بیوگرافی و مصاحبه از احسان خواجه امیری | خواننده ، آهنگساز

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2012/11/429bbb5ff2534374faed348dda9e5eac.jpg

بیوگرافی احسان خواجه امیری.
خانواده هنرمند
در یک خانواده کاملا هنرمند به دنیا اومدم، پدرم «ایرج» یکی از خوانندگان بنام و محبوب ایران است، مادرم هم از صدای خوبی بهرهمند است اما هیچوقت قسمت نشده که بخواند، خواهر بزرگترم هم موسیقیدان است.
علاقه به خوانندگی
طبیعی بود که با داشتن چنین خانواده هنرمندی به خوانندگی علاقهمند شوم. خواندن در خون من است مطمئنا در هیچ کاری نمیتوانستم به اندازه خوانندگی موفق شوم.
شروع کار موسیقی
از شش سالگی با نوازندگی ویولن کارم رو آغاز کردم اما ورودم به دنیای موسیقی در سن سیزده سالگی بود، آواز رو هم نزد پدرم آموزش دیدم.
من و بابام
در هفده سالگی اولین آلبوم را روانه بازار کردم. در آن آلبوم به همراه پدرم آواز خواندم البته هشتاد درصد آن آلبوم کار خودم بود.
موسیقی سنتی
مدتی موسیقی سنتی یا همون ملی و ایرونی رو کار کردم. این سبک موسیقی را خیلی هم دوست دارم و پیشرفت خوبی هم در آن داشتم. پس از گذشت مدتی به این نتیجه رسیدم که در این کار نمیتوانم آنچنان که باید اثرگذار باشم چرا که پرونده این سبک موسیقی را پدرم و آقای شجریان بستهاند و هیچ جایی برای من نگذاشتهاند. من اگر تمام عمرم تلاش کنم، تازه میتوانم به پدرم برسم و نمیتوانم از آن بالاتر بروم.
پدرم
من عاشق صدای پدرم هستم. هیچوقت صدایش از ذهنم پاک نمیشود. او پهلوان آواز ایران است. اصلا کسانی که در آن دهه در موسیقی ایران زحمت میکشیدند، بینظیر و تکرارنشدنی بودند.
هرچی آرزوی خوبه…!
فکر میکنم پس از خواندن این ترانه بود که مردم به طور کامل با چهره ونام من آشنا شدند. این قطعه از ترانه و آهنگ تاثیرگذاری بهرهمند بود و شاید به این خاطر است که به دل اغلب مردم نشست.
مدیونم
برای رسیدن به جایگاه فعلیام خیلیها برایم زحمت کشیدند. در وهله اول پدر و مادرم بودند و بعد دکتر یداللهی و آقای جعفری. من هیچ وقت لطف این افراد را فراموش نمیکنم و خودم را مدیون آنها میدانم.
لذتبخشترین لحظه زندگی
به نظر من برای خواننده هیچچیز لذتبخشتر از آن نیست که مردم از صدا و کارش خوششان بیاید و هیچچیزی نمیتواند جای این احساس را بگیرد که یک روز یک میلیاردر به من بگوید با کارت خیلی گریه کردم اما بعدش هم کلی لذت بردم… این زمانها، میتواند لحظههای خوبی برای انسان و یک خواننده باشد.
مردم
اوایل وقتی مرا تو خیابون میدیدند، تعجب میکردند… بهم میگفتند باورمون نمیشد این صدا متعلق به پسر کمسنوسالی مثل تو باشد.
ترانه
به نظر من ترانه در موفقیت یک اثر نقش اصلی رو بازی میکند. من خودم روی این قضیه خیلی حساس هستم و حاضر نیستم هر ترانهای رو بخونم. فکر میکنم ترانهای موفقه که بتواند لحظهای شنونده رو به فکر واداره… شخصا عاشق ترانههای دکتر یداللهی هستم. با قلمشان انس گرفتم حتی اگر ترانهای که میخوانم متعلق به ایشان نباشد اما نظرشان را میپرسم.
خواهرم
خواهرم یک موسیقیدان تمامعیار است و دیکشنری متحرک موسیقی است. او به لحاظ تئوری موسیقی در رده بالایی است تا به حال کارهای زیادی را تنظیم کرده است مثل آلبوم امید حجت… ولی خب من و اون نمیتونیم با هم به طور مشترک کار کنیم. اصلا آدم با نزدیکانش نمیتونه کار حرفهای انجام بدهد. مثلا من و خواهرم تا میخواهیم با هم کار کنیم، دعوامون میشود! البته بیشتر تقصیر خودم هست چون در کل آدم بیقراری هستم، نمیتونم بشینم تنها گوش بدهم. ۹۵ درصد داشتههایی رو هم که به دست آوردم، تجربی بوده است. این عادت تو زندگی شخصیام هم هست. مثلا اگه یه نشانی رو بخواهم بگردم، از کسی نمیپرسم. خودم میروم و پیدا میکنم. حتی اگر ساعتها وقتم رو بگیره…
موفقیت یک اثر
موسیقی مثل حلقههای زنجیره، اگه حلقهها درست به هم وصل نشود، از هم گسسته میشود. برای اینکه یک آلبوم خوب از کار درآید، تمام مراحل موسیقی از ضبط استودیو گرفته تا ناظر ضبط و نوازنده باید خوب باشند تا اثر به چشم بیاید.
تیتراژ
از تیتراژ خواندن خاطره خوبی دارم. من با خواندن تیتراژ شناخته شدم. به نظرم اگر انتخابت درست باشد حتما موفق خواهی شد. تاکنون هم کارهای زیادی خواندم که پیش از میوه ممنوعه باید از مجموعه پول کثیف یاد کنم.
میوه ممنوعه
از خواندن تیتراژ «میوه ممنوعه» راضی هستم. کار خوبی بود که خوشبختانه با استقبال مخاطبان هم مواجه شد. خود سریال هم که خیلی خوب و تماشایی بود. در این سریال برای اولین بار جلوی دوربین رفتم و نقش خودم را در این فیلم در چند سکانس کوتاه روبهروی نیما رئیسی ایفا کردم. ضمن اینکه باید اشاره کنم دکتر افشین یداللهی شعر زیبایی سرود و من و میثم روی موسیقی آن کار کردیم، سعیمان این بود که موسیقی الکترونیک و سازهای سنتی را با هم تلفیق کنیم، به همین خاطر اثر به گوش بیننده مینشیند.ضمن اینکه این سریال از لحاظ کاری برایم خوش یمن بود.
خاطره ای از میوه ممنوعه
در آخرین قسمت کنسرتی برگزار شد که به نظر من خیلی خوب اجرا شد،ضمن اینکه شعری زیبا در موسیقی متن فیلم خوانده شد که آن را با احساس خوبی خواندم. به من مومن نگو وقتی واسه یه لحظه هم عاشق نبودم

 

انجمن: خوانندگان و عوامل موسیقی ایران
نوشته شده توسط: atajojo.f
زمان ارسال: ۱۱ آبان در ۱۲:۳۶ بعد از ظهر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.