تأویلگری می تواند دست مایه مناسبی برای خلق درام قرار گیرد

۱۶م آذر ،

در چهارمین نشست پژوهشی صاحبدلان مطرح شد:

محمدرضا اصلانی؛ فیلمساز در چهارمین نشست پژوهشی جشنواره صاحبدلان عنوان کرد: تأویلگری می تواند دست مایه مناسبی برای خلق درام قرار گیرد

به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، چهارمین نشست از سلسله نشست های پژوهشی جشنواره تئاتر صاحبدلان با حضور محمدرضا اصلانی به بررسی مسائل بنیادین دینی نمایشی در رساله مکتوب عبدالکریم شهرستانی اختصاص داشت.

وی در ابتدای این نشست گفت: مطالب این رساله در حقیقت حاضر مباحث طرح شده در مجلسی بود که در قرن ششم در مجلسی مطرح شده و به ثبت و ضبط رسیده است و به نحوی گفته شده است که خودش یک اجرای دراماتیک است و یک نوع تأویل و مبحث هرمنوتیک را طرح می کند و تصویرپردازی در مورد رابطه حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) است که البته در مورد منشأ رسالت سایر ائمه نیز مطالبی را عنوان می کند.

اصلانی ادامه داد: عبدالکریم شهرستانی در قرن سشسم متولد و در همین قرن نیز زندگی پرباری دارد و حت مالفانش همچون جوزی که یک متعصب سلفی است درباب او می گوید: اگر خبط در اعتقاد نداشت امام بود اما از نر مذهب باید گفت که او شسغه اسمعیلی است و همین قدر که لقب حجت الحق به وی داده می گردد کافی ایت که او را شیعی خطاب کنیم.

این مستند ساز تصریح کرد: شهرستانی حدود ۲۰ رساله و کتاب دارد که جر چهار پنج تای آن بیشتر باقی نماندآن را به چاپ نرسانده است.

وی در پایان با اشاره به روایت زندگی پیامبری چوان ابراهیم و محمد(ع) به وجوه اشتراک و افتراق آنها اشاره می کند و تمرکز اصلی خود را بر رابطه میان حضرت خضر و موسی(ع) می گذارد که چون موسی در دربار فرعون بزرگ شد خدا او را ۱۰ سال به مزدوری شعیب می گمارد و سپس در محضر خضر او را مورد امتحان قر ار داده که البته موسی در این امتحان سربلند خارج نمی آید که تمام آنچه که در این کتاب از شرح حال پیامبران الهی مطرح می گردد با شگرد شهرستانی در مورد تأویلگری می تواند دست مایه مناسبی برای خلق درام قرار گیرد.

گفتنی است، سومین جشنواره تئاتر صاحبدلان به همت مرکز هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و کانون تئاتر دینی از مهرماه سال جاری در حال برگزاری است.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.