بی مسئولیتی وزارت بهداشت در قبال مسئولین فنی شرکت های واردکننده دارو

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: بیشترین سبب مراجعه مسئولین فنی شرکت‏های وارد کننده و داخلی دارویی، مکمل و
مواد غذایی به معاونت غذا و دارو استعفاء از سمت است، اکثر این داروسازان
به سبب مشکلات جدی در پرداخت مطالباتشان ترجیح می‏دهند که قطع همکاری کنند و
متأسفانه تعداد کمی امیدوارند تا با پی‏گیری مراحل قانونی به حقوق حقه خود
برسند.

دکترفاطمه عرب سرخی، داروساز در ماهنامه طبیب نوشت: طبق قانون، امور دارویی و فنی هر واحد دارویی اعم از داروخانه ، کارخانه‏ های داروسازی و شرکت‏های وارد کننده و پخش با نظارت دکتر داروساز باشد. داروساز در نقش “مسئول فنی” بار سنگین هر مورد فنی، قانونی، شکایت و حتی در مواردی خطاهایی که در سیستم و به دور از چشم او انجام شده بر عهده می‏گیرد.

بیشترین سبب مراجعه مسئولین فنی شرکت‏های وارد کننده و داخلی دارویی، مکمل و مواد غذایی به معاونت غذا و دارو استعفاء از سمت است، اکثر این داروسازان به سبب مشکلات جدی در پرداخت مطالباتشان ترجیح می‏دهند که قطع همکاری کنند و متأسفانه تعداد کمی امیدوارند تا با پی‏گیری مراحل قانونی به حقوق حقه خود برسند. ملاحظه وضعیت موجود، این سؤال را به ذهن متبادر می‏کند که: آیا نباید در وزارتخانه -که به نوعی خود مجوز حضور مسئول فنی را در شرکت صادر می‏کند- راهکارهای حقوقی ساده برای کمک به رسیدن حق و حقوق طبیعی مسئولین فنی ایجاد شود؟ چرا اجازه فعالیت به شرکت‏هایی که حق و حقوق مسئولین فنی‏شان را پرداخت نمی‏کنند داده می‏شود؟! چرا وقتی کوچکترین مشکلی در روند پرونده شرکت وجود داشته باشد، پرونده شرکت راکد می‏ماند تا مسئول فنی نقایص را برطرف کند اما وقتی خود مسئول فنی مشکل اخذ مطالباتش را دارد، این قضیه کوچکترین اهمیتی برای وزارتخانه ندارد؟؟!!
در هنگام پیش آمد کوچکترین مشکل در ارتباط با مباحث دارویی، شرکت و وزارتخانه متفق القول مسئولین فنی را مسئول پاسخگویی می‏دانند اما وقتی شرکت نسبت به پرداخت حق و حقوق مسئولین فنی کوتاهی می‏کند وزارتخانه به راحتی خود را کنار کشیده و همکاران خود را به وزارت کار و مراحل بی‏نتیجه آن پاسکاری می‏کنند. وقتی در کار مسئول فنی قصوری وجود داشته باشد، شرکت می‏تواند فسخ قرارداد کند و وزارتخانه نیز مجوز برای مسئول فنی تازه صادر می‏کند، اما وقتی شرکت در پرداخت حق و حقوق کوتاهی کند، وزارتخانه هیچ کار خاصی برای حمایت از همکار خود انجام نمی‏دهد و بسیار راحت مجوز کار مسئول فنی تازه را صادر می‏کند! این رفتار دوگانه واقعاً تأسف برانگیز است!
با شوربختی باید گفت، سیر قانونی در دادسراها کمتر به نتیجه می‏رسد و بیشتر همکاران از دوندگی و در نهایت به نتیجه نرسیدن در شعب دادسراها ناامیدند. اما آیا راهی برای حمایت از مسئولان فنی هست؟
با به ‏کارگیری یک راهکار ساده، وزارتخانه می‏تواند از حق و حقوق مسئولین فنی که در اصل نماینده امین خود وزارتخانه در شرکت‏ها می باشند، به خوبی دفاع کند. وزارتخانه می‏تواند در کنار مدارک درخواستی از شرکت برای مسئول فنی تازه، فرم تسویه حساب با مسئول فنی قبلی را نیز لحاظ کند، بدین ترتیب نه شرکت می‏تواند از زیر بار مسئولیتی که دارد فرار کند و نه مسئول فنی وارد فرآیند فرسایشی و بی نتیجه وزارت کار می‏شود. این درخواست مسئولین فنی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی یک درخواست منطقی و ساده اما برای رفع مشکل بسیاری از مسئولین فنی ها راهگشاست.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.