تأثیر رژیم غذایی در اوایل زندگی بر سرطان سینه

به گزارش خبرگزاری مهر، این یافته ها چشم انداز جدیدی در مورد فرایندهایی موثر در تنظیم رشد طبیعی سینه ها که می تواند خطر ابتلا به سرطان را در سالهای آتی به همراه داشته باشد، فراهم می کند.

دکتر راس هاوی مجری این تحقیقات گفت: مدتها تصور می شد که گردش استروژن از تخمدانها، برای آغاز رشد سینه ها ضروری است. 

 

یافته های ما نشان می دهد رژیم غذایی و تغییر در سوخت و ساز بدن که موازی تغییرات مشاهده شده در دیابت نوع دو و چاقی است می تواند کل روند رشد سینه را مستقل از تاثیر استروژن در پی داشته باشد.

 

محققان موش ها را تحت مکمل های غذایی دارای نوعی اسید چرب موسوم به اسید لینولیک کونژوگه ۱۰ و ۱۲ قرار دادند.

 

این اسید چرب جنبه های خاص و وسیع تری از سندروم سوخت وساز را تقلید می کند.

 

در انسان این سندروم با گستره وسیعی از تغییرات وابسته به چاقی مرتبط است که می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلب و عروق را افزایش دهد.

 

دانشمندان از آنجا که می دانستند این اسید چرب فرایند طبیعی سوخت و ساز را مختل می کند این اسید چرب را به رژیم غذایی گروهی از موش ها افزودند.

 

در این تحقیق محققان مشاهده کردند با وجود آنکه این موش ها هورمون استروژن تولید نمی کردند اما این مکمل موجب رشد سینه ها شد.

 

این دانش پژوهان نشان دادند رشد تحریک شده سینه ها با استفاده از رژیم غذایی موجب تشکیل تومورهایی در سینه برخی از موش ها شد.

 

از آنجا که عملکرد استروژن در این موش ها مسدود شده بود، دانشمندان نقش استروژن را در بروز تومورها منتفی دانستند.

 

آنها با مکمل های غذایی رشد بافت سینه را در موش های نر و ماده ای تحریک کرده بودند. این محققان کشف کردند گونه های مختلف موش به طور متفاوتی به مکمل های غذایی واکنش می دهند. این امر حاکی از آن است که مولفه ژنتیکی در چگونگی تاثیر رژیم غذایی و تغییرات سوخت و ساز بر خطر سرطان سینه در جمعیت های مختلف نقش دارد.

 

نتایج این تحقیقات می تواند به طور چشمگیری در شناخت سرطان سینه در انسان پیش از بلوغ و پس از یائسگی یعنی در دوره های زمانی که استروژن کمترین حضور را دارد، موثر باشد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.