تأثیر ارتقا کیفی علوم انسانی در وحدت حوزه و دانشگاه

۲۶م آذر ،

حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از شعارهایی که از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مطرح و از سوی مقام معظم رهبری مورد پیگیری قرار گرفت، تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه بود که به طرق مختلف تا کنون نمودهایی را در سطح جامعه داشته است.

وی افزود: حضور شهیدانی چون مطهری، مفتح، باهنر و بهشتی در دانشگاه‌ها و یا اساتید غیر حوزوی در حوزه‌های علمیه، نمونه‌های بارزی از وحدت میان این دو طیف در جامعه است.

وی ادامه داد: انجام کارهای پژوهشی- آموزشی در مراکز علمی و حوزوی، اقدام مشترکی است که از سوی این دو گروه در حال انجام است و باید در مسیر نزدیک شدن این دو قدم‌های بزرگتری برداشت.

اکبری با بیان اینکه در مسیر وحدت تاکنون  یک پروسه را طی کرده‌ایم، گفت: در مقوله وحدت میان حوزه و دانشگاه، فاقد نقشه و طرح جامع و یا پروژه‌ای دقیق هستیم و متاسفانه چارچوب‌هایی که در این میان تعریف شده، کافی نبوده است.

عضو کمیسیون فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تشکیل کمیسیون ویژه حوزه، طراحی یک نقشه جامع علمی و همچنین تدوین برنامه هدفمند در این مسیر از نمونه‌های قابل ذکر از سوی شورای مذکور برای وحدت میان این دو گروه در جامعه است.

وی با اشاره به موانع ساختاری میان دانشگاه و حوزه علمیه تصریح کرد: ساختار دانشگاه یک ساختار غربی است در حالی که حوزه کاملا متشکل از یک ساختار اسلامی است که خود این مسئله مشکلاتی را به وجود آورده است.

اکبری با اشاره به تشکیل دانشگاه‌هایی مثل مفید قم و امام صادق(ع) در کشور بیان داشت: با وجود تاسیس این‌گونه دانشگاه‌ها روند وحدت میان حوزه و دانشگاه در کشور را موفق ارزیابی نمی‌کنم و در واقع این اقدامات در تأسیس دانشگاه‌هایی همچون مفید و باقرالعلوم در شهر قم، امام صادق(ع) در تهران و یا دانشگاه رضوی مشهد قابل نقد است. سببش هم این است که تأسیس این دانشگاه‌ها در بخش محدودی از جامعه صورت گرفته و قابل تسری یافتن به کل سیستم کلان نظام آموزشی و حوزوی نیست.

وی تأکید داشت: تأسیس این دانشگاه‌ها به نوبه خود آثار خوبی را برجای گذاشته ولی با توجه به سیستم کلان آموزشی در سطح کلی جامعه و فضای علمی کفایت نمی‌کند و این را حرکت موفقی در مسیر وحدت نمی‌دانم، چرا که تشکیل این قبیل دانشگاه‌ها نتوانسته به یک جریان تبدیل شود و در واقع خروجی آنها فقط در حد خودشان خوب بوده است.

عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدم ارتباط حوزه با خارج از کشور را به عنوان یکی دیگر از موانع  تحقق وحدت حوزه با دانشگاه دانست و گفت: سیستم حوزوی برخلاف دانشگاه، یک سیستم کاملا بسته است و باید شرایط برقراری ارتباط حوزوی داخلی را با سطح بین‌المللی بیشتر از آنچه که وجود دارد فراهم کنیم تا از طریق فضای علمی و بین‌المللی بتوانیم نگاه‌های متفاوتی در حوزه و دانشگاه شکل دهیم.

اکبری افزود: تأسیس معاونت بین‌المللی در حوزه و همچنین تأسیس دانشگاه ادیان و مذاهب از نمونه‌های قابل ذکر در این زمینه است که اخیرا برای رسیدن به اهداف والا در مسیر اسلامی شدن و وحدت میان حوزه و دانشگاه در کشور ایجاد شده‌اند.

رئیس سابق دفتر اسلامی شدن دانشگاه‌ها‌ی کشور به نقش علوم انسانی در وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: توجه به علوم انسانی به عنوان علم پایه، یکی از مؤثرترین قدم‌ها برای نزدیکی حوزه و دانشگاه است که باید به طور جدی به آن توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.