تأکید روحانی بر کنترل آثار تورمی تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی عنوان شد:

تأکید روحانی بر کنترل آثار تورمی تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی

ایران > دولت – ممتازنیوز:
حسن روحانی رئیس‌‎جمهوری در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی با تأکید بر ضرورت مراقبت از سرمایه صندوق توسعه ملی توسط بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی، ساز و کاری برای اعطای تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی در نظر بگیرد که اثرات احتمالی تورمی آن نیز قابل کنترل باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، تصویب نظام‌نامه ارزی و ریالی اعطای تسهیلات صندوق توسعه ملی و تصویب حوزه‌های اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری از محل منابع صندوق توسعه ملی، از مصوبات جلسه روز یکشنبه هیات امنای صندوق توسعه ملی به ریاست دکتر حسن روحانی بود.

در ابتدای این جلسه، دکتر سید صفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره عملکرد این صندوق گزارشی به رئیس جمهور و اعضای هیات امنای صندوق ارائه کرد.

وی مجموع منابع صندوق توسعه ملی تا پایان اردیبهشت ماه را ۴۰ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۹۳، باید ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این مبلغ به بخش‌های صنعت و کشاورزی اختصاص می‌یابد.

صفدر حسینی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیون دلار در قانون بودجه سال ۹۳ در اختیار صندوق فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است، درباره برنامه سال ۹۳ این صندوق گفت: ۷ میلیارد دلار در سال ۹۳ از محل منابع صندوق توسعه ملی در صنایع بالادستی نفت سرمایه‌گذاری می‌شود که این سرمایه‌گذاری هم صادراتی است و هم طول دوره بازگشت این منابع بسیار کمتر از طرح‌های دیگر است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با اعلام اینکه ۲ میلیارد دلار در سال ۹۳ از محل منابع این صندوق برای سرمایه‌گذاری در بخش پالایشگاه‌ها و پتروشیمی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز مزیت نسبی دارد چون پتروشیمی بیشتر جنبه صادراتی دارد.

حسینی از در نظر گرفتن ۲ میلیارد دلار برای تکمیل چرخه تولید فولاد به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و در بخش دیگر این گزارش گفت: طرح‌های نیروگاهی بخصوص آنها که تکنولوژی بخار سیکل ترکیبی و نیز مرتبط با انرژی‌های نو است، حوزه‌ای جاذب برای سرمایه‌گذاری و اولویت مناسبی محسوب می‌شوند.

وی با یادآوری جلسات متعدد با وزیر راه و شهرسازی برای تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های راه و شهرسازی در چارچوب ساز و کارهای صندوق توسعه و مجوزهای قانونی، اظهار داشت: یک میلیارد دلار برای حمل و نقل و خرید هواپیما و خرید واگن و همچنین یک میلیارد دلار برای اسکله بندر شهید رجایی و بندر چابهار در نظر گرفته شده است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درباره جزئیات تخصیص منابع ریالی این صندوق به بخش آب و کشاورزی، به تخصیص معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به پروژه‌های استان خوزستان، ۵۰۰ میلیون دلار به پروژه‌های سیستان و بلوچستان و مجموعاً ۸ میلیارد دلار برای استحصال و بهره‌برداری منابع آبی کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون بخش کشاورزی برابر ۵ هزار میلیارد تومان و صنعت نیز ۳ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ با مجموعه اقدامات صورت گرفته و با حمایت بانک مرکزی در زمینه گشایش اعتبار طرح‌ها، تحرک خوبی در کشور ایجاد می‌شود.

دکتر حسینی با اشاره به تأکید هیات عامل صندوق توسعه ملی نسبت به توزیع اعتبارات صندوق در حوزه‌هایی که تأثیرگذاری و منافع توسعه‌ای بیشتری دارند، از اعمال اصلاحاتی در فرآیند ارائه تسهیلات و اصلاح نظام‌نامه‌های ارزی و ریالی و قراردادهای عاملیت با بانک‌ها خبر داد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در مورد اعلام نرخ سود تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی نیز نرخ تسهیلات برای مناطق محروم، ۷ استان کشور، کمیته امداد امام خمینی (ره) و فعالیت‌های دانش‌بنیان را ۴ واحد درصد کمتر از سایر نرخ‌ها اعلام کرد.

در ادامه این جلسه، اولویت‌های تخصیص منابع صندوق توسعه ملی در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت و معدن، حمل و نقل، گردشگری، آب و کشاورزی و فناوری‌های نوین اعلام شد که با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید.

دکتر محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در خاتمه جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: مصوبات اخیر هیات امنای صندوق توسعه ملی، در روند خروج از رکود اقتصادی کشور بسیار مفید و کمک‌کننده بخش خصوصی و تعاونی خواهد بود.

— .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.