بیمه مهریه، فقط در وقت طلاق به کار زنان می آید؟

به گزارش خبرآنلاین؛ نمایندگان طرحی را مصوب کردند که بیشتر از ۱۱۰ سکه زندانی مهریه نداشته باشد و پس از آن هم خرداد امسال آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌ قضاییه اعلام کرد که افراد معسر در پرداخت مهریه را نمی‌توان در حبس نگه داشت.

بیمه مهریه
اواخر تیرماه زهره‌سادات لاجوردی مدیر سیاسی فرهنگی اعلام کرد که بیمه مهریه از سوی این مرکز به وزارت دادگستری پیشنهاد شده است. یعنی مرد با توجه به وسع و توان مالی خود از ابتدای ازدواج، مبالغی را به‌صورت تدریجی به‌عنوان بخشی از مهریه برای زن پس‌انداز می‌کند.

در همین زمینه محمد تقی کاشانی‌نیا استاد دانشگاه شهید بهشتی ، طراح و ارائه‌دهنده این بیمه در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: درصورتی‌که بخش خصوصی در این بخش فعال شود و دولت هم با تقبل بخشی از حق‌بیمه از زنان حمایت کند می‌توان امیدوار بود که مهریه تمامی زنان بیمه شود.

وی با اشاره به اینکه در آیه چهار از سوره‌ مبارکه نساء تأکید شده که مهریه زنان در کمال رضایت و طیب خاطر به آنان پرداخت شود ادامه می دهد: با تکیه به همین آیه‌ شریفه هدف اصلی از طراحی بیمه مهریه اجرای دقیق این آیه‌ کریمه بوده‌است.

وی در مورد طرحش می گوید: مهریه زن یک سنت و قانون اسلامی است و یک بدهی قطعی و شرعی برای مرد به زن است اما معمولا کمتر مردی موفق به پرداخت این بدهی می‌شود اما درصورت اجرای طرح بیمه مهریه این دین شرعی پرداخت می‌شود. درصورت وقوع حادثه ناگوار که منجر به از کار افتادگی مرد خانواده شود معمولا زندگی مشترک از نظر مالی دچار مشکلات می‌شود درصورت وجود بیمه مهریه شرکت بیمه مکلف می‌شود تا هنگام بروز حادثه و یا فوت مرد قبل از پایان قرارداد بیمه تمام مهریه زن را به او پرداخت کند، به این ترتیب زن می‌تواند با استقلال کامل مالی برای آینده خود و فرزندانش برنامه‌ریزی کند.

کاشانی‌نیا معتقد است که بیمه مهریه به‌خودی‌خود کاهش تعهدات یا وظایف دولت را در مقابل خانواده‌های حادثه دیده درپی خواهد داشت: از سوی دیگر سطح پس انداز عمومی از طریق استفاده مردم از خدمات بیمه‌ای افزایش خواهد یافت. همچنین قوه‌ قضاییه نیز از این کار منتفع خواهد شد چرا که شکایت همسران برای دریافت مهریه مطرح نمی‌شود یا حداقل کاهش پیدا می‌کند بنابراین کار قوه‌ قضاییه نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

۴۷۲۳۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.