بیوگرافی و مصاحبه از سروش دادخواه | ترانه سرا

سروش دادخواه متولد بیست و دوم آبان ماه سال ۱۳۶۷ است .

او ، ترانه سرایی را از اواخر سال ۱۳۸۷ شروع کرد ، که یکی از آن ترانه ها ترانه نوازش بود که به قول خودش اتفاق

خوبی برای آن افتاد .

ترانه هایی که سروش دادخواه تا الان سروده عبارتند از :

نوازش – با صدای ابی

تو آرومی _ با صدای فریدون آسرایی

ساعت فراموشی _ با صدای رضا یزدانی

آزادی ، آینده ، چه خوابهایی و انتخاب _ با صدای شادمهر عقیلی

و اما مصاحبه ای از سایت موزیک نما با سروش دادخواه در مورد فعالیتهای اخیرش و آهنگ انتخاب :

سلام عرض میکنم به شما آقای سروش دادخواه و درود بر شما

– سلام میکنم به شما و همه ی مخاطبانتون در رسانه ی موزیک نما

خب سروش جان چون مصاحبه صوتی هست یک معرفی از خودت داشته باش تا برسیم به صحبتهای اصلی

– خب من سروش دادخواه هستم، متولد ۲۲ آبان ۱۳۶۷، تهران زندگی میکنم، مدرک تحصیلیم کارشناسی برق هستش و اولین فرزند خانوادم.

بسیار خب سروش عزیز من بهت تبریک میگم در ابتدای مصاحبه ، بالاخره بعد از پخش ویدئو آینده که اکثرا تو شک بودن از پخش این ویدئو و ترانه ای که نارضایتی اکثر طرفدارای شادمهر رو به همراه داشت. با پخش انتخاب نظرها برگشت و مطمئنم الان خوشحالن از این انتخابه خوب، نظر خودت چی هست و الان این که درست یک هفته هست که کار پخش شده کامنتهایی که دریافت میکردی طی این چندوقت نظر مردم چی بوده در مورد این ترانه …؟

– کامنتها و نظرات مردم خیلی مثبت بوده راجع به اینکار و یه بازتاب عجیبی این کار داشته، من فکر میکنم بازتابی که تو هیچ کار دیگه ای تجربه نکرده بودم و فکر میکنم این کار واقعا اون انتظاری که من براش کشیدم تا منتشر بشه، جواب اون انتظارو من واقعا گرفتم، هم من و هم شادمهر عقیلی و کار فوق العاده موفقی شد.

از کی و چی شد که به ترانه گفتن علاقه مند شدی و مشوق اصلیت چه عزیزانی بودند؟

– والا من اواخر سال ۱۳۸۷ بود که یه ترانه ای نوشتم همینجوری برای دلم خودم و دوست عزیزم آقای امیر فرشباف اون موقع این کارا رو دید و منو تشویق کرد و یکی دوتا از اینکارا رو برای شادمهر عقیلی عزیز فرستاد و بعد شادمهر دوست داشتو و من هم ادامه دادم و فکر میکنم انگیزه ی اصلی بود و یکی از اون کارا هم همون کار نوازش بود ….

اسم اولین ترانه ای که نوشتی رو یادت هست که چی بوده؟

– فکر کنم اسمش رویا بود …

بسیار خب، کارهای کدوم شاعر و ترانه سرا بیشتر برات جذاب هست و کاراشو دنبال میکنی؟

– کارای روزبه بمانی رو خیلی دوست دارم واقعا فوق العادس و همه کاراشو دنبال میکنم، یغما گلرویی، افشین یداللهی رو کاراشونو دنبال میکنم و دوست دارم

تعداد ترانه هایی که از شما تا الان توسط خواننده ها اجرا شده چند تا هست و چیاست؟

– چند تا کار با شادمهر داشتم که میدونید، انتخاب، آینده، آزادی، یه کارم که شادمهر برای آقای ابی ساخت همون نوازش، کاری داشتم تو آلبوم خاص با صدای رضا یزدانی به اسم ساعت فراموشی ، یه کام با فریدون آسرایی داشتم به اسم تو آرومی ….

با اتفاقاتی که افتاد و اون شکل نتیجه گیری کار که دیدیم من فکر میکنم انتخاب رو از همشون بیشتر دوست دارم


درخصوص ترانه ی نوازش یه مقدار از شکلگیری این کار برامون بگو ، چی شد که ترانه ی نوازش به دست ابی عزیز رسید و آیا از قبل میدونستی که قراره کار مشترکی بین ابی و شادمهر عزیز باشه یا خیر؟


– اون موقع من نوازش رو برای خود شادمهر نوشته بودم و شادمهر ملودی کار رو ساخته بود و قرار بود خود شادمهر بخونه ، در اون زمان ابی و شادمهر کنسرت مشترکی داشتن که قرار شد یه همکاری هم با هم داشته باشن….

