تابستان به پایان نزدیک شد، نرخ بیکاری فصل بهار اعلام نشد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مرکز آمار ایران به طور تقریبی پس از گذشت ۱۵ روز از پایان هر فصل، نرخ بیکاری آن فصل را اعلام می کند،اما در حالی که به روزهای پایانی فصل تابستان نزدیک می شویم هنوز آمار نرخ بیکاری فصل بهار از سوی این مرکز اعلام نشده است

خبراقتصادی:به گزارش ایرنا، نتایج بررسی نشان می دهد آخرین نرخ بیکاری که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده ، برای زمستان سال قبل بوده است و تا امروز که در آخرین دهه شهریور ماه هستیم هنوز مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل بهار را اعلام نکرده است. 

نرخ بیکاری زمستان سال معادل ۱۲.۴ درصد بود که به تفکیک جنسیت برای مردان و زنان به ترتیب ۱۰.۸ و ۱۹.۶ درصد اعلام شده بود. این نرخ در مناطق شهری و روستایی کشور به ترتیب ۱۳.۴ و ۹.۸ درصد بود. 

مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی آمار کشور است و هرگونه آمار رسمی باید از سوی این نهاد اعلام شود. 

در دو ماه اخیر آمارهای غیررسمی متعددی برای تعداد بیکاران در کشور اعلام شده است. 

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم چندی پیش از سونامی بیکاری ۸.۵ میلیون نفری در کشور خبر داده و گفته بود در صورتی که تدبیری برای ۵میلیون دانشجویی که هم اکنون در حال تحصیل می باشند و بزودی وارد بازار کار خواهند شدف اتخاذ نشود با سونامی بیکاری ۸.۵ میلیون نفری در آینده مواجه خواهیم شد. 

وی تعداد کنونی بیکاران در کشور را ۳.۵ میلیون نفر اعلام کرده بود. 

بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، بیکار به تمام اشخاص ۱۰ ساله و بیشتر اطلاق می شود که در هفته مرجع فاقد کار باشند (دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند)،در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند) و در هفته مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشد. 

افرادی که به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی جویای کار نبوده، اما فاقد کار و آماده برای کار بوده اند نیز بیکار محسوب می شوند. 


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.