بیکاری دو سوم شاغلان گردشگری ایران

معاون گردشگری در آستانه روز جهانی جهانگردی از بیکاری تخمینی دو سوم نیروی انسانی شاغل در صنعت سفر و گردشگری ایران خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، ولی تیموری در نشست خبری که شنبه (پنجم مهرماه) به مناسبت روز جهانی جهانگردی در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس اعلام شورای جهانی سفر (WTTC) در سال گذشته (۲۰۱۹)، بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در بخش سفر و گردشگری ایران فعال بوده‌اند. در خوشبینانه‌ترین حالت، بخش خصوصی این حوزه با یک‌سوم نیروهایی که قبل از شیوع کرونا مشغول به فعالیت بود، به کار خود ادامه می‌دهد.

بیکاری یک‌چهارم شاغلان بیمه‌ای گردشگری

او افزود: البته در مورد بیکاری فعالان حوزه گردشگری اطلاعات دقیقی در دست نیست، به این دلیل که بسیاری از آن‌ها فاقد بیمه و کد کارگاه هستند و در وزارت کار با عنوان اشتغال رسمی شناخته نمی‌شوند، اما بر اساس آمار رسمی و افرادی که دارای کد بیمه‌ای و کارگاهی هستند، یک‌چهارم یا یک‌پنجم فعالان حوزه گردشگری در این مدت بیکار شده‌اند.

او عدد تازه‌ای از خسارت واردشده از پاندمی کووید ۱۹ به صنعت گردشگری ایران اعلام نکرد و با اشاره به همان ۱۲هزار میلیارد تومان خسارت واردشده به صنعت گردشگری در پنج ماه نخست امسال، افزود: مرحله سوم برآورد خسارت در حال انجام است.

معاون گردشگری با بیان این‌که ۲۵۰ میلیارد تومان از تسهیلات ۱۲ درصدی کرونا تا کنون به فعالان گردشگری پرداخت شده است، گفت: ارزش پرونده‌های تشکیل‌شده در بخش گردشگری به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده بود. علاوه‌بر این مذاکراتی با دولت شد تا بسته حمایتی دیگری به صنایع دستی و گردشگری اختصاص یابد که هفته گذشته کلیات آن با موافقت دولت مصوب شد و درحال مذاکره درباره جزئیات هستیم.

او با اشاره به ریزش ۶۵ درصد سفرها در سطح جهان و احتمال تداوم این ریزش‌ها، اظهار کرد: بر اساس اعلام دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی حدود ۵۳ درصد کشورها اقداماتی را برای تسهیل و بازگشایی فعالیت‌های گردشگری آغاز کرده‌اند. سه کشور نیز به شکل کامل پروتکل‌ها را برداشته‌اند اما کشورهای دیگر همچنان با شرایط سختگیرانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فعالیت گردشگری خود را آغاز کرده‌اند.  واقعیت امر آن است که این کشورها پروتکل‌های بهداشتی را بسیار سختگیرانه اجرا می‌کنند، این‌طور نیست که کشوری بدون هیچ دغدغه‌ای گردشگر خارجی بپذیرد یا به رونق گردشگری داخلی خود بپردازد.

سفر در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی مورد تایید ستاد کرونا است

او ادامه داد: اولویت اصلی در سطح دنیا و برای ما، حفظ جان و سلامت مردم است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بعد از فروردین‌ماه ۹۹ به ستاد ملی مدیریت کرونا پیشنهاد داد و پیگیری کرد تا در کنار سلامت مردم به معیشت افرادی که در این حوزه کار می‌کنند نیز توجه شود. طبیعتا این موضوع، به بحث سفرهای هوشمند از طرف آقای مونسان منجر شد و پروتکل‌های بهداشتی که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید و ابلاغ شد، مبنایی برای سفرهای مردم شد. اینک می‌توانیم اعلام کنیم سفر در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی مورد تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفته است.

تیموری در عین حال اضافه کرد: ستاد ملی کرونا اختیاری را به ستادهای استانی داده تا در چارچوب شوراهای تامین بتوانند با توجه به وضعیت هر شهر و منطقه محدودیت‌هایی را اعلام کنند. البته این محدودیت‌ها به شکل موضوعی، موردی و مقطعی است. اما در سطح ملی آن چیزی که به عنوان مصوبه قانونی دولت برای سفرهای داخلی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده است، محدودیتی وجود ندارد.

او اظهار کرد: بحث وزارت بهداشت این نیست که سفر از طریق آژانس‌ها و دفاتر خدماتی دارای مجوز و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی انجام نشود، بلکه صحبت روی سفرهای بدون حساب و کتاب است که اتفاقا مورد مخالفت ما است. بر اساس مسیری که ما برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم سفرها با پروتکل‌های بهداشتی و نظارت انجام می‌شود. بخشی از این موضوع نیز به فرهنگسازی میان مردم برمی‌گردد که باید سفرهای‌شان را در چارچوب تحت نظارت انجام دهند. تقاضای ما این است که مردم اگر مسیری را انتخاب می‌کنند از طریق مراکز خدماتی مجاز ما باشد.

از پذیرش گردشگران کشورهایی با آمار بالای کرونا معذوریم

معاون گردشگری به اقداماتی که برای ازسرگیری سفر گردشگران خارجی به ایران صورت گرفته است، اشاره کرد و یادآور شد: باید شرایط‌مان را شفاف کنیم و کشورهایی هم که برای ما گردشگر می‌فرستند و از ایران گردشگر می‌پذیرند باید شرایط‌شان را شفاف کنند. در بعد بین‌المللی تنها کشور ما نیست که تصمیم می‌گیرد؛ سفرها باید بر اساس تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای انجام شود.

تیموری افزود: تلاش کردیم نظرات تمام دستگاه‌های مرتبط با سفرهای خارجی دریافت شود.  پروتکل جامعی را مستند به نظر تمام دستگاه‌های متولی و مرتبط با سفر بین‌الملل در اختیار وزارت بهداشت به عنوان دبیرخانه ستاد ملی کرونا قرار داده‌ایم تا با ابلاغ و تصویب آن، موضوع سفرهای بین‌المللی هم در چارچوبی که مشخص شده انجام شود تا بیش از این در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای از کشورهای اطراف‌مان عقب نمانیم. به هر حال شرایط اقتصادی سخت و دشوار است و اگر کمک نکنیم و نتوانیم زودتر تبادلات بین‌المللی را که قطعا گردشگری یکی از آن‌هاست،  سر و سامان دهیم، تبعات اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

او تاکید کرد: تمام تلاش‌مان این است تفاهمی در سطح بین‌الملل با کشورهایی که می‌توانیم با آن‌ها تبادل گردشگر داشته باشیم، انجام دهیم. در این خصوص اولویت‌ها و معذوریت‌هایی داریم و منطق حکم می‌کند با احتیاط به سمت کشورهایی که آمار بالای کرونا دارند، برویم.

هفته گردشگری در ایران با رونمایی‌ و نشست‌ می‌گذرد

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به برنامه‌های روز جهانی گردشگری اشاره‌ای کرد و با یادآوری این‌که این مناسبت در ایران به مدت یک هفته و با محوریت شعار سازمان جهانی جهانگردی (گردشگری و توسعه روستایی) گرامی داشته می‌شود، گفت: برنامه رسمی روز جهانی گردشگری، فردا (یکشنبه، ششم مهرماه) با رونمایی تعدادی از پروژه‌های گردشگری به صورت حضوری و آنلاین خواهد بود. همزمان بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی‌ پژوهشی و اتاق‌های فکر برنامه‌های متنوعی به این مناسبت دارند.

او به تدوین سندبخشی توسعه گردشگری روستایی اشاره کرد و یادآور شد: این سند به عنوان نقشه راهی در توسعه گردشگری روستایی است که با در نظر گرفتن چارچوب‌ها،  ملاحظات و ارزش‌های روستا منجر به توسعه پایدار این مناطق خواهد شد.

تیموری درباره رتبه‌بندی روستاها اظهار کرد:‌ بر اساس شاخص‌های تعیین‌شده همه روستاها در فرایند گردشگری قرار می‌گیرند و هیچ روستایی از فهرست روستاهای هدف گردشگری حذف نمی‌شود. روستاها بر اساس ارزیابی کارشناسان، توصیه مقام‌های محلی و نظارت دهیاری‌ها رتبه‌بندی و طبقه‌بندی می‌شوند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.