بی تابی نومحافظه کاران برای بازگشت به قدرت

قاسم محب علی*

 سه شنبه ۶ نوامبر ۲۰۱۲ رای دهندگان آمریکائی برای انتخاب ریاست جمهوری جدید به پای صندوق های رای خواهند رفت. تاریخ انتخابات آمریکا در ۷۰ سال گذشته نشان می دهد تا کنون هیچ کدام از ریاست جمهوری های حاضر آمریکا با وجود نرخ بیکاری بالای ۷٫۰۲% نتوانسته است برای دور دوم انتخاب شوند. درحال حاضر نرخ بیکاری رسما بیش از ۸٫۳% می باشد . هر چند این سوتفاهم ویا حداقل این احساس وجود دارد که نرخ بیکاری بیش از نرخ اعلام شده می باشد.رشد اقتصادی بیش از حد پیش بینی شده بوده وپائین تر از نرخ رشد سال پایانی دوره اول بوش پدر است که او انتخابات را به بیل کلینتون باخت. گزارش وضعیت نیروی کار منتشره در ۷ سپتامبر گذشته نشان می دهد که تنها ۶۳٫۵% از نیروی مشغول کار و یا فعالانه دنبال شغل می گردند. این نرخ پائین ترین آمار در طی ۳۰ سال گذشته می باشد.
بنا بر باور منابع محافظه کاران آمریکائی ، شرایط این انتخابات در حد بسیاربالائی مشابه انتخابات سال ۱۹۸۰ می باشد که در هفته های پایانی تبلیغات انتخاباتی ،بخش بزرگی از مردمی که هنوز به تصمیم گیری نرسیده بودند به طور ناگهانی به سمت رونالد ریگان نامزد محافظه کاران گرایش پیدا کردند . یا همچنین با انتخابات سال ۱۹۴۸ متشابه به نظر می رسدکه علیرغم فقدان محبوبیت هانری ترومن ، رینو توماس دوی نتوانست او را شکست دهد.
میترامنی نامزد ریاست جمهوری و پل رایان نامزد معاون ریاست جمهوری ، برگزیدگان محافظه کاران در گنگره جمهور ی خواهان بوده و استراتژی آنان به نظر می رسد کمرنگ کردن هر بیشتر مسائل اجتماعی می باشد . در آن هنگام شانس آنان چندان بالا به نظر نمی رسید. اما در طی روز های اخیر وبه خصوص پس از برگزاری اولی سری از مناظرات سه گانه وضعیت تا حدی قابل توجهی به نفع میترامنی تغییر کرده است. محافظه کاران بر این باورند که ایالت های بی طرف (swingstates) یا ایالت هائی که هیچکدام از دوحزب فاقد برتری قابل توجه بریکدیگر هستند سرنوشت انتخابات رارقم خواهد زد. این ایالت ها عبارتند : از کلرادو، فلوریدا، ایوا،نوادا،نیوهمشایر،کارولینای شمالی ،اوهایو و ویرجینیا که مجموعا دارای ۱۰۰ کارت الکترال می باشند . پیروز انتخابات نیازمند ۲۷۰ کارت الکترال می باشد. اوباما در سال ۲۰۰۸ ، ۹۵ کارت الکترال در این ایالت ها به دست آورد. درحال حاضر باور این است که تنها در دوایالت اوباما مشخصا پیشتاز است.
فاکتور های مطرح در انتخابات معمولا موارد زیر می باشد:

موضوع یا فاکتور موثر در انتخاب

میت رامنی

اوباما

توضیحات

مسائل اجتماعی

میت رامنی تلاش دارد  از پرداختن به مسائل اجتماعی خوداری نماید.

اوباماشفاها از سقط جنین و ازدواج هم جنس حمایت می نماید.

بنا برتوصیه رهبران محافظه کار میترامنی کوشش دارد از کنار آن بگذرد تا به سرنوشت تام دوی در سال ۱۹۴۸ دچار نشود.

