تأثیر پرتو فرابنفش بر مرگ زودرس

جام جم آنلاین: رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تاکید بر لزوم حفاظت مردم در برابر پرتوها بر احتمال خطرات ناشی از تابش پرتوی ماورای بنفش، لامپ های کم مصرف، امواج الکترومغناطیس موبایل و نصب آنتنهای BTS در مجاورت مدارس و مهدکودک ها هشدار داد.

کاظم ندافی امروز چهارشنبه در سومین کنفرانس ایمنی پرتوهای غیر یون ساز با تاکید بر اینکه ۸۰ هزار مورد از وقوع مرگ ها در کشور ما منتسب به عوامل محیطی است، خاطرنشان کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد عوامل موثر در سلامت در اختیار وزارت بهداشت بوده و ما بقی این عوامل در اختیار دیگر سازمان ها و نهادها قرار دارد.

وی از تصویب نقشه تحول در نظام سلامت و حفاظت و حفاظت مردم در برابر پرتوها توسط هیات وزیران خبر داد و گفت: وزارت بهداشت طبق این سند راهبردی وظایف جدیدی در زمینه حفاظت مردم در برابر پرتوها دارد. بر این اساس مرکز سلامت محیط و کار این وزارتخانه اطلاع رسانی های بسیاری را در زمینه تابش پرتوهای فرابنفش بر لزوم توجه به خطرات آن برای آگاه سازی مردم در نظر گرفته است.

وی با هشدار بر اینکه در صورت عدم جدی گرفتن این هشدارها تا سال ۱۴۴۰، ۷ هزار مورد سرطان اضافی پوست خواهیم داشت، گفت: این امر هزینه زیادی را بر نظام سلامت کشور تحمیل خواهد کرد. اما چنانچه در این زمینه به مردم آموزش های لازم داده شود ۴۰ درصد این آمار کاهش خواهد یافت.

ندافی گفت: در صورت انجام هماهنگی های دیگر علاوه بر آموزش می توان تا ۶۰ درصد این خطرات احتمالی را که ناشی از پرتوهای فرابنفش خواهد بود، کاهش دهیم.

وی همچنین از تصویب کارگروه سلامت امواج الکترومغناطیسی در دولت و با همکاری سازمان انرژی اتمی خبر داد و گفت: این کارگروه موضوعات پرتوهای یون ساز و غیر یون ساز را در سطح کشور پیگیری می کند.

رئیس مرکز سلامت و محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مباحث مربوط به پرتوهای غیر یون ساز خاطر نشان کرد: این مباحث در کشور جدی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه ایمنی و بهداشت کاربری لامپ های کم مصرف از دو دیدگاه حائز اهمیت است، گفت: جیوه بکار رفته در هر لامپ کم مصرف ۴ میلی گرم بوده که در صورت شکسته شدن این لامپ ها جیوه آزاد شده می تواند مشکلاتی را برای کاربر ایجاد کند. بر این اساس باید روش های خاص جمع آوری پسماندهای این لامپ ها به مردم آموزش داده شود و نکات ایمنی در این زمینه که چگونه از این لامپ ها و با چه فاصله ای و در چند ساعت استفاده شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ملاحظات خاص پرتویی در زمینه آنتن های موبایل تاکید کرد: بر اساس اندازه گیری های سازمان انرژی اتمی تابش بیش از یک درصد میزان مجاز این آنتن ها گزارش نشده است. به عبارتی دیگر در همه موارد این تابش از یک صدم حد مجاز تجاوز نمی کند اما با این حال نباید بحث این آنتن ها را رها کرد بلکه از اپراتورهای موبایل انتظار می رود که سامانه مربوط به این اندازه گیری ها را به روز کرده و در این زمینه همکاری های لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعات تمامی مدارس را در زمینه مجاورت آنتن های موبایل و نصب آن در این عملکرد به طور کامل در اختیار داریم و هر چند هیچ مستندی مبنی بر عوارض ناشی از این تشعشعات گزارش نشده است اما این آنتن های موبایل نباید در مجاورت مهد کودک ها و بدون حریم نصب شود.

دکتر ندافی گوشی های موبایل را یکی از منابع تابش پرتو عنوان کرد که باید بر روی آن نظارت کافی صورت گیرد و تصریح کرد: شواهد روی حیوانات آزمایشگاهی از اثرات سوء ناشی از استفاده از گوشی های موبایل حکایت دارد.

وی همچنین گفت: بار بیماری ناشی از پرتوهای فرابنفش سالانه ۷۰ مورد مرگ زودرس و تعداد سالهای عمر از دست رفته را ۲۹ هزار سال اعلام کرده است.

به گفته وی به زودی سامانه ای از سوی این مرکز برای ارائه شاخص های پرتوهای مغناطیسی و فرابنفش راه اندازی می شود تا تمامی استانهای کشور بتواند پیش بینی های این پرتوها را در روز جاری برای آینده و اطلاعات مربوط به گذشته بیماری ها و نقش سیستم های ایمنی دریافت کند.

رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت بار دیگر تاکید کرد: در ارتباط با آنتن های موبایل هنوز شواهد کافی برای مضر بودن سلامت آنها وجود ندارد. اما برخی خدمات اپراتورهای موبایل مورد تایید ما نیست برای مثال یکی از اپراتورهای موبایل نسبت به ارائه سیم کارت به دانش آموزان اقدام کرده است که ممکن است اثرات سوئی به همراه داشته باشد. بر این اساس از سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می خواهیم تا برنامه های نظارتی پررنگ تری را در این زمینه داشته باشد و از این پس توسعه تلفن همراه به صورت متعهدانه و مسئولانه صورت بگیرد و ارائه اپراتورها ضرری برای مردم نداشته باشد.

وی همچنین از برنامه های وزارت بهداشت در زمینه اسباب بازی های دارای تکنولوژی بی سیم برای کودکان خبر داد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.