ابی این کار رو شنید و نوازش رو خیلی دوست داشت و شادمهر عزیزم این کار رو به ابی سپرد و خیلی ساده! یعنی همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد

درمورد فعالیت هنری شما برای آینده ، تصمیم یا برنامه ی خاصی داری که نهایی شده و بخوای اعلام کنی؟

– در کنار ترانه سرایی یه سری کارا مد نظرم هست که دارم انجام میدم ولی خب حالا تا اون اتفاقه نیوفته فکر کنم نگم بهتره….

برای آینده قصد داری کتابی منتشر کنی از ترانه هات ؟

– ترانه ها به نظر من باید رو موزیک شنیده بشن ، همونطور که میدونید نظرات مردم نسبت به ترانه ها خیلی وابسته به اون آهنگیه که میشنون، به خاطر همین فکر نمیکنم خیلی کار مفیدی باشه چاپ کردن کتاب ترانه ولی حالا شاید ترانه های اجراییم به یه حدی رسید که بتونن یه کتاب بشن که اونارو چاپش میکنم، ولی اینکه ترانه هایی که هنوز به اجرا نرسیدن چاپ کنم نه!

از کارهای جدید که نهایی شدن با چه خواننده هایی قرار هست همکاری داشته باشی؟

– با یه چندتا خواننده ی داخلی دارم همکاری میکنم ، با علی لهراسبی، مهدی یراحی، رضا یزدانی، تو آلبومشون کار دارم و چندتا کار دیگه هم هستن با فریبرز مشتاقی ۲تا کار خیلی خوب دارم و یه کار با آقای محمدرضا عیوضی دارم تو آلبومشون با آهنگسازی آقای علیرضا افکاری ، فعلا اینا تو خاطرم هست، و یه سری کار دیگه .

خواننده و بازیگر مورد علاقت؟

– خواننده که خوده شادمهر ، بازیگر مورد علاقم شهاب حسینی

سایت یا وبلاگی داری؟ یا ف ی س ب و ک برای دوستانی که میخوان با تو در ارتباط باشن …؟
– نه سایت و وبلاگ ندارم ولی فیسبوک یه پیجی هست که توسط خودم و دو نفر دیگه اداره میشه :
http://www.facebook.com/Soroush.Dadkhah.Fans

با توجه به سنت خیلی زود تونستی به اون شهرت و مقام و جایگاه برسی که مطمئنم خودتم راضی هستی از این اتفاق بسیار خوب ، چه عواملی باعث این موفقیتت شد و باعث شد که ما الان با هم گفتگویی داشته باشیم؟


– من فکر میکنم که یکی از خوبی هایی که دارم (البته نمیخوام از خودم تعریف کنم) اینه که همیشه اون اتفاقاییو که میوفته از قبل اونقدر بهشون فکر میکنم و مطمئنم که اتفاق میوفتن که نهایتا مجبورن اتفاق بیوفتن!

مثلا وقتی نوازش رو به شادمهر دادم یه حس امیدواری زیادی دارم که این کارو شادمهر میسازه و ساخت و همچنین در مورد کارهای دیگه ؛ من راضیم از شرایطی که هست ، خوشحالم که این اتفاقات افتاده و لطف خداست ، اما خب قانع نیستم هیچوقت دوستدام برم بالاتر دوست دارم کارای بهتر انجام بدم و حالا امیدوارم که ادامه پیدا کنه این روند و خوب بشه.

صد در صد تا الان موفق بودی که داریم با هم صحبت میکنیم و مطئنم در آینده جزو بهترینهای ما خواهی بود


– متشکر خیلی ممنونم


از لحظه ای برامون صحبت کن که برای اولین بار قرار شد با شادمهر همکاری داشته باشی چه حسی داشتی زمانی که متوجه شدی شادمهر ترانت رو پذیرفت و همه چیز اوکی شده تا برای ضبط آماده بشه؟


– همونطور که گفتم اینقدر به این داستان فکر کرده بودم و مطئن بود که این اتفاق میفته اما به هر حال یک حس غیر قابل وصف، شادمهر عقیلی کم کسی نیست، اون اوایل به من خبر دادن که دو تا از ترانه هامو شادمهر ساخته و خیلی خوشحال شدم و من همیشه تو فکر بعدم به قول بعضی از دوستام که بهم میگن که “بابا از همین لذت ببر!” و فکر بعدی باش من همش فکر کارهای بعدیم و اون موقع هم در عین حال که خیلی خوشحال شدم فکر کارهای بعدی بودم .


