بیمه ‏ها هنوز به داروخانه‌ها بدهکارند!

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : همزمان با به روز شدن مطالبات داروخانه ها و پرداخت معوقات از سوی بیمه تامین اجتماعی به این موسسات پزشکی،عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران تاکید کرد که بسیاری از بیمه‌ها حداقل سه ماه به داروخانه‌ها بدهکار می باشند.

دکتر حمید علاف خیری در گفتگو با «سلامانه»، گفت:« داروخانه‏ها دو نوع سرمایه ثابت و در گردش دارند. همچنین خروجی آنها به صورت ارائه دارو به صورت آزاد (که در نتیجه آن فروش دارو مستقیما به صندوق می‏رود و این پول، جزو سرمایه در گردش داروخانه است)، و یا تحت پوشش بیمه است. به طوری که در این حالت سرمایه در گردش داروخانه در اختیار بیمه‏ها قرار می‏گیرد.»

وی با اشاره به این که وضعیت اقتصادی داروخانه همیشه در گپ اقتصادی جامعه تغییر می‏کند، افزود:« همچنین تا قبل از این، با توجه به این که شرکت‏های پخش در مورد تامین دارو اعلام می‏کردند اول داروخانه باید پول واریز کند تا آنها دارو در اختیار بگذارند، عملا فشار شرکت‏های توزیع و تولیدکننده بر دوش داروخانه‏ها تحمیل می‏شد. از طرف دیگر هم مطالبات داروخانه‏ها از سازمان‏های بیمه‏گر ۵ تا ۶ ماه به تاخیر می‏افتاد.»

دکتر خیری با بیان این که امروز هم هنوز نمی‏توان گفت طلب تمام آنها پرداخت شده و بسیار از آنها حداقل تا سه ماه طلبکار بیمه‏ها می باشند، خاطرنشان کرد:« با نگاهی به ترنول مالی داروخانه، اگر داروخانه سرمایه در گردش خود را بازپس نگیرد، نمی‏تواند سرمایه‏گذاری مجدد و تامین دارو کند. پس  اقتصاد داروخانه کاملا نامتعادل می‏شود. نتیجه را می‏توان در دو حالت پیش‏بینی کرد؛ یکی این که داروخانه مجبور می‏شود وجه مستقیم از مراجعان بگیرد و دارو را به صورت نقدی ارائه دهد که معمولا با این کار مراجعان خود را از دست می‏دهد و این کار را نخواهد کرد. چون با سازمان‏های بیمه نیز قرارداد دارد. دیگر این که اگر داروخانه بخواهد داروهای گرانقیمت را در قالب بیمه ارائه دهد، دچار مشکل دیگری می‏شود. ولی باز ناگزیر به این کار است. »

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، امروز شرکت‏های بسیاری اعلام کرده‏اند که چند داروخانه توانایی بازپرداخت چک‏هایشان را نداشته و این چک‏ها برگشت خورده است. سبب این اتفاق آن نیست که داروخانه اختصاص سرمایه در مورد دارو را کمتر کرده، بلکه سبب این است که طلبکاری داروخانه‏ها از بیمه‏ها افزایش یافته و داروخانه توان بازپرداخت را ندارد. پس معقول به نظر می‏رسد اگر قرار است هرگونه فشاری از نظر دارو به وجود بیاید، این فشار را شرکت‏های توزیع‏کننده به داروخانه‏ ها انتقال ندهند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.