بی اشتهایی و ورم از علائم ابتلا به اختلالات کلیوی

۲۳ آبان ،

عضو هیئت علمی گروه اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بی اشتهایی و ورم بدن را از علائم ابتلا به اختلالات کلیوی عنوان کرد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمد اصل زارع با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع بیماری کلیوی علائم بارز و آشکاری ندارد و فرد در مراحل نهایی اختلالات کلیوی متوجه بیماری خود می گردد، اظهار داشت: تهوع، ضعف عضلانی، ادم دست، پا و صورت، درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ ها و خارش پوست از دیگر علائم ابتلا به این بیماری به شمار می رود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابتلا به دیابت، فشار خون و گلومرول‌نفریدها ناشی از نقص در پرفیوژن خون به کلیه(گلومرول‌ها) بدلیل کاهش در برون‌ده قلبی را از علل ۸۰ درصد نارسایی کلیه عنوان کرد و اظهار داشت: با انجام اقدامات پیشگرانه و کنترل فشار و قند خون می توان از بروز اختلالان منجر به نارسایی کلیه تا حد بسیاری جلوگیری کرد.

دکتر محمد اصل زارع با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به دیابت مستعد افزایش چربی و فشار خون نیز می باشند، خاطر نشان کرد: مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، کنترل منظم قند و فشار خون، مراجعه به پزشکان متخصص اورولوژی و انجام آزمایشهای منظم به منظور اطلاع از سلامت کلیه از راهکارهای پیشگیری از بروز اختلالات ناشی از دیابت و فشار خون به شمار می رود.

وی ابتلا به سنگ کلیه، بزرگی پروستات، تومورهای کلیوی، رفلاکس ادرار به حالب و بیماریهای ارثی را از دیگر عوامل ابتلا به نارسایی کلیه برشمرد و اظهار داشت: پیشنهاد می گردد در اشخاصی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماریهای مزمن کلیه و یا نارسایی کلیوی را دارند به صورت دوره ای از سلامت کلیه خود مطلع تا در صورت نیاز اقدامات درمانی در وقت مناسب صورت گیرد.

گفتنی است: ۲۳ تا ۳۰ آبان هفته حمایت از بیماران کلیوی در کشور نامگذاری شده است در حال حاضر ۱۵۰۰۰ بیمار دیالیزی وجود دارد که برای ادامه زندگی، هفته ای ۳ بار دیالیز می شوند و سالانه ۱۷ درصد به آنها افـزوده می ‌شـود. بسیاری از اشخاص جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند. در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می توانند مسیر زندگی خود را پیش از گرفتار شدن در چنگال دیالیزی تغییر دهند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.