سروش دادخواه در آلبوم جدید شادمهر بجز کارهایی که دوستان شنیدند ترانه ی دیگری هم خواهی داشت؟


– یه کار دیگه دارم که به صلاح دید شادمهر ترکیبی هست از ترنه ی ترانه سرای دیگری که قسمت ترجیع بند اون برای یک ترانه سرای دیگست فکر کنم و بقیش برای منه.


تا حالا تو این سالهای اخیر کنسرت شادمهر رفتی؟


– نه متاسفانه هنوز قسمت نشده که شادمهر رو از نزدیک ببینم، ولی ایشالله بزودی این اتفاق بیفته.

ترانه ای بوده از شما که شادمهر بخواد در اون تغییری ایجاد کرده باشه؟ حالا یا با هم فکری شما یا اینکه بخواد ایده ی خودش رو تو اون ترانه پیاده کنه؟

– تو این چهارتا همکاری که داشتم با شادمهر نوازش بدون کوچکترین تغییری اجرا شد و حتی ترتیبشون هم تغییر نکرد، فقط آزادی بود که شادمهر عزیز یه قسمتیش رو اعتقاد داشت که باید تغییر کنه و اون قسمت رو تغییر بدیم.

بسیار خب ، یک بحثی که طرفداران شادمهر همیشه اعتراض دارن اینه که چرا فقط کارهای یک عده ی خاص مثل خود تو و همینطور خانم مونا برزوئی و حالا دوستان دیگه به دست شادمهر میرسه و استفاده کردن از کلمه ی مافیا و یا باند بازی، و این باعث این شده که ارتباط بین شادمهر و ترانه سرایان دیگه قطع بشه، آیا اینطور هست؟ آیا رابطه ی دوستی سروش دادخواه و امیر فرشباف این روابط باعث این شده که طرفدارهای شادمهر اینطور فکر کنن؟

– والا فکر نکنم همه اینطوری فکر کنن ولی اونایی هم که فکر میکنن باید اول به این موضوع فکر کنن که شادمهر عقیلی یه هنرمند خیلی بزرگ هستش که ۱۵ سال تجربه ی کار به صورت حرفه ای داره و هیچکس نمیتونه براش باند بازی کنه اگه یه کاریو دوست نداشته باشه قطعا اجراش نخواهد کرد، و درمورد ترانه سراهای دیگه هم که کاراشون به دست شادمهر میرسه یا نه شما میتونید آلبوم شادمهر رو ببینید که دوست عزیزی به اسم علی ایلیا تو این آلبوم هست و ترانش با ترانه ی خود من میکس شده و توی آلبوم چندتا کار از کسای دیگه هست، من فکر نمیکنم مافیایی باشه و این اصلا درمورد شادمهر عقیلی خنده داره که مجبوره ترانه ای رو اجرا کنه یا یه مافیایی درست کنن که ترانه های دیگه به دستش نرسه!


با تو که حرف میزنم صدامو صاف میکنم ، دارم به زیبایی تو باز اعتراف میکنم…
ترانه ای هست از سروش دادخواه یا اینکه ترانش بسیار زیبا هست و مثبت نگر اما زیاد نظر مخاطب رو به خودش جلب نکرد ، حالا نگیم کار ضعیفی بوده بهتره بگیم یعد از یه مدت طولانی همه انتظار داشتن اون تحریرهای شادمهریو بشنون اما واقعا غافلگیر کننده بود پخش این کار حتی برای خود من، همین باعث شد نظر اکثر طرفدارا رو به خودش جلب نکنه حالا نظر خود چی هست سروش عزیز؟


– ببینید هر آهنگساز و خواننده ای یه سری کار داره برای خودش و طرفدارای شادمهر سلیقه ای دارن که اکثرا کارای آروم بشنون، کارای احساسی بشنون ولی شادمهر کار آینده رو دوست داره و فکر میکنم یه کاری هست برای خودش که تو اون موزیکی که دوست داره (الکترونیک) کار کنه ، به هر حال باید حق بدیم به اون خواننده یا آهنگساز که یک سری کار هم برای دل خودش بساره ، شادمهرم تا حالا کارهای آروم بسیاری داشته ، مثل تقدیر، عادت، آزادی، یه کاری کن، همین انتخاب …. اون وسط حالا یه کاری هم برای دل خودش انجام داده، فکر میکنم که باید این حق رو بهش بدیم.

