تأثیر تغذیه برتخریب پیشرونده بینایی

بیماریAMD یا دژنراسیون ماکولا یکی از علل عمده کاهش بینایی در افراد مسن است. ماکولا قسمتی از شبکیه چشم است

بیماریAMD  یا دژنراسیون ماکولا یکی از علل عمده کاهش بینایی در افراد مسن است. ماکولا قسمتی از شبکیه چشم است که سلولهای آن مسوول دید دقیق و واضح هستند. با افزایش سن سلولهای آن تدریجاً از بین رفته و موجب کاهش بینایی می شوند و گاهاً این اتفاق می تواند ناگهانی باشد. افراد مبتلا دچار اختلال در رانندگی  مطالعه و انجام وظایف روزانه می شوند. استعداد ژنتیکی در این بیماری نقش مهمی دارد.

ولی  در مطالعه روی دو قلوها یی که دارای ژن همسان این بیماری بوده و لی شدت بیماری آنها متفاوت بود، این سؤال ایجاد شد که چرا این بیماری با زمینه قوی ارثی و وجود ژن همسان در دو قلوها، با شدت متفاوتی بروز کرده است. محققان در این مطالعه که در مجله چشم پزشکی چاپ شده است دریافتند، داشتن تغذیه ای سالم با مصرف بالای میوه و سبزیجات می تواند عامل این تفاوت باشد.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که فردی که مصرف بیشتر ویتامین Dاز منابع ماهی یا شیر، بدلیل ویژگی ضد التهابی می تواند خطر تخریب ماکولا و تشکیل عروق جدید زیر ماکولا را کاهش دهد و موجب کاهش پیشرفت آن شود. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف بتائین و متیونین با کاهش پیشرفت بیماری همراه بوده و حتی به طور غیر مستقیم در روند اصلاح ژن مؤثر است. لازم بذکر است که بتائین در ماهی، سبزیجات سبز، اسفناجو غلات وجود دارد و متیونین در ماهی، ماکیان و لبنیات یافت می شود. از طرف دیگر نشان داده شد که سیگار کشیدن بروز استعداد ژنتیکی ابتلا به این نوع کاهش بینایی را تشدید می نماید.

نکته عملی: با توجه به اینکه بیماری AMDعلت عمده کاهش بینایی با افزایش سن است و این بیماری با استعداد ژنتیکی و عوامل محیطی مرتبط است. برای کاهش بروز و پیشرفت بیماری توصیه به مصرف بیشتر میوه جات، سبزیجات، لبنیات و ماهی که دارای ویتامین  ، بتائین و متیونین هستند ؛ می شود و تأکید بر اجتناب از سیگار کشیدن و دود سیگار از امیت اساسی برخوردار است.

 


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.