایه بیابانی» یا «آژانسی» چه مدارکی باید به شرکت بیمه ارائه نمایند گفت: تنها ملاک بیمه گر برای تعیین نوع بیمه؛ اعلام شفاهی شخص بیمه گذار است و بیمه هیچ گونه معرفی نامه و مجوزی در این خصوص درخواست نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در زمان اتفاق نیز تنها ملاک پرداخت خسارت داشتن بیمه نامه معتبر می‌باشد و مشکل تنها زمانی پیش می‌آید که بیمه گر خودروی خود را با نرخ پایین بیمه نموده باشد ولی خدمات با نرخ بالا‌تر را درخواست کند که بیمه گر تعهدی در این خصوص ندارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در بعضی موارد راننده خودروی مسافربر به خاطر اینکه مبلغ کمتری بپردازد اتفاق را فراموش می‌کند ولی باید از طرف متولیان امر و مسئولان برای تغییر این نگاه فعالیت‌های فرهنگی مناسبی انجام شود.

وی یادآور شد: آشنایی کامل رانندگان با شرایط بیمه خودرو سبب می‌شود بیمه گذار در صورت بروز هر گونه اتفاق از خدمات کامل بیمه بهره‌مند گردد و بی‌اطلاعی و کم توجهی سبب مشکلات غیرقابل جبران خواهد شد.

این کار‌شناس بیمه خاطر نشان کرد: البته ملاک پرداخت خسارت به بیمه شونده «بیمه نامه معتبر و کامل» و «گواهینامه متناسب با خودرو» است و در صورتی که این دو مورد از اعتبار لازم برخوردار باشد بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.