ببین سروش خب انتظارها از شادمهر بسیار زیاد هست و این حق رو به مخاطبان شادمهر بده که بعد از این همه صبرو انتظار یکدفعه کاری پخش شده که متفاوت بوده و اون هم با ترانه ای بسیار کوتاه، حالا سوال من این هست که آیا نظر خود شادمهر بوده که با همین چند خط کار رو ضبط کنه؟

– من این حق رو به شادمهر میدم که حتی تو ترانه هام دستکاری کنه و یا تغییر بده و کوتاهشون کنه واسه اینکه میدونه باید کجا این کار رو انجام بده و همیشه به نفع کار تموم میشه، همونطور که تو نوازش و انتخاب هم دست نزد به ترانه تا اون احساس کار لطمه نخوره و این حق رو از طرف من داره شادمهر که اینکارو انجام بده.

درمورد آینده هم شادمهر دوست داشت که شعر کوتاه تر باشه و کوتاهش کرد .

بسیار خب از حست بگو، اون زمانی که موزیک و ویدئو آینده رو برای اولین بار شاهد پخش اون بودی انتظار داشتی که همچین ملودی و تنظیمی داشته باشه این کار؟

– من انتظار نداشتم ملودی و تنظیم اینجوری باشه ولی انتظار داشتم یه کار متفاوت باشه چون اصولا من تو این چند سالی که خودمم مثل همه طرفدار شادمهرم به این نتیجه رسیدم که نباید کارهای شادمهرو پیش بینی کرد بخاطر اینکه قطعا شوکه میشی! ، من حتی برای کارهای دیگه خودم هم شوکه شدم هیچ کدوم رو اون چیزی که من پیش بینی میکرم نبوده و بعدا فهمیدم که خیلی بهتر بوده از اون چیزی که من فکر میکردم.

برای ترانه ی آینده از ۱۰ به خودت چه نمره ای میدی؟

– من به خودم نمیتونم نمره بدم چون یه عده ی زیادی این ترانه رو دوست نداشتن ولی من میتونم از کارم دفاع کنم به صورت تخصصی و کارم رو فکر میکنم درست انجام دادم.


شخصا معتقدم آینده جزو بهترین و متفاوت ترین آهنگهای شادمهر بوده و مطمئنم هرکسی که در موسیقی سر رشته داره با من هم عقیده هست البته نظرها و سلیقه ها متفاوت هست و احترام میگذاریم به سلیقه ی مخاطب .
بسیار خوب سروش عزیز ، از انتخاب بگو چقدر برای نوشتن این ترانه وقت گذاشتی تا اون چیزی که خودت میخوای بشه ؟ ضمن اینکه نظر خودت درمورد ویدئو این کار و اجرای شادمهر؟


– من فکر میکنم وقتی یه ترانه ی خوب قرار نوشته بشه کوششی نباید باشه جوششی باید باشه ، من فکر میکنم انتخاب هم همینجوری بود، خیلی سریع من نوشتمش ، شاید توی نیم ساعت نوشتمش ولی خب فهمیدم که اون اتفاقه افتاده برای این ترانه و میدونستم که شادمهر این ترانه رو اجرا خواهد کرد، ویدئوی اینکار که فکر میکنم ویدئو خیلی خوبی بود و همه چی تموم بود و خیلی ویدئو کار رو دوست دارم و اجرای شادمهرم که از نظرات زیاد مخاطبان مشخص هست که چقدر خوب بوده، من خودم انتخاب رو هم که شنیدم شوکه شدم و قابل پیش بینی نبود برام این ملودی ولی میگم شادمهر فوق العادست و تکرار رو دوست نداره و رو همین ملودی های غیرقابل پیش بینی هر روز لِوِلِش بالاتر از دیروز میره.


زیباترین صحنه در ویدئوی انتخاب از نظر خودت کدوم صحنه هستش که خیلی تاثیر گذار بوده؟


– من خودم اولین باری که ویدئو رو دیدم خیلی محو این بودم که شادمهر الان داره شعر من رو میخونه، چون آزادی که ویدئو نشد و تو آینده هم شادمهر شعر رو نمیخونه، ولی خب اون صحنه ای که انگار غرور من شکست و صخره ترک میخوره فکر میکنم صحنه ی تاثیر گذاریه.

