تأثیرات منفی مقایسه کردن خود با دیگران

ماجرا از چند دهه قبل شروع می‌شود. از همان زمانی که اطرافیان‌مان از ما انتظار بی‌عیب و نقص بودن داشتند و با ایرادگیری‌های مداوم از ما می‌خواستند که فرد دیگری باشیم. عجیب نیست که با شنیدن هر روزه چنین انتقادهایی عادت قیاس کردن خود با دیگران همراه ما شده است. انگار که هنوز هم قرار است همه مهارت‌های اطرافیان‌مان را داشته باشیم و از هر پله‌ای که آنها بالا می‌روند، بالا رویم. اگر شما هم به هزار و یک دلیل، به فردی کمال‌گرا تبدیل شده‌اید که می‌خواهید آنچه خوبان همه دارند را یکجا داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید. در این صفحه با کمک پژوهشگران ۵ شیوه رایج اما مخرب مقایسه کردن را به شما معرفی می‌کنیم.

به «سلفی» دیگران خیره می‌شوید؟

شما هم از کسانی هستید که وقتی صفحه شبکه‌های اجتماعی را باز می‌کنند، ساعت‌ها به آلبوم عکس دوستان‌شان خیره می‌شوند و در عکس‌های تازه آشنایان‌شان سرک می‌کشند؟ اگر ناخودآگاه روی عکس دوستان‌تان کلیک می‌کنید تا چهره‌شان را بزرگ‌تر ببینید و وقت زیادی را در صفحه شخصی آنها می‌گذرانید مراقب باشید. به نوشته بی بی سی، پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد که صرف اوقات زیاد برای دیدن عکس‌های دوستان در شبکه‌های اجتماعی اعتماد به نفس را در دختران و زنان پایین می‌آورد و به آنها این حس را القا می‌کند که ظاهر مناسبی ندارند. از نظر محققان زمانی که افراد برای خیره شدن به «سلفی» دیگران صرف می‌کنند رابطه مستقیمی با پایین آمدن اعتماد به نفس‌شان دارد. یعنی هرچه بیشتر سراغ دیدن سلفی زنان دیگر بروند، برداشت‌شان از خصوصیات ظاهری خود منفی‌تر می‌شود. جالب اینجاست که با خیره شدن به سلفی ستاره‌ها و آدم‌های سرشناس، افراد به زیبایی ظاهرشان شک نمی‌کنند اما وقتی پای دوست و آشناها به میان می‌آید، مشاهده کننده، هر روز از خود ناامیدتر می‌شود.

چرا نبایدسلفی خود را با دیگران مقایسه کنید؟

فراموش نکنید که دیگران در سلفی‌های‌شان بهترین خود را به نمایش می‌گذارند. آنها از خود چهره و ظاهری بی‌عیب و نقص می‌سازند و با افتخار آن را با دوستان‌شان به اشتراک می‌گذارند. پس یک نفس عمیق بکشید و به خودتان قول دهید که به جای سرک کشیدن در عکس‌های دیگران، از همین امروز از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای مبادله اطلاعات و باخبر شدن از حال عزیزان‌تان کمک می‌گیرید.

به عشق همسرتان شک می‌کنید؟

شوهرتان برخلاف شوهرخواهرتان در خانه کار نمی‌کند؟ برخلاف همسر همکارتان که ۱۰ سال است ازدواج کرده، گاهی مناسبت‌های مهم را فراموش می‌کند؟ برعکس شوهر دوست قدیمی‌تان اشتباهات خانواده‌اش را پیش چشم شما به آنها گوشزد نمی‌کند؟ برایش مردهای دیگر را مثال می‌زنید و از او می‌خواهید که مثل همسر دوست‌تان یا شوهرخواهرتان رفتار کند؟ مراقب باشید! چنین فکری نه تنها می‌تواند شما را خیلی زود از پا در بیاورد، بلکه همسرتان را هم روز به روز از رابطه‌تان دلسردتر می‌کند! ام اس ان از زبان روانشناسان می‌نویسد که مردها مقایسه شدن را به معنای دوست داشتنی نبودن تلقی می‌کنند و وقتی در مقابل‌شان مرد دیگری را مثال می‌زنید، احساس می‌کنند از انتخاب‌تان پشیمان شده‌اید.

فراموش نکنید که هیچ زوجی ایده‌آل و کامل نیست. همین مردهای مثال‌زدنی دوروبرتان ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شوند که همسرتان هرگز در رفتارها و زندگی‌اش آنها را نشان نمی‌دهد. پس از بیرون گود قضاوت نکنید و از کسی اسطوره نسازید. از طرف دیگر، باید باور کنید که همین مرد، همسر شماست و مانند خود شما ممکن است ایرادهای بسیاری داشته باشد. نمی‌توانید انکار کنید که شما با هیچ زن دیگری قابل مقایسه نیستید! پس با بیان کردن ذهنیات‌تان، فکر او را هم به سمت مقایسه کردن سوق ندهید.