مسائل اقتصادی

آزادی بنگاه ها،کاهش مالیات ها، مسئولیت پذیری شخصی

اوباما می گوید مشکلات از دوران جمهوری خواه ها به ارث رسیده است.

در این شرایط میت رامنی از امتیازات بیشتری برخوردار است.

چهره دوست داشتنی

رامنی ۳۱%

اوباما ۴۸%

به نفع اوباما با اختلاف زیاد

مناظره

رامنی یک مناظره کننده بسیار قوی است.

اوباما خوش زبان است و میانه رو ها را جذب می کند.

تا حدی به نفع میت رامنی است.

معاون ریاست جمهوری

رایان چهره دوست داشتنی و به لحاظ جوانی انرژیک است. اما جهموری خواهان میت رامنی را به استفاده از وی سرزنش می کنند.

جو بایدن با تجربه و بذله گو می باشد.

وضعیت رایان بهتر از بایدن بوده و ممکن است بهتر نیز بشود.

منابع مالی

دارای منابع مالی سرشار است.

منابع مالی اوباما بسیار کمتر است.

وضعیت به نفع رامنی است.

اشتباهات و گاف های انتخاباتی

۴۷% مالیات نمی دهند.

شما سازنده آن نیستید.

پوشش مطبوعاتی اوباما بیشتر است . اما رامنی بر پیام های خویش کنترل بیشتری دارد.امتیاز به رامنی داده شده است.

همانگونه که ملاحظه می شود از نظر محافظه کاران سیاست خارجی جای چندانی در مسائل تعیین کننده برای رای دهندگان آمریکائی ندارد. جائی که طی سال های اخیر از جمله نقاط قوت اوباما محسوب می گردد. او تلاش کرد که چهره آمریکا را درمیان ملل خاورمیانه ای بهبود بخشیده و تا قبل اتفاقات اخیر ، منافع وشهروندان آمریکائی برخلاف سابق کمتر مورد تهدید قرار می گرفت.
در حال حاضر این گونه به نظر می رسد که هر دو کاندیدا به نتایج سه ایالت ، فلوریدا ،اوهایو و ویرجینیا چشم دوخته اند .
بازگشت نومحافظه کاران ، می تواند زمینه ساز مسلط شدن مجدد استراتژی جنگ طلبی در سیاست خارجی آمریکا باشد. این بار در نبود طالبان ، القاعده و عراق طعمه جنگ سالارانی مانند جان بولتون و همفکرانش کدام کشور های می توانند باشد؟
رامنی در سخنرانی اخیرش از کودتای نظامی آمریکا، علیه دولت ملی دکتر محمد مصدق دفاع و دموکرات ها و اوباما را بابت انتقاد از اقدام به شدت سرزنش کرده و گفته است که این کار دفاع از جهان بوده و آمریکا ایران را از سلطه مارکسیسم و اشغال شوروی سابق نجات داده است . وی همچنین از شکنجه بازداشتی های دوران بوش حمایت کرده و اقدامات خشونت آمیز بازجویان را زمینه ساز نجات جان هزاران انسان خوانده است .
اوهمچنین خروج نیرو ها از عراق را به شدت محکوم کرده است و بر افزایش حضور نظامی و ناو های هواپیما بر آمریکائی در خلیج فارس در صورت پیروزی تاکید کرده است. افزایش شدید تحریم ها علیه ایران و تسلیحمعارضان سوری به سلاح های سنگین از جمله برنامه های اعلانی وی می باشد. او بر خلاف اوباما ، تا کنون از کاربرد دیپلماسی برای حل وفصل چالش ها سخنی نگفته است .
این گونه پیداست که اگر رامنی به قدرت برسد جنگ وحمله نظامی به دستور کار اول سیاست خارجی آمریکا بازخواهد گشت. خطری که صلح وامنیت جهانی و منافع بسیاری از ملت را تهدید می کند.
 

۲۶۳۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.