گاهی اوقات خبرهایی منتشر میشد از طرف دوستان ترانه سرا از جمله خود تو سروش دادخواه عزیز و نزدیکان عوامل تولید و یا دیگر همکارانی که در کارهای جدید با شادمهر همکاری داشتند که هنوز این کارها از طرف شادمهر نهایی و قطعی نشده بودند اما انتشار برخی خبرها باعث لو رفتن کارها میشود و همچنین شاختن شایعاتی که مجبور به تغییر مسیر شادمهر میشد و یکی از دلایل اصلی تاخیرهای فراوان همین اخبار زود هنگام بودش که نارضایتی طرفداراها و از جمله خود شادمهر رو به همراه داشت ، صحبتهای شما رو میشنویم آقای سروش دادخواه، بفرمایید.

– من فکر میکنم شادمهر عقیلی اونقدر مخاطب داره که این اتفاقات قطعا ضرر میزنه و تاثیر گذار هست، مثلا اسم یه آهنگ که در میاد میرن شاعرشو پیدا میکنن ، کارگردان ویدئو رو پیدا میکنن، و کم کم اینا ممکنه باعثه لو رفتن کار بشه، و اون چیزی که من خودم سعی کردم اطلاع رسانی کنم این بوده که چیز خاصی رو قبل از پخش کار نگم و خیلی از طرفدارای شادمهر هم از دست من ناراحت میشدن متاسفانه، یه چیز مشخصیه دیگه فکر میکنم بهداد کاموری و امیر فرشباف هم همیشه عقیده دارن که ما خبری رو ندیم قبل از اینکه کاری پخش بشه.

بسیار خوب ، آرزوهایی که قبل از مطرح شدند توی ذهنت بوده چقدر فاصله داره با سروش دادخواه حال حاضر و آینده کاری خودت رو چطور میبینی؟

– الان از لحاظ ترانه به اون چیزی که میخواستم رسیدم ولی خب یه دشمنیایی وجود داره تو این کار که شاید اونایی که هستن بهتر میدونن، سخته، بعضی چیزا باعث میشه که شاید یه مقدار روحیه ی آدم خراب بشه ولی فکر میکنم اگه بتونم خودم رو حفظ کنم این روحیه رو حفظ کنم و مثل سابق که حالا هنوز کاری انجام نداده بودم

فکر میکنم آینده خوب باشه، آینده ی من روشنه….

رسیدیم با انتهای مصاحبه سروش عزیز من چنتا کلمه یا اسم میپرسم تو یه جمله هرچیزی که به ذهنت میرسه دربارشون بگو:

نوازش :
– یه کار رویایی

آقای اصغر فرهادی :

– افتخار سینمای ایران

سفر:
– دوست عزیزم پویا حسین خوانی

آقای سیروان خسروی :

– تنظیم کننده خیلی خیلی خوب

شهرت :
– هرکی میگه دوست نداره دروغ میگه!

هشت سال دفاع مقدس :
– دوست دارم در این زمینه توی ترانه هام کار کنم، چندتا کارم کردم که یکیش رو تو آلبوم رضا یزدانی میشنوید.

خلیج فارس :
– هویت ما ایرانیها

شادمهر عقیلی :
– تو یه جمله سخته ولی من میگم دریای بیکرانی از هنر

قهوه ی تلخ :
– تا قسمت ۲۵ دیدم دوست داشتم ولی هنوز متاسفانه بفیشو ندیدم.

نسل شادمهر :
– انجمن و تالار خیلی خوب درباره ی شادمهر

انجمن: خوانندگان و عوامل موسیقی ایران
نوشته شده توسط: m73.akaberi
زمان ارسال: ۱۶ آبان در ۱۲:۵۷ قبل از ظهر

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. فرهنگسرای ملل:

    با سلام واحترام .از جنابعالی صمیمانه دعوت مینمایم در برنامه آزاد بزم کلمات که به موضوع ترانه سرایی ترانه خوانی و ترانه نویسی می پردازد شرکت فرمایید .در این برنامه ترانه سرایان ، ترانه نویسان و شاعران و میهمانان گرانقدری همچون آقای دکتر یاسمی و دیگر شعرای مطرح حضور خواهند داشت .زمان برنامه روز شنبه ۲۶ مرداد ماه ۹۲ و ۲ شهریور میباشد .مکان پارک قیطریه تهران ساعت ۱۸-۱۶ ./تلفن تماس ۲۲۲۱۵۰۶۲ ./پیشاپیش حضور شما را در برنامه بزم کلمات گرامی میداریم ./منتظر دیدارتان هستیم .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.