پیش چشم دیگران روی ترازو می‌روید؟

از هیکل‌تان ناراضی هستید و خودتان را با دوستانی که حسابی وزن کم کرده‌اند و به وضعیت ایده‌آل رسیده‌اند مقایسه می‌کنید؟ شاید این بار مقایسه کردن چندان به زیان شما تمام نشود و به انگیزه‌ای برای رژیم گرفتن و ورزش کردن تبدیل شود. اما مراقب باشید که این قیاس کردن‌ها اضطراب شما را بیشتر نکرده و ترس از نرسیدن به وضعیت ایده‌آل شما را از ادامه راه منصرف نکند. شاید بهتر باشد که راه و رسم وزن کم کردن را از همکاران لاغرتان بپرسید اما در مقابل آنها روی ترازو نروید. یکی از محققان دانشگاه میشیگان می‌گوید خانم‌هایی که در زندگی اجتماعی خود با زنان لاغر اندام موفق سر و کار دارند، اغلب از ظاهر خود ناراضی هستند و چون خودشان را با این خانم‌های لاغر مقایسه می‌کنند، نسبت به روشنی آینده خودشان احساس ناامیدی می‌کنند. پس بهتر است به جای رقابت با این خانم‌ها و حسادت به آنها، از سبک زندگی‌شان درس بگیرید.

فراموش نکنید که چربی‌هایی که طی سال‌ها در بدن شما انباشه شده‌اند، یک شبه از بین نمی‌روند و شما هم یک شبه به همکار لاغرتان شبیه نمی‌شوید. اصلا شاید با وجود رژیم گرفتن و ورزش کردن، به دلیل فرم متفاوت اندام‌تان هیچ‌وقت شبیه الگوی ایده‌آل‌تان نشوید. پس واقع‌گرا باشید و بپذیرید که تغییر به سمت وضعیت بهتر، گاهی به اندازه رسیدن به شرایط ایده‌آل می‌تواند
با ارزش باشد.

فرزندتان را ناتوان‌تر از بچه‌های دیگر می‌بینید؟

می‌دانیم که مادرهای کمال‌گرا دوست دارند فرزندشان تمام نقاط قوت بچه‌های دیگر را داشته باشد. اما باور کنید مقایسه کردن فرزندتان با دیگران و به رخ کشیدن توانایی‌های آنها نه تنها کمکی به بهتر شدن شرایط‌‌شان نمی‌کند، بلکه از آنها افرادی حسود می‌سازد که هر روز بیشتر از پدر و مادرشان فاصله می‌گیرند.

فراموش نکنید بچه‌ای که احساس می‌کند از همسالانش ناتوان‌تر است، به تک‌تک قدم‌هایش شک می‌کند و به‌خاطر ترس از اشتباه کردن و سرزنش شدن، نمی‌تواند همه توانایی‌هایش را بروز دهد.

به فیش حقوقی همکارتان سرک می‌کشید؟

میل به مقایسه کردن وضعیت خود با دیگران چیز عجیبی نیست. وقتی شما هم مثل همکارتان ۹-۸ ساعت از روز را در اداره می‌گذرانید، احتمالا بد‌تان نمی‌آید که سر از فیش حقوقی‌اش در بیاورید تا بفهمید که در محیط کارتان با شما چقدر عادلانه برخورد می‌شود. اما دست نگه دارید. بی بی سی در گزارش دیگری می‌گوید کسانی که درآمد خود را با درآمد دیگران مقایسه می‌کنند، معمولا از کار و زندگی‌شان خوشحالی و رضایت کمتری دارند. گرچه سه چهارم کسانی که در این پژوهش شرکت کرده بودند عاشق مقایسه کردن دستمزدشان با دیگران بودند اما یافته‌ها حاکی از این بود که مقایسه درآمد نه تنها با همکاران، بلکه با اعضای خانواده و آشنایان هم آدم‌ها را از زندگی‌شان ناراضی می‌کند. جالب اینجاست که مقایسه دستمزدها و سرخوردگی و غم ناشی از آن، در افراد فقیر بیش از دیگران دیده می‌شود.

فراموش نکنید که شما برای رسیدن به موقعیت بهتر، به تلاش و انگیزه بیشتر نیاز دارید. پس انگیزه‌های‌تان را با این فکر و خیال‌ها نکشید. از نظر محققان کسانی که به فیش حقوقی همکارشان سرک بکشند، احساس می‌کنند که در دنیایی نابرابر و ظالمانه زندگی می‌کنند و به همین دلیل هر روز از شرایط خود ناراضی‌تر می‌شوند. حتما خودتان هم می‌دانید که یک کارمند ناراضی که احساس خوبی نسبت به میز کار، همکار و کارفرمایش ندارد، میلی به تلاش بیشتر هم نخواهد داشت. پس با این فکر و خیال‌ها خودتان را از گردونه رقابت‌های کاری خارج نکنید.

The post تأثیرات منفی مقایسه کردن خود با دیگران appeared first on سایت سرگرمی و تفریحی ایران ناز.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.