تئاتر شهر، میزبان هفتمین روز درگذشت سمندریان

تئاتر شهر، میزبان هفتمین روز درگذشت سمندریان

جام جم آنلاین: مراسم هفتمین روز درگذشت حمید سمندریان با پیام بهرام بیضایی، اجرای دو قطعه موسیقی توسط سالار عقیلی و محمد معتمدی و سخنرانی چهره‌هایی چون قطب‌الدین صادقی و اسماعیل شنگله پنجشنبه‌شب در تالار اصلی مجموعه‌ تئاترشهر برگزار شد.

در این مراسم افشین هاشمی، پیام بهرام بیضایی را برای حاضران خواند و در ادامه قطب‌الدین صادقی، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه، حمید سمندریان را معلمی کامل توصیف کرد که هرگز کار مبتذل نکرد.

پس از سخنان صادقی، محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی با همراهی آرش کامور که کمانچه می‌نواخت، قطعه‌ای موسیقی را اجرا کرد. این قطعه‌ غم‌انگیز حاضران را متأثر کرد و بسیاری از حاضران به آرامی اشک می‌ریختند. پس از آن خسرو خورشیدی طراح صحنه و لباس که تجربه‌های متعددی در همکاری با حمید سمندریان داشت‌، درباره او سخن گفت.

در ادامه، سالار عقیلی که جزو شاگردان حمید سمندریان بوده است، در شرایطی که به‌خاطر شرکت در این مراسم، از شمال به تهران آمده بود، با بیان این‌که قصد آواز خواندن ندارد، افزود: فقط به استادم ادای دین می‌کنم که به موسیقی و آواز علاقه داشت و مطمئنم به گوش او خواهد رسید. او سپس بدون ساز و موسیقی برای حمید سمندریان آواز خواند.

سپس اسماعیل شنگله دوست سمندریان و هنرمند تئاتر با بیان خاطراتی از آشنایی و دوستی‌اش با حمید سمندریان، یادآوری کرد: سمندریان در دوره‌ای به ایران برگشت که هیچ مطلبی درباره تئاتر نمی‌دانستیم و فقط دو کتاب چاپ شده بود.

در ادامه مراسم هنرمندانی مانند ایرج راد،‌ اصغر همت‌ و علی بی‌غم روی صحنه آمدند و شعر رهی معیری «با ما بودی، بی ما رفتی…» را اجرا کردند.

سپس هما روستا، همسر حمید سمندریان به دعوت احترام برومند که اجرای برنامه را برعهده داشت، روی صحنه رفت. در وسط صحنه، یک صندلی گذاشته شده بود که کیف حمید سمندریان و کت او روی آن قرار داشت. هما روستا در برابر این صندلی زانو زد، دستی بر آن کشید و در جای خالی سمندریان‌، شاخه‌ گلی گذاشت.

سپس ستاره اسکندری شعری از انور بامداد را با اجرای قطعه‌ای ویلونسل توسط آنکیدو دارش خواند و مراسم به پایان رسید.

این مراسم با پخش اذان با صدای استاد موذن‌زاده اردبیلی آغاز شد و چهره‌هایی چون پری صابری‌، مرضیه برومند،‌ پرویز پورحسینی،‌ حسن پورشیرازی‌، علی دهکردی،‌ بهروز بقایی،‌ داوود فتحعلی‌بیگی،‌ محمد حاتمی،‌ محمد زرین‌دست،‌ بهرام شاه‌محمدلو، حسن دادشکر،‌ کورش سلیمانی،‌ الهام پاوه‌نژاد، محمد یعقوبی‌، افسانه ماهیان‌، ایرج محمدی و مدیران وزارت ارشاد مانند قادر آشنا و حسین پارسایی در این مراسم حضور داشتند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.