بی‌توجهی شدید معدنکاران به محیط زیست

۲۶اردیبهشت،

ESM_1120 copy.jpg

تازه‌ترین اطلاعات انتشار یافته نشان می‌دهد که بیشتر بهره‌برداران از معادن فعال در کشور اهمیت چندانی به مسائل محیطی زیستی نمی‌دهند و بسیاری از معادن نیز دارای حداقل سیستم حفاظت از محیط زیست نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۹ از تعداد ۴۹۷۴ معدن در حال بهره‌برداری تعداد ۱۲۶۵ معدن (۲۵٫۴ درصد) دارای فاضلاب بودند. از این تعداد معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزئینی و سنگ آهن به ترتیب بیشترین معادن دارای فاضلان را به خود اختصاص دادند.

استان‌های اصفهان، لرستان و خوزستان نیز به ترتیب بیشترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشتند.

همچنین از تعداد ۱۲۶۵ معدن دارای فاضلاب، ۳۳۶ معدن (۲۶٫۵ درصد) دارای سیستم تصفیه فاضلاب بودند. سهم معادن در حال بهره‌برداری دارای سیستم تصفیه فاضلاب در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۸ معادل ۴٫۶ درصد کاهش داشت.

براساس آمارهای موجود محل دفع فاضلاب ۳۰۵ معدن در چاه، ۲۱۴ معدن در رودخانه، چهار معدن در دریاچه/تالاب، ۳۰ معدن در زمین‌های کشاورزی، ۶۲۹ معدن در زمین‌های غیرکشاورزی و ۱۸۸ معدن در سایر محل‌ها بود.

در سال ۱۳۸۹ معادل ۷۹۳ معدن (۱۵٫۹ درصد) در بخش محیط زیست سرمایه‌گذاری داشتند. از این تعداد معادن استخراج شن و ماسه، سنگ آهن و سنگ لاشه به ترتیب بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه گذاری در بخش محیط زیست بودند.

استان‌های بوشهر، اصفهان و تهران به ترتیب بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست را به خود اختصاص دادند.

در سال ۱۳۸۹ از بین ۴۹۷۴ معدن در حال بهره برداری، ۱۵۴ معدن به دریا/دریاچه، ۱۸ معدن به تالاب، ۹۹۴ معدن به رودخانه دائمی، ۱۶۶۸ معدن به رودخانه فصلی، ۱۵۸۸ معدن به چشمه و ۳۲۲ معدن به سایر منابع آب سطحی نزدیک بودند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.