بی‌خوابی خطر ابتلا iبه چاقی مفرط و دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

سلامت > تحقیقات– ممتازنیوز:
بی‌خوابی خطر ابتلا iبه چاقی مفرط و دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. iبه نوشته روزنامه لوفیگارو، مطالعات نشان می‌دهد خواب کوتاه مدت احتمال ابتلا iبه چاقی مفرط و دیابت را افزایش می‌دهد.

همچنین بی خوابی خود عامل خطر برای هر دو بیماری محسوب می‌شود. تحلیل و تجزیه نتیجه حاصل از چهل و پنج مورد تحقیق در ایتالیا بر روی بیش از ششصد هزار تن نشان می‌دهد، در میان افرادی که در شب کمتر از پنج ساعت می‌خوابند خطر ابتلا iبه چاقی مفرط پنجاه و پنج درصد افزایش می‌یابد.

همچنین خواب کمتر از شش ساعت در شب احتمال ابتلا iبه دیابت نوع دوم را بیست و هشت درصد افزایش می‌دهد. طبق این تحقیقات کمبود خواب بین دو تا هفت روز در میان بزرگسالان تنظیم نورو اندوکرین اشتها را مختل می‌کند. در این شرایط میزان لپتین؛ هورمونی که پیام سیر شدن را iبه مغز می رساند، کاهش می یابد و در مقابل گرلین هورمونی که حس گرسنگی را تحریک می کند، افزایش می‌یابد. iبه این ترتیب در احساس گرسنگی و سیری فرد تغییراتی ایجاد می گردد که منجر iبه چاقی مفرط خواهد شد.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد افرادی که با کمبود خواب رو iبه رو می باشند بیشتر مواد غذایی چرب و شیرین می‌خورند.

از سوی دیگر در مواقع کمبود خواب حساسیت iبه انسولین و تحمل گلوکز کاهش می‌یابد. این روند در دراز مدت iبه افزایش خطر ابتلا iبه دیابت نوع دوم منجر می‌شود.

در مطالعه دیگری نشان داده شده است افراد چاق که رژیم لاغری مشابهی را دبنال می‌کنند اما بعضی از آنها در معرض بیخوابی قرار گرفته‌اند نتیجه یکسان داشت. در واقع همه افراد iبه یک اندازه وزن از دست داده‌اند اما افرادی که در معرض بی‌خوابی بودند بیشتر حجم ماهیچه ای خود را از دست داده اند.

از سوی دیگر بی‌خوابی سبب افزایش ترشح کورتیزول iبه گونه‌ای متفاوت می‌شود. این افزایش مسئول افزایش چاقی احشایی و مقاومت iبه انسولین است.

با این حال تا کنون در هیچ تحقیقی iبه طور خاص iبه ارتباط میان چاقی و بی خوابی مزمن پرداخته نشده است